P
I huset jag flyttade in så har taklampan 2 blå trådar som tydligen var vanligt i gamla hus. Jag visste inte det för når jag kopplade in min taklampa så gick det en propp. Men man ska kunna koppla in ändå, men hur. " blå trådar i taket med 1 brun och 1 blå i nya lampan.

Har du nått mer än 2 tåtar i samma färg?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Trollpolka skrev:
2 blå trådar som tydligen var vanligt i gamla hus.
Nej. Endast två blå till lampan har aldrig varit vanligt.

Det har väl varit "förekommande" innan 1970-72.

Måste nästan vara fel på armaturen då, två trådar så måste den ena vara nolla (blå) och den andra tändtråd / fas (brun)

Edit: fast är det en transformator istället för en glödlampa så är ju det viktigare man inte swappar. Dra dit en jord. Kolla vilken av de två som ger 230V mot jord, detta är fas. Det räcker du använder jorden från en förlängningsdosa.

Edit: om båda ger noll så flippa switchen på väggen.

Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
är det en transformator istället för en glödlampa så är ju det viktigare man inte swappar.
Varför då ???

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Varför då ???
Det finns de som är känsliga för detta. Beror helt på elektroniken i dem. Edit: men det gäller ju saker för fast installation, märkligt om en armatur inte klarade vändas på.

Trollpolka skrev:
I huset jag flyttade in så har taklampan 2 blå trådar som tydligen var vanligt i gamla hus. Jag visste inte det för når jag kopplade in min taklampa så gick det en propp. Men man ska kunna koppla in ändå, men hur. " blå trådar i taket med 1 brun och 1 blå i nya lampan.
Vad har du mer i taket? Har du två st blå och en st brun eller vad? Kan du visa oss.

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har du mer i taket? Har du två st blå och en st brun eller vad? Kan du visa oss.

• IMG_20260515_140150_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser jag rätt i att det är en EK och en FK (en massiv kopparledare och en med flera tunnare kopparkardeler)?

Du kan ju höra med förra ägaren ifall de har haft en lampa ansluten där.

I vilket fall bör du kontakta en elfirma som får kolla upp detta och montera ett lamputtag.

Jag hoppas att alla vägguttag i rummet är ojordade?

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ser jag rätt i att det är en EK och en FK (en massiv kopparledare och en med flera tunnare kopparkardeler)?

Du kan ju höra med förra ägaren ifall de har haft en lampa ansluten där.

I vilket fall bör du kontakta en elfirma som får kolla upp detta och montera ett lamputtag.

Jag hoppas att alla vägguttag i rummet är ojordade?
Båda trådarna är likadana. För övrigt är andra eluttag ojordade

Ok, två blå är ett formellt fel men troligen helt ofarligt.

Vet inte om vi kan komma längre här men det kan vara värt att dels titta på hur du kopplade in din lampa och säkringen som löste ut.

Man ska inte kunna orsaka en kortslutning om man inte gör något "naturligt" som att koppla ihop de två blå.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Trollpolka skrev:
Det stämmer:
För att identifiera lamputtag från 70-talet kan du tänka på följande:
  • I äldre installationer kunde blå kabel vara nolla (N) eller fas (L).
    [länk]
    Vanligtvis kunde faserna vara svarta, röda eller vita, medan nollan ofta var blå eller svart.
    [länk]
    I moderna installationer är blå kabel alltid nolla, medan faserna är brun, svart och grå.
    [länk]
Men det hjälper inte dig mycket att leta på trådfärger i ditt fall.😉
Sitter det jordfelsbrytare i centralen?
Och vad är det för lampa du försöker koppla in.
Jag hade kontrollerat med att mäta att det blir 230V.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Men det hjälper inte dig mycket att leta på trådfärger i ditt fall.😉
Sitter det jordfelsbrytare i centralen?
Och vad är det för lampa du försöker koppla in.
Jag hade kontrollerat med att mäta att det blir 230V.
en sådan ojordad

• IMG_20260517_163000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.