92 888 läst ·
479 svar
93k läst
479 svar
1970-talsplåthuset från Junga
Vad skulle ni vinna på det? Hade dem gjort så på andra hus menade han? Lite spännande vad de finns för lösningar på dem här speciella husen.O OscarTernström skrev:
Okey, vi har inte kvar vårat schakt i huset. Så vi har radiatorer och en luft vatten pump. Funderar dock på hur jag ska göra med tilluften/friskluften. De känns lite snålt med det när man inte har de gamla systemet igång.
Hur upplever ni andra att de är med friskluften i era hus?
Tanken med detta var att komplettera med en luft/luft till. Då var tanken att öka luftinflödet tills fläkten från övriga huset för att undvika att det enbart kommer ner kallluft i fläkten. Vinden är riktigt kall på vintrarna.A annakimi skrev:Vad skulle ni vinna på det? Hade dem gjort så på andra hus menade han? Lite spännande vad de finns för lösningar på dem här speciella husen.
Okey, vi har inte kvar vårat schakt i huset. Så vi har radiatorer och en luft vatten pump. Funderar dock på hur jag ska göra med tilluften/friskluften. De känns lite snålt med det när man inte har de gamla systemet igång.
Hur upplever ni andra att de är med friskluften i era hus?
Vi bor i ett område nära jung, så det är flera hus(flera grannar) som har liknande jungahus.
Okej, så har inte vi vågat göra! Är det någon som bytt fläktaggregat i schaktet förresten?
//
Oscar
Aha, jag vet att någon här i gruppen satt en luft luft på vinden. Tror även en här där jag bor har gjort detsamma. För att stötta upp på vintern med varm luft.O OscarTernström skrev:Tanken med detta var att komplettera med en luft/luft till. Då var tanken att öka luftinflödet tills fläkten från övriga huset för att undvika att det enbart kommer ner kallluft i fläkten. Vinden är riktigt kall på vintrarna.
Vi bor i ett område nära jung, så det är flera hus(flera grannar) som har liknande jungahus.
Okej, så har inte vi vågat göra! Är det någon som bytt fläktaggregat i schaktet förresten?
//
Oscar
Hej! Är det någon som har någon bra information om hur relationen mellan köksfläkt och frånluft ser ut? De bilder jag har är på något styrdon som satt där tidigare. Hur påverkar det mitt system om de ogenomtänkt är utrivna med köket och en ny köksfläkt är på plats?
Mvh
Oscar
Mvh
Oscar
Hej,
Frånluftsfläkten på taket drar både luft från spiskåpan och frånluft från badrum och tvättstuga.
Tidigare fanns ett vred som reglerade flödet. Det viktigaste är att fläkten är igång så frånluften fungerar
Hälsningar Hans
Frånluftsfläkten på taket drar både luft från spiskåpan och frånluft från badrum och tvättstuga.
Tidigare fanns ett vred som reglerade flödet. Det viktigaste är att fläkten är igång så frånluften fungerar
Hälsningar Hans
Som Hans skriver normalt sett så är köksfläkten kopplad till ett schakt/låda uppe på vinden.O OscarTernström skrev:
Dit går alltså köksfläkt samt ventilationen ifrån tvättstugan/badrum.
På den lådan sitter då frånluftsfläkten.
Problemen som kan bli ifall man härjat och bytt köksfläkt som i mitt fall ägare innan har gjort.
Då blev det att ökade jag köksfläkten till max då tryckte jag för mycket luft upp till lådan så frånluftsfläkten hann inte med det blev övertryck och matos gick bakvägen ner i ventilationen typ till tvättstugan.....
Har ökat min frånluftsfläkt nu så nu klarar den det ok.... Dock är nog det bästa att separera alltså ha en egen kanal ut för köksfläkten.
En smidig lösning vi gjorde hemma när vi bytte kök var att koppla bort frånluften till badrum/tvättstuga samt köksfläkten och byggde om den befintliga kanalen till köksfläkten och satte in frånlufts ventiler i både ts och br som går på fukt känslighet. Även satt varsin längst bort i huset och i vardagsrummet så det agerar mer som mekanisk frånluft.O OscarTernström skrev:
Jag har installerat FTX samt bytt ut schaktfläkten till en mer strömsnål variant. Befintliga frånluftsfläkten är borttagen. Vi kör tilluften i det befintliga systemet men kompletterat med friskluft tilldon i sovrum och kök.A annakimi skrev:
Vi har fått jätte bra inomhusklimat och luftkvalitet.
Ftx aggregatet står i källaren och schaktfläkten som vi bytte sitter numera uppe på vinden. Inget störande ljud längre.
Vi bytte också värmebatteriet och det är också nere i källaren.
Vinden fick både tillufts och frånluftsdon. För att även ventilera den. Öppningen på husväggen är igensatt.
Observera att vi även gjöt in värmeslingor i golvet på övervåningen så det gör nog mest för värmen. Dock om man stänger av ventilationen på vintern så måste man höja framledning på golvvärmen så de verkar komplettera varandra bra. Anledningen till att vi satte nytt värmebatteri var för att kunna köra frikyla på sommaren främst och ett värme/kall batteri gör inte så mycket på totalkostnaden. Vi har också bytt till 3 glasfönster.
Svårt att svara på vad som gett bäst effekt när allt gjordes samtidigt.
Vi gjorde inte detta för att vi tror att vi kommer tjäna in dessa pengar utan för att vi inte har några planer på flytta och vill ha bra inomhus klimat med jämn värme och bra luft.
Tidigare om man stängde en sovrumsdörr så blev luften snabbt dålig. Var ofta kallt i huset när ute tempen sjönk snabbt. Fönstren var riktigt tunna och skramliga. Kanalfläkten lät mycket speciellt på toan. Allt detta är borta
Intressant!A ampe skrev:Jag har installerat FTX samt bytt ut schaktfläkten till en mer strömsnål variant. Befintliga frånluftsfläkten är borttagen. Vi kör tilluften i det befintliga systemet men kompletterat med friskluft tilldon i sovrum och kök.
Vi har fått jätte bra inomhusklimat och luftkvalitet.
Ftx aggregatet står i källaren och schaktfläkten som vi bytte sitter numera uppe på vinden. Inget störande ljud längre.
Vi bytte också värmebatteriet och det är också nere i källaren.
Vinden fick både tillufts och frånluftsdon. För att även ventilera den. Öppningen på husväggen är igensatt.
Observera att vi även gjöt in värmeslingor i golvet på övervåningen så det gör nog mest för värmen. Dock om man stänger av ventilationen på vintern så måste man höja framledning på golvvärmen så de verkar komplettera varandra bra. Anledningen till att vi satte nytt värmebatteri var för att kunna köra frikyla på sommaren främst och ett värme/kall batteri gör inte så mycket på totalkostnaden. Vi har också bytt till 3 glasfönster.
Svårt att svara på vad som gett bäst effekt när allt gjordes samtidigt.
Vi gjorde inte detta för att vi tror att vi kommer tjäna in dessa pengar utan för att vi inte har några planer på flytta och vill ha bra inomhus klimat med jämn värme och bra luft.
Tidigare om man stängde en sovrumsdörr så blev luften snabbt dålig. Var ofta kallt i huset när ute tempen sjönk snabbt. Fönstren var riktigt tunna och skramliga. Kanalfläkten lät mycket speciellt på toan. Allt detta är borta
Hur ser lösningen ut på vinden och vilken fläkt har ni köpt?
Också nyfiken ang värmebatteriet som nu sitter i källaren.. hur funkar uppvärmningen nu?
Innan blåste ju fläkten igenom batteriet och ut genom golven.
Men det var värmeslingor i golvet nu vatten?
Har inte vad det var för fläkt vi satte in just nu.T ThomasZZ skrev:
FTX systemet står i garaget så värmebatteriet sitter på röret för tilluften som går upp till vinden. Det är lite för lite utryme på vinden för att kunna montera ett aggregat för 300 kvm där uppe.
Fläkten på vinden är till för att accelerera luften till det luftflöde som tidigare fläkt hade. Vi har alltså inget öppet schakt numera utan helt slutet ner.
Vi tar dock in frånluft från vinden.
Vi kör både vattenburen golvvärme och luftcirkulation med varm luft.
Stänger man av ett av systemen måste man höja framledningstemperaturen. Luftcirkulationen vill man inte stänga av eftersom det är tilluften.
Hej
Har någon tilläggsisolerat utsidan av huset och satt t.ex. träpanel?
Jag pratade med en annan functurahusägare om detta för över 10 år sedan som hade gjort det.
Det blir ganska tungt att sätta reglar och panel på plåten. Dåligt med infäsningsmöjligheter. Vårt functurahus är det bara övervåningen som är functura. Nedervåningen är byggd i Leca block så vi kan inte ställa reglarna på marken.
Vill även behålla luftspalten nedtill på plåten.
Hur har du gjort som tilläggsisolerat och satt ny fasad?
Har någon tilläggsisolerat utsidan av huset och satt t.ex. träpanel?
Jag pratade med en annan functurahusägare om detta för över 10 år sedan som hade gjort det.
Det blir ganska tungt att sätta reglar och panel på plåten. Dåligt med infäsningsmöjligheter. Vårt functurahus är det bara övervåningen som är functura. Nedervåningen är byggd i Leca block så vi kan inte ställa reglarna på marken.
Vill även behålla luftspalten nedtill på plåten.
Hur har du gjort som tilläggsisolerat och satt ny fasad?
På gatan där jag bor finns många functurahus, dock bara enplanshus. Och merparten av dem har satt träfasad på plåten. Är inte speciellt svårt, enligt dem som gjort de och dem firmor jag haft ute för att sätta träfasad på vårat hus. Vi kommer skruva reglar i plåten som vi sen fäster träpanelen i. Däremot tilläggsisolera tror jag iaf inte fungerar. Det kommer inte kunna bli tätt, och de kommer inte fungera. Upplever du huset som dåligt isolerat? vi gör inte det. Vi har dock en annan uppvärmning än orginalet.
Vi har ingjuten golvvärme i golvet både på båda våningsplanen, bergvärme, bytt till 3-glas fönster.A annakimi skrev:På gatan där jag bor finns många functurahus, dock bara enplanshus. Och merparten av dem har satt träfasad på plåten. Är inte speciellt svårt, enligt dem som gjort de och dem firmor jag haft ute för att sätta träfasad på vårat hus. Vi kommer skruva reglar i plåten som vi sen fäster träpanelen i. Däremot tilläggsisolera tror jag iaf inte fungerar. Det kommer inte kunna bli tätt, och de kommer inte fungera. Upplever du huset som dåligt isolerat? vi gör inte det. Vi har dock en annan uppvärmning än orginalet.
Installerad FTX.
Vi bytte ut värmebatteriet och fläkten men återanvänder schaktet och kanalerna för tilluft och skjuter ut värme via systemet även om det är golvvärmen som främst värmer huset. Satte också lite extra tilluftsdon i sovrummen för bättre luft när man stänger dörren.
Jag skulle aldrig sätta träpanel utan att tilläggsisolera. U värdet på väggarna ligger väl snarare runt 3 än de 2.2 som står i ritningarna. Det är bra värden för 70-talet men matchar inte nybyggnation.
Sen är det problematiskt med plåt och isolera med kodens som kan bildas. Ska man täppa igen luftspalten på plåten på utomhusdelen så måste man typ köra 2 komponents PU isolering på plåten vilket är dyrt. Alternativet är att låt luftspalten vara kvar och ändå isolera. Borde ändå ge enorm skillnad.
Det jag undrade mest var om plåten håller för det och att man inte påverkar bärande funktionen i väggarna.
Jag har gått förbi ett sådant hus när jag rastat hunden och förundrats lite över designen men inte haft någon kännedom om hustypen eller historien bakom.
På VGREGIONENs webbplats finns hustypen upptagen under Kulturförvaltningen / Natur och kulturarv
https://www.vgregion.se/f/kulturfor...arv/kulturmiljo/byggnader--hus/functurahusen/
Samt
https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap--fakta/byggnader--hus/functurahusen/
Bästa beskrivningen av konstruktionen av huset hittar man dock i inlägg #68 i den här tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/1970-talsplathuset-fran-junga.228020/post-3773410
På VGREGIONENs webbplats finns hustypen upptagen under Kulturförvaltningen / Natur och kulturarv
Functurahusen – ryggåsstugans raka motsats
Ett helt unikt hus - nästan helt i plåt och komplett med heltäckningsmattor och vitvaror. I slutet av 1960-talet lanserade Junga verkstäder AB utanför Vara Functurahusen som kunde uppföras på några dagar. Och ville du flytta var det enkelt att flytta med dig hela huset!”https://www.vgregion.se/f/kulturfor...arv/kulturmiljo/byggnader--hus/functurahusen/
Samt
https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap--fakta/byggnader--hus/functurahusen/
Bästa beskrivningen av konstruktionen av huset hittar man dock i inlägg #68 i den här tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/1970-talsplathuset-fran-junga.228020/post-3773410