95 543 läst ·
488 svar
96k läst
488 svar
1970-talsplåthuset från Junga
Hej
Har i december installerat en luft/vatten pump med tillhörande innedel Qvantum QA9+Q175. Pumpen försörjer huset med varmvatten plus distribution till fyra vattenradiatorer på nedre plan samt det centrala värmebatteriet.
Jag blir frustrerad över förbrukningen (trots den extrem kylan 5-12 minus). Utan att pumpen använder elpatron så snittar jag ca 4 kWh/timme. Förbrukningen tänker jag är följande:
Pumpen går på 100% produktion = 3 kWh
Centrala kanalfläkten 600W =0,6 kWh
Frånluftfläkt EC (ny) = 0,1 kWh
Detta gör att jag förbrukar cirka 100 kWh per dygn och 3000 kWh kalla månader.
Producenten till pumpen Qvantum säger att jag borde avlasta pumpen genom en bufferttank på 200L för att minska förbrukningen. De menar att distributionssystemet är för liten volym.
Någon med erfarenhet av detta eller kunskap om detta är ett vettigt förslag?
Har i december installerat en luft/vatten pump med tillhörande innedel Qvantum QA9+Q175. Pumpen försörjer huset med varmvatten plus distribution till fyra vattenradiatorer på nedre plan samt det centrala värmebatteriet.
Jag blir frustrerad över förbrukningen (trots den extrem kylan 5-12 minus). Utan att pumpen använder elpatron så snittar jag ca 4 kWh/timme. Förbrukningen tänker jag är följande:
Pumpen går på 100% produktion = 3 kWh
Centrala kanalfläkten 600W =0,6 kWh
Frånluftfläkt EC (ny) = 0,1 kWh
Detta gör att jag förbrukar cirka 100 kWh per dygn och 3000 kWh kalla månader.
Producenten till pumpen Qvantum säger att jag borde avlasta pumpen genom en bufferttank på 200L för att minska förbrukningen. De menar att distributionssystemet är för liten volym.
Någon med erfarenhet av detta eller kunskap om detta är ett vettigt förslag?
Nu har jag fått klarhet och ordning på vårt nya luft/vattenpump (Qvantum QA9+Q175). Vi har endast värmt huset med det centrala kanalfläkten + fyra vattenburna radiatorer på nedre plan.Z Zvenno skrev:
Vi har de senaste 14 dagar landat på 50-58 kWh/per dag. Detta inklusive all hushållsel (inkl. Tre zoner med elektrisk golvvärme).
Jämn fin värme i hela huset. Nu återstår bara någon mer effektiv ljuddämpning av den centrala fläkten 🤣
Låter helt optimalt. Hade inte fläkten "kylt" utan enbart rent termisk värmt hade det säkerligen blivit lite mer men helt klart en bra förbrukning.O Okim86 skrev:Nu har jag fått klarhet och ordning på vårt nya luft/vattenpump (Qvantum QA9+Q175). Vi har endast värmt huset med det centrala kanalfläkten + fyra vattenburna radiatorer på nedre plan.
Vi har de senaste 14 dagar landat på 50-58 kWh/per dag. Detta inklusive all hushållsel (inkl. Tre zoner med elektrisk golvvärme).
Jämn fin värme i hela huset. Nu återstår bara någon mer effektiv ljuddämpning av den centrala fläkten 🤣
Jo men det finns utvecklingspotential, men offerter jag fått in för att modernisera kanalfläkten var för dyra. Funderar på att sätta in en fläktkonvektor för när det är mildrade väder.D Daniel Lund skrev:
Jag tror att detta dynet när snitt utetemperatur har legat runt 6 grader kommer förbrukningen gå ner till runt 40-45 kWh. Det känns riktigt bra ju.
Hej,
Vi är inne på att köpa ett functura hus som inte är mycket gjort med förutom fönsterbyte och takbyte. Vi kommer därmed göra en totalrenovering, vilket då inkluderar byte av värmesystem där vi är inne på vattenburen golvvärme från inomuspump. Vi kommer också tilläggsisolera för att få bort de luftspaltar som finns i syfte för de tidigare värmesystemet. Funderar även på FTX och braskamin då detta troligtvis kommer vara huset vi bor i i många år. Det bör inte vara några konstigheter att göra denna typ av renovering i detta hus? jag tänker är det några större skillnader man behöver ta hänsyn till i en sådan renovering i jämförelse med om du hade renoverat ett vanligt "icke-funckis hus"? mvh en kille med familj som inte vill frysa på vintern.
Vi är inne på att köpa ett functura hus som inte är mycket gjort med förutom fönsterbyte och takbyte. Vi kommer därmed göra en totalrenovering, vilket då inkluderar byte av värmesystem där vi är inne på vattenburen golvvärme från inomuspump. Vi kommer också tilläggsisolera för att få bort de luftspaltar som finns i syfte för de tidigare värmesystemet. Funderar även på FTX och braskamin då detta troligtvis kommer vara huset vi bor i i många år. Det bör inte vara några konstigheter att göra denna typ av renovering i detta hus? jag tänker är det några större skillnader man behöver ta hänsyn till i en sådan renovering i jämförelse med om du hade renoverat ett vanligt "icke-funckis hus"? mvh en kille med familj som inte vill frysa på vintern.
Hej
Vet inte om jag kan vara mycket till hjälp men ska försöka sammanfatta min analys av vår renovering
Vet inte om mina erfarenhet av vår renovering är till hjälp eller om andra Functura ägare håller med. Vårt hus är ett suterräng hus, cirka 230 m2. Betongelement som väggar på nedre plan. Vi värmer 200 liters med hjälp av luft/vattenpump (Qvantum QA9+QH175), detta system installerade vi dec 2025. Vi använder centrala fläktsystemet och nedre våning med fyra vattenradiatorer. Vi har treglasfönster utöver samma isolering som orginal. Tror vår årsförbrukning för all el blir cirka 16 000 kwh.
Fördelar med bef. centralt system:
- Jämt fördelad inomhus temp. Vi har haft 22 grader denna iskalla vinter och det var verkligen ett jämt klimat.
- Tror det hjälper till att hålla huset och vinden torr.
Nackdelar
- Centrala fläkten från 70-talet, låter mycket
- Vi har sannolikt en för liten vattenvolym som vid mycket låg utetemp skapar effekttoppar på pumpen.
Nästa steg för optimering är nog en bufferttank på 200 liter för att jämna ut.
Vet inte om jag kan vara mycket till hjälp men ska försöka sammanfatta min analys av vår renovering
HejA Alexander Saliba skrev:Hej,
Vet inte om mina erfarenhet av vår renovering är till hjälp eller om andra Functura ägare håller med. Vårt hus är ett suterräng hus, cirka 230 m2. Betongelement som väggar på nedre plan. Vi värmer 200 liters med hjälp av luft/vattenpump (Qvantum QA9+QH175), detta system installerade vi dec 2025. Vi använder centrala fläktsystemet och nedre våning med fyra vattenradiatorer. Vi har treglasfönster utöver samma isolering som orginal. Tror vår årsförbrukning för all el blir cirka 16 000 kwh.
Fördelar med bef. centralt system:
- Jämt fördelad inomhus temp. Vi har haft 22 grader denna iskalla vinter och det var verkligen ett jämt klimat.
- Tror det hjälper till att hålla huset och vinden torr.
Nackdelar
- Centrala fläkten från 70-talet, låter mycket
- Vi har sannolikt en för liten vattenvolym som vid mycket låg utetemp skapar effekttoppar på pumpen.
Nästa steg för optimering är nog en bufferttank på 200 liter för att jämna ut.
Stötte ni på några problem med renoveringen med tanke på plåtkonstruktionen?Lindstrumpen skrev:
Hej igen!
Jo vi valde luft vatten. Mycket för att bergvärme blivit mer omständigt med bygganmälan till kommun samt att grannarna redan borrat( man får inte ha för nära borrning). Nu blev det en dyr lösning ändå då vi valde thermia o h dessutom att sätta innedelen under huset. Dock riktigt praktiskt! Dock bör ni hemma ha en diskussion om ni ska sätta in element. Det kostar rätt mycket har vi märkt att köra runt luften i kanalerna. Men vi har en luft/luft som komplement för kyla/värme. Annas har vi gjort i stort sett allt:
2 nya badrum ( varav den senaste för 1 månad sen. Inkluderade då byte av gamla fläkten)
Ny panel liggande vit
Bytt tak till falsad plåt
Bytt golv i hela huset
Renoverat innerväggar
Ny vatten/luft pump
Luftvärmepump
Ny el i huset inklusive byte av elcentral
Flytt av elmätare som satt dumt vid dörren
Flytt av fiberkabel
Nu håller vi på att planerar för pool.
Fråga på om du undrar ngt. Har rätt bra koll på vad allt kostar/kostat .
Ha det!
Vi har kvar luftspalterna och har inte tilläggsisolerat något. Luftspalterna är bara mellan innerskiva gips eller golvspån och plåt. Tillägsisolerar du bara där så isolerar du bara spalter dvs halva väggen. Plåten kan du heller inte ta bort då den är en del av bärande ytterväggen.A Alexander Saliba skrev:Hej,
Tilläggsisolerar du på utsidan av huset. Tänk på att isolering mot plåt så måste man ta hänsyn till att kondens lätt uppstår. Sprutskumsisolering är väl det bästa men dyrt i Sverige och få som gör det.
Klicka här för att svara