Trollpolka Trollpolka skrev:
Hur vet jag vilken som är vilken. Om jag stoppar i min lampkontakt då ska väl den blå möta den blå och den bruna den bruna men här finns ju ingen brun i taket. och sen skruvar på proppen.
Nej, spelar ingen roll . Finns edge cases när det möjligen spelar roll, men inte här

• Gilla
Trollpolka
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men allt i rummet, vägguttag etc är ojordade?
Ja det är det

Lampan jag ska sätta i är jordad
Den ska du inte sätta i ett ojordat uttag.
Edit: om lampan är i metall. Ibland jordar man ändå

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var det därför proppen gick?

Var det därför proppen gick?
Nej. Proppen kan bara gå av kortis. Jordfelsbrytare kan gå av jordproblem

• Gilla
Trollpolka
  • Laddar…
Malmgren vet inte vad han pratar om. Du kan plugga in en jordad armatur i ett ojordat uttag, det är helt i sin ordning.

Det viktiga är att du har rätt typ av uttag i detta rum (ojordat) och att armaturen har rätt typ av stickpropp (jordad). Då fungerar grundregeln att om stickproppen passar i uttaget så är det ok.

Du ska alltså ha ett ojordat lamputtag i ditt rum eftersom du har ojordade vägguttag. Koppla de blå till varsin plint i uttaget. Och du ska ha de utanpåliggande som finns på bild högre upp. DCL finns tyvärr inte i jordat utförande.

• Gilla
avh67f och 7 till
  • Laddar…
För säkerhets skull tillägger jag:
Även om det nu råkar vara två blåa i taket så ska du koppla ena blåa mot blå i lampan, och andra blåa mot brun i lampan ,inte koppla båda blåa mot blå.

• Gilla
Villabergskuben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Kan kan du, men det finns en anledning man jordar dem, de är strömförande och vid elfel ska det inte bli livsfara.

Enbart armaturer i plast, och andra icke ledande material är ojordade
Armaturen ska ha en jordad stickpropp, det är korrekt, men man ska inte byta uttag i rummet beroende på vad man stoppar i uttaget, vare sig det är ett uttag för lampa eller ett vanligt vägguttag.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har rensat bort en del tokigheter med följdinlägg.

/moderator

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
... ,inte koppla båda blåa mot blå.
Eh, kan det vara det som TS gjorde?

Mikael_L
Fel.
Är rummet isolerad miljö (alla uttag ojordade är ett tecken på det), så är det OK att använda en jordad armatur, men den får då absolut inte jordas. (Vilket den inte blir då uttaget inte är jordat).

edit: sist på bollen här ...
Det var flera som redan hade korrigerat detta ...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
För säkerhets skull tillägger jag:
Även om det nu råkar vara två blåa i taket så ska du koppla ena blåa mot blå i lampan, och andra blåa mot brun i lampan ,inte koppla båda blåa mot blå.
Det var så jag också tänkte

Hur vågar du ens att tänka på att använda dessa sladdar? Jag menar att det ser hur gammal ut som helst, isoleringen måste vara spröd, ser klämd ut eftersom det saknas rör.

• Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Hur vågar du ens att tänka på att använda dessa sladdar? Jag menar att det ser hur gammal ut som helst, isoleringen måste vara spröd, ser klämd ut eftersom det saknas rör.
Säg inget som du inte vet. Det är målarfärg på dom. Så länge man inte tar på kabeln med ström i är det ingen fara. Det fungerar även till gammalt så länge kablarna är hela.

Lampan lyser. Tänkte jag skulle visa alla här som tipsat och hjälpt till och det var enklare än jag trott. Jag har kunnat ignorera dessa 2 blå egentligen och kopplat som vanligt. Tack alla som engagerat sig.

• IMG_20260519_160636.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.