Trollpolka skrev:
Jo men visst fast min lampa som har 1 blå och en brun och jordad kommer inte att fungera ändå när uttaget i taket hade endast 2 blå
Färgen betyder inget, de har använt fel färger

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Trollpolka skrev:
Jo men visst fast min lampa som har 1 blå och en brun och jordad kommer inte att fungera ändå när uttaget i taket hade endast 2 blå
Strömmen går i koppartrådarna innanför isoleringen. Vilken färg isoleringen har är helt irrelevant.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
surris
Trollpolka skrev:
Du behöver bara två för att lampan ska lysa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
surris surris skrev:
Du behöver bara två för att lampan ska lysa.
Jo det har du rätt i men i taket är det 2 av samma tråd. Måste vara fel draget

Trollpolka skrev:
Det är snarare så de dragit nolla och fas/tändtråd med samma färg.

Jag sade för tusen inlägg sedan det antagligen är kortis i din armatur men det kan också vara som någon sade att du har strömmen på när du jobbar där uppe och råkar föra samman ledarna

Om de dragit dubbla fas så går inte proppen, har de dragit dubbla nolla så går inte proppen.

Trollpolka skrev:
Eftersom säkringen gick är det garanterat inte samma - En måste vara fas och den andra nolla. Man har bara varit lat och använt samma färg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Trollpolka skrev:
Om du ska koppla något mer så behöver du skaffa en spänningsprovare, den är tämligen säker att använda även om man inte kan så mycket till skillnad från en multimeter som man kan kortsluta genom att göra fel.
Med en spänningsprovare kan du kontrollera att trådar är spänningslösa innan du börjar skruva och även se att spänningen är normal.

Som tidigare skrivit har färgen ingen betydelse för hur något fungerar. Färgerna har ändrats genom åren och hempul kan ha bidragit till ytterligare förvirring. Man måste alltid mäta för att veta. Troligen är den ena blå tändtråd från strömbrytare på väggen och den andra nolla, men det kan du verifiera genom inköp av nämnda spänningsprovare. Köper du en lite bättre för några hundralappar så kan den också mäta motstånd och då kan du mäta på din lampa och se så att inget är kortslutet i den.

Exempel på en bättre variant, men det går nog att hitta liknande för 400kr eller så:

https://www.clasohlson.com/se/Spanningsprovare-UNI-T,-UT18C/p/36-8125

1779098808607.png

https://amzn.eu/d/08YVzNBa 447kr:

1779098940983.png

Redigerat:
Nu skulle du inte sätta upp taklampan igen, men om du vill ha en lampa där ska du ta hjälp av någon med kunskap om el.
Ta inte illa upp, men utifrån vad/hur du frågar ska du inte pyssla med el, du saknar tillräcklig kunskap.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är snarare så de dragit nolla och fas/tändtråd med samma färg.

Jag sade för tusen inlägg sedan det antagligen är kortis i din armatur men det kan också vara som någon sade att du har strömmen på när du jobbar där uppe och råkar föra samman ledarna

Om de dragit dubbla fas så går inte proppen, har de dragit dubbla nolla så går inte proppen.
Hur vet jag vilken som är vilken. Om jag stoppar i min lampkontakt då ska väl den blå möta den blå och den bruna den bruna men här finns ju ingen brun i taket. och sen skruvar på proppen.

Fairlane
Trollpolka skrev:
Hur vet jag vilken som är vilken. Om jag stoppar i min lampkontakt då ska väl den blå möta den blå och den bruna den bruna men här finns ju ingen brun i taket. och sen skruvar på proppen.
Det spelar ingen roll. I ett vanligt vägguttag där du ansluter din bordslampa så har du också en brun och en blå, liksom i dina bordslampa. Det är inget problem att vända stickproppen 180 grader. El är färgblind, du kan ha alla ledningar i hela huset i en och samma färg och det fungerar, däremot är det dumt för att vi människor får det väldigt mycket svårare att se vad som är vad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Trollpolka skrev:
Det spelar ingen roll vilken som är fas och nolla

MultiMan
Trollpolka skrev:
Läs mitt inlägg om spänningsprovare så kan du ta reda på vilken som är fas och nolla och att det är spänningslöst när du monterar kontakter och uttag.

Men, lampan bryr sig inte om hur du sätter fas eller nolla, precis som med en stickpropp du kan vända. Hade lampan varit jordad hade jordkabeln varit oerhört viktigt att få rätt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det spelar ingen roll. I ett vanligt vägguttag där du ansluter din bordslampa så har du också en brun och en blå, liksom i dina bordslampa. Det är inget problem att vända stickproppen 180 grader. El är färgblind, du kan ha alla ledningar i hela huset i en och samma färg och det fungerar, däremot är det dumt för att vi människor får det väldigt mycket svårare att se vad som är vad.
Ok jag förstår. Då ska jag vid tillfälle sätta dit det svarta tak uttaget igen och prova min lampa innan jag skruvar i proppen

P
MultiMan MultiMan skrev:
Läs mitt inlägg om spänningsprovare så kan du ta reda på vilken som är fas och nolla och att det är spänningslöst när du monterar kontakter och uttag.

Men, lampan bryr sig inte om hur du sätter fas eller nolla, precis som med en stickpropp du kan vända. Hade lampan varit jordad hade jordkabeln varit oerhört viktigt att få rätt.
Lampan jag ska sätta i är jordad

Fairlane
Trollpolka skrev:
Lampan jag ska sätta i är jordad
Men allt i rummet, vägguttag etc är ojordade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.