10 599 läst ·
99 svar
11k läst
99 svar
2 plattor fungerar inte i min nya induktionsspis?
Det syns lite dåligt på bilden. Men det ser ut att bara sitta en mässingbygel enligt inkopplingen för tre faser. Om du bara har två faser fram till spisen så är det felkopplat. Du behöver bygla för två faser eller koppla den till tre faser.L L-G L skrev:
Jag skulle sätta stopp nu med eget kopplande utifrån att du inte förstod mitt tidigare inlägg, för lyckas du koppla in 400V till hällen riskerar du att få byta spisen igen, såvida det inte redan har inträffat.
Elektrikern vill väl återkomma några gånger till.... Typ dra in lite mer stålar.
Angående mätningar. Ställ nu in i strumentet på VAC.
Och var noga med att inte beröra mätprobernas spetsar.
Men helt klart intressant att göra mätningarna ovan.. kolla elektrikerns jobb.
- Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara ett glapp i den fasta elinstallationen i byggnaden.
När elektrikern, eller Du, mäter enligt förslaget ovan utan inkopplad ugn så ser allt ok ut.
- När man sen belastar, kopplar in ugnen/spisen och sätter på den, så finns där ingen spänning på uttagets anslutningar för de tre faserna gentemot nollan.
- Alltså det krävs lite mer avancerade mätningar, med ansluten förbrukare.
Visst elektrikern kan förvisso mäta korrekta spänningar i ett obelastat uttag... Och tycka att rätt förutsättningar finns.
Men felet visar sig vid belastning!
Bevisligen med två nya ugnar.
- Skulle ju kunna vara effektivt att som man generellt säger: mäta om det finns ström i uttaget.
Det går ju inte! Där kan man bara mäta spänningar.
Ström flyter ju först när det finns en belastning i kopplad.
- Om nu elektrikern orkar engagera sig, så öppnar han ugnen och mäter
samtliga spänningar på kopplingsplinten inuti ugnen, alltså på sladdsnslutningarna, gentemot nollan, när allt är påslaget.
Plattor, ugn o s v.
Troligen saknas då en av faserna, eller uppvisar mycket låg spänning.
Om det är så... Behövs det verkligen en koll av husets elsystem. Det kan bli varmgång med tråkiga följder!
Angående mätningar. Ställ nu in i strumentet på VAC.
Och var noga med att inte beröra mätprobernas spetsar.
Men helt klart intressant att göra mätningarna ovan.. kolla elektrikerns jobb.
- Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara ett glapp i den fasta elinstallationen i byggnaden.
När elektrikern, eller Du, mäter enligt förslaget ovan utan inkopplad ugn så ser allt ok ut.
- När man sen belastar, kopplar in ugnen/spisen och sätter på den, så finns där ingen spänning på uttagets anslutningar för de tre faserna gentemot nollan.
- Alltså det krävs lite mer avancerade mätningar, med ansluten förbrukare.
Visst elektrikern kan förvisso mäta korrekta spänningar i ett obelastat uttag... Och tycka att rätt förutsättningar finns.
Men felet visar sig vid belastning!
Bevisligen med två nya ugnar.
- Skulle ju kunna vara effektivt att som man generellt säger: mäta om det finns ström i uttaget.
Det går ju inte! Där kan man bara mäta spänningar.
Ström flyter ju först när det finns en belastning i kopplad.
- Om nu elektrikern orkar engagera sig, så öppnar han ugnen och mäter
samtliga spänningar på kopplingsplinten inuti ugnen, alltså på sladdsnslutningarna, gentemot nollan, när allt är påslaget.
Plattor, ugn o s v.
Troligen saknas då en av faserna, eller uppvisar mycket låg spänning.
Om det är så... Behövs det verkligen en koll av husets elsystem. Det kan bli varmgång med tråkiga följder!
Redigerat:
Är det när alla plattor är på som två stycken står och tickar? Är det alltid samma plattor?
De flesta induktionshällar har väl en ställbar effektbegränsning beroende på avsäkring (borde stå i manualen) som begränsar hur många plattor som kan vara igång samtidigt. Den kommer kanske begränsad från fabrik för 2300W?
De flesta induktionshällar har väl en ställbar effektbegränsning beroende på avsäkring (borde stå i manualen) som begränsar hur många plattor som kan vara igång samtidigt. Den kommer kanske begränsad från fabrik för 2300W?
Jasså.... Hur mätte han detta? Alltså att det kommer fram ström till spisen.L L-G L skrev:
Kan tro att han bara mätte spänning i detta skede.
En kunnig elektriker kan i o f s mäta ström, men nu ser det ju inte ut att flyta ström, genom de tre faserna.
Byt till en engagerad elektriker!
Det spelar ingen roll om jag kör alla plattor eller bara dem 2, dem tickar alltid.J jishi skrev:Är det när alla plattor är på som två stycken står och tickar? Är det alltid samma plattor?
Det finns kanske inte nog med info i tråden för att säga helt säkert vad som är fel. Men ett par saker kan sägas.
1. I spisens anslutningsdosa ser det ut att vara kopplat för en anslutning till tre faser enligt bilden från manualen.
2. Enligt din uppgift är det två faser framdragna till spisen.
3. Oftast är faserna fördelade så att en fas driver spisens högra plattor, en fas driver spisens vänstra plattor och den tredje driver ugnen.
Så om spisen är byglad för tre faser men ansluten till bara två faser får man precis det fel som beskrivs. Om elektrikern anslutit kabeln i dosan på spisen enligt bilden trots att det bara finns två faser framdragna kan man vara ganska trygg i sitt påstående att han kopplat fel.
1. I spisens anslutningsdosa ser det ut att vara kopplat för en anslutning till tre faser enligt bilden från manualen.
2. Enligt din uppgift är det två faser framdragna till spisen.
3. Oftast är faserna fördelade så att en fas driver spisens högra plattor, en fas driver spisens vänstra plattor och den tredje driver ugnen.
Så om spisen är byglad för tre faser men ansluten till bara två faser får man precis det fel som beskrivs. Om elektrikern anslutit kabeln i dosan på spisen enligt bilden trots att det bara finns två faser framdragna kan man vara ganska trygg i sitt påstående att han kopplat fel.
Det ser korrekt kopplat ut för en 3-fasinstallation bortsett från att dragavlastningen inte har används. (förutsätter att ledarna har skalats av)L L-G L skrev:
Ska spisen funka fullt ut måste den avsäkras med 3 separata säkringar i centralen.