Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Om vi förutsätter att du har kopplat de två trådarna till var sin anslutning i uttaget, inte kopplat ihop dem? Om då proppen går när du försöker tända lampan, så är felet i lampan. Inte i lamputtaget.
Har lampan fungerat förut?
Är det någon "antik" ljuskrona med textilisolerade trådar?
Har lampan fungerat förut?
Är det någon "antik" ljuskrona med textilisolerade trådar?
Det var detta svarta uttag som satt i taket när jag kom hit och det var alltså en blå i varje uttag. Det satt ingen lampa där så jag vet inte vad som varit innan. Jag förutsatte att kunna sätta dit min egen lampa men då gick proppen. Jag tänker inte försöka mer på olika sätt och riskera att propparna går. Tack för alla svar men det blir nog bäst att ta hit en elektriker.H hempularen skrev:
Om det är din lampa som är boven lär det bara blir dyrt att ta dit en elektriker.Trollpolka skrev:Det var detta svarta uttag som satt i taket när jag kom hit och det var alltså en blå i varje uttag. Det satt ingen lampa där så jag vet inte vad som varit innan. Jag förutsatte att kunna sätta dit min egen lampa men då gick proppen. Jag tänker inte försöka mer på olika sätt och riskera att propparna går. Tack för alla svar men det blir nog bäst att ta hit en elektriker
Du måste bara vara mer noggrann och observant och svara på frågorna vi ställt då löser vi det här.
har du bytt proppen som gick?
När gick proppen, direkt du anslöt lampan eller när du slog på strömbrytaren?
om du bytt den och slår på strömbrytaren utan ansluten lampa, händer något med proppen då?
3 Funkar lampan någon annanstans?
Redigerat:
Ja typ, men den funkar inte för dig, för det uttaget kräver en infälld dosa.Trollpolka skrev:
Du skulle behöva ett sånt här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggmax.se/lamputtag-utanpåliggande-2-pol-ojordat-p295732
Nej.AndersMalmgren skrev:
Det finns inget alls sätt som en enfaspryl kan avgöra vilken som är fas och vilken som är nolla.
Mäter du med ett oscilloskop så skulle du inte kunna se någon skillnad alls beroende på vilken tråd du sätter var.