D Daniel 109 skrev:
Vad skulle man vinna på det?
Vem frågar du?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Dig naturligtvis.
 
D Daniel 109 skrev:
Dig naturligtvis.
Så du tänker att det är oväsentligt att veta om båda halvorna av spisen egentligen fungerar ( vilket är enkelt att reda ut om man matar alla ingångar med en och samma fas) ?
Man eliminerar då all extern koppling, kontakter, kablar, säkringar..
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle man vinna på det?
Man skulle vinna det att man vet om båda delarna av hällen fungerar.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle det fungera bättre med en fas än med tre olika?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det fungera bättre med en fas än med tre olika?
Bättre??
Slå på hjärnan nu
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det fungera bättre med en fas än med tre olika?
Om perilexuttaget är felkopplat, på t.ex. det sätt jag beskrivit tidigare. Det är också intressant att veta om felet "flyttar", dvs man ändrar kopplingen och så är det plötsligt den andra halvan som inte fungerar. Då vet man att felet inte är i hällen.

Man kan givetvis testa just uttaget med en spänningsprovare. Det är bättre än att testa med hällen.

För testning kan man faktiskt lika gärna sätta dit ett helt vanligt enfassladdställ och testa i ett vanligt uttag. Det fungerar bra så länge man håller sig till låga effekter på plattorna. Hällen drar inte magiskt flera kW om man inte ställer upp effekten.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
L L-G L skrev:
Hej igen.

Elektrikern var här idag, han säger att alla kablar är dragna rätt, han säger att spisen är trasig..
Nu ska en serviceman komma som Gorenje skickat, bli i slutet på veckan eller nästa.
Fick du någon klarhet här?
L L-G L skrev:
Är ganska säker på att den är kopplad till 2 säkringar. Bilden är från instruktionerna för spisen. Elektrikern märkte inte ut något.
Är det två eller tre säkringar till spisen? Om det bara är två säkringar så är troligen det felet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om perilexuttaget är felkopplat, på t.ex. det sätt jag beskrivit tidigare. Det är också intressant att veta om felet "flyttar", dvs man ändrar kopplingen och så är det plötsligt den andra halvan som inte fungerar. Då vet man att felet inte är i hällen.

Man kan givetvis testa just uttaget med en spänningsprovare. Det är bättre än att testa med hällen.

För testning kan man faktiskt lika gärna sätta dit ett helt vanligt enfassladdställ och testa i ett vanligt uttag. Det fungerar bra så länge man håller sig till låga effekter på plattorna. Hällen drar inte magiskt flera kW om man inte ställer upp effekten.
Jag utgår från att elektrikern som var där för att kontrollera var kapabel att mäta med något lämpligare än en spis. Men visst har man bara en spis tillgänglig så är ju det en metod.
 
  • Haha
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag utgår från att elektrikern som var där för att kontrollera var kapabel att mäta med något lämpligare än en spis. Men visst har man bara en spis tillgänglig så är ju det en metod.
Du tror att det är en riktig elektriker?
Jag undrar....
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Jag utgår från att elektrikern som var där för att kontrollera var kapabel att mäta med något lämpligare än en spis. Men visst har man bara en spis tillgänglig så är ju det en metod.
Det är lätt att göra det antagandet men det är också lätt att vara lite misstänksam mot en elektriker som säger att det är fel på två nya hällar, på samma sätt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Dilato: Om personen benämns elektriker så tror jag att personen i alla fall har en multimeter och klarar av att mäta spänning.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dilato: Om personen benämns elektriker så tror jag att personen i alla fall har en multimeter och klarar av att mäta spänning.
Tråden verkar tyvärr peka åt annat håll.

" Måste ha 20A säkring för att kunna testa enfasanslutning" är ju rent nys.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Dilato: Om personen benämns elektriker så tror jag att personen i alla fall har en multimeter och klarar av att mäta spänning.
Glöm inte att en "elektriker" kan vara en lärling som knappt gått ut gymnasiet som skickats på det "enkla" jobbet att få fram en ny spismatning och missat något.

D Dilato skrev:
"Måste ha 20A säkring för att kunna testa enfasanslutning"
Just denna typ av absolut uttalande talar för att det rör sig om en person som inte fullt ut förstår vad som är möjligt att göra och inte.

Jag noterar för övrigt att det rör sig om en fullstor spis (duh... kunde ju kollat det tidigare). Det ändrar inget i sak men gör en enkel felkoppling i uttaget mindre sannolik eftersom det skulle vara mer som inte fungerar.
 
  • Älska
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Glöm inte att en "elektriker" kan vara en lärling som knappt gått ut gymnasiet som skickats på det "enkla" jobbet att få fram en ny spismatning och missat något.


Just denna typ av absolut uttalande talar för att det rör sig om en person som inte fullt ut förstår vad som är möjligt att göra och inte.

Jag noterar för övrigt att det rör sig om en fullstor spis (duh... kunde ju kollat det tidigare). Det ändrar inget i sak men gör en enkel felkoppling i uttaget mindre sannolik eftersom det skulle vara mer som inte fungerar.
Jag vet att du vet så det här mer till TS och andra som grundläggande information.

En fullstor induktionsspis med 4 kokzoner & ugn, kopplad trefas använder två faser till kokzonerna (en fas till de två vänstra och en annan till de två högra) och den tredje fasen till ugnen.

Om det bara finns två faser och nolla i uttaget så är det fullt möjligt att bara halva hällen ( och ugnen) fungerar.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.