O Okim86 skrev:
Vi har bytt frånluftfläkten på taket till en EC fläkt, sedan installera vi spaltventiler i fyra av fönstren. Vår luft/luft pump bidrar till cirkulation också.

Har läst i tråden att många tycker isoleringen är dålig utan centrala systemet igång men tycker inte det stämmer med vårt hus. Vi har dock 3 glasfönster i hela huset. Nedre plan är i och för sig kallt men där vistas vi inte så mycket vardagsvis. Kanske bidrar nedre våningen till bättre känsla av isolering?
Det centrala värme systemet (fläkt /värmebatteri) skapar även isolering mot huset. Det effektivaste sättet är att skaffa en bra förbrukning och jämn värme är att installera en frekvens omvandlare till fläkten så den går lugnare och inte kyler vattnet på 10min när det går igenom batteriet.
 
D Daniel Lund skrev:
Det centrala värme systemet (fläkt /värmebatteri) skapar även isolering mot huset. Det effektivaste sättet är att skaffa en bra förbrukning och jämn värme är att installera en frekvens omvandlare till fläkten så den går lugnare och inte kyler vattnet på 10min när det går igenom batteriet.
Ok, 👍 jag tittat på olika relä, då kanske ett steglöst relä eller Plejd CTR-01 är lämpligt?

Jag tittade på ursprunglig fläkt Cewe typ m6f 6A 380V, jag antar att det är en 3-fas och enligt AI beräkning drar den 3,16 kWh/timme. Det blir ju nästan 76 kWh per dygn 🤑 det kan väl inte stämma?

Har du eller någon annan förslag på effektiv fläkt? Kan man behålla värmebatteriet tro?

Nedan fläkt när jag gör samma beräkna med nyttjande till 80% skulle dra 4-5 kWh per dygn

Kanalfläkt Östberg CK 315 C1 EC-y2​

 
Redigerat:
A ampe skrev:
Hej

Har någon tilläggsisolerat utsidan av huset och satt t.ex. träpanel?
Jag pratade med en annan functurahusägare om detta för över 10 år sedan som hade gjort det.

Det blir ganska tungt att sätta reglar och panel på plåten. Dåligt med infäsningsmöjligheter. Vårt functurahus är det bara övervåningen som är functura. Nedervåningen är byggd i Leca block så vi kan inte ställa reglarna på marken.

Vill även behålla luftspalten nedtill på plåten.

Hur har du gjort som tilläggsisolerat och satt ny fasad?
Hej, vi tog bort yttersta lagret av plåten (fasaden), tillägsisolerade och putsade ny fasad. Mycket nöjd med utseendet men även jämnare temperatur.
 
L LullLull skrev:
Hej, vi tog bort yttersta lagret av plåten (fasaden), tillägsisolerade och putsade ny fasad. Mycket nöjd med utseendet men även jämnare temperatur.
Det påverkade inte hållfastheten så ni behövde göra något mer? Vad fäste ni isoleringen i?
 
O Okim86 skrev:
Ok, 👍 jag tittat på olika relä, då kanske ett steglöst relä eller Plejd CTR-01 är lämpligt?

Jag tittade på ursprunglig fläkt Cewe typ m6f 6A 380V, jag antar att det är en 3-fas och enligt AI beräkning drar den 3,16 kWh/timme. Det blir ju nästan 76 kWh per dygn 🤑 det kan väl inte stämma?

Har du eller någon annan förslag på effektiv fläkt? Kan man behålla värmebatteriet tro?

Nedan fläkt när jag gör samma beräkna med nyttjande till 80% skulle dra 4-5 kWh per dygn

Kanalfläkt Östberg CK 315 C1 EC-y2​

Lite special de där fläktarna. Stämmer att det är en trefas, dock drar den 0.15kwh i timmen så den uträkningen stämmer inte riktigt ^^
 
D Daniel Lund skrev:
Lite special de där fläktarna. Stämmer att det är en trefas, dock drar den 0.15kwh i timmen så den uträkningen stämmer inte riktigt ^^
Tack för hjälp med uträkningen 😅 men då undrar jag alla i tråden som beskriver att det är så dyrt system att hålla igång? Om fläkten går på någon hundring i månaden och elementen försörjs av luft/vattenpump borde detta vara riktigt energieffektivt
 
O Okim86 skrev:
Tack för hjälp med uträkningen 😅 men då undrar jag alla i tråden som beskriver att det är så dyrt system att hålla igång? Om fläkten går på någon hundring i månaden och elementen försörjs av luft/vattenpump borde detta vara riktigt energieffektivt
0.15 stämmer inte. Runt 500 watt drog fläkten. Hade energimätare på den
 
A ampe skrev:
0.15 stämmer inte. Runt 500 watt drog fläkten. Hade energimätare på den
Knepigt. Kanske använder olika fläktar?

Hade min logger på en vecka vilket visade 150
 
D Daniel Lund skrev:
Knepigt. Kanske använder olika fläktar?

Hade min logger på en vecka vilket visade 150
Så här såg det ut där min fläkt satt. Har inte kvar den längre utan en ny som sitter på vinden istället. Hade exakt samma switch som den som gått sönder. Frånluftsfläkten drog ungefär 0.15 har jag för mig.
 
  • Öppning i vägg där en frånluftsfläkt tidigare satt, med synlig metallkanal och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ampe skrev:
Så här såg det ut där min fläkt satt. Har inte kvar den längre utan en ny som sitter på vinden istället. Hade exakt samma switch som den som gått sönder. Frånluftsfläkten drog ungefär 0.15 har jag för migt
A ampe skrev:
Så här såg det ut där min fläkt satt. Har inte kvar den längre utan en ny som sitter på vinden istället. Hade exakt samma switch som den som gått sönder. Frånluftsfläkten drog ungefär 0.15 har jag för mig.
D Daniel Lund skrev:
Knepigt. Kanske använder olika fläktar?

Hade min logger på en vecka vilket visade 150
A ampe skrev:
0.15 stämmer inte. Runt 500 watt drog fläkten. Hade energimätare på den
Nu hade jag ett bolag här i veckan som hette Pressura, han uppskattade kostnad på 60 000kr för att modernisera fläkt och värmebatteri. Han menade att det krävs rejäl effekt för att pressa runt så mycket luft.

Har nog landat i att ta hjälp av en elektriker och installera en transformator och relä till den gamla fläkten och köra den på typ 70-80% de kalla månaderna på året. Hoppas hamna på ca 2000-2500 kWh per år för fläkten. Måste också ljudisolera luckan till fläkten rejält! Den låter ju sjukt mycket!
 
O Okim86 skrev:
Nu hade jag ett bolag här i veckan som hette Pressura, han uppskattade kostnad på 60 000kr för att modernisera fläkt och värmebatteri. Han menade att det krävs rejäl effekt för att pressa runt så mycket luft.

Har nog landat i att ta hjälp av en elektriker och installera en transformator och relä till den gamla fläkten och köra den på typ 70-80% de kalla månaderna på året. Hoppas hamna på ca 2000-2500 kWh per år för fläkten. Måste också ljudisolera luckan till fläkten rejält! Den låter ju sjukt mycket!
Oj de va väldigt mycket. Jag ska jag återskapa de gamla systemet och har oxå fått offert men de är mer runt 30 000 max. Vad är de för fläkt ni har tänkt att köpa in?
Jag kommer behöva sätta in ett nytt rör mellan tak och golv.

Jag kommer sätta fläkten, värmeaggregat, ljudisolering uppe på vinden för att slippa ljudet.
 
A annakimi skrev:
Oj de va väldigt mycket. Jag ska jag återskapa de gamla systemet och har oxå fått offert men de är mer runt 30 000 max. Vad är de för fläkt ni har tänkt att köpa in?
Jag kommer behöva sätta in ett nytt rör mellan tak och golv.

Jag kommer sätta fläkten, värmeaggregat, ljudisolering uppe på vinden för att slippa ljudet.
Ja jag tyckte det var rejält, men han menade på att han behöver bygga en. Plåtbox på vinden, dra om rör, ny fläkt och nytt värmebatteri. Han snackade något om antal L/s behövde vara rejält för att luften ska ta sig förbi alla böjar och smala utrymmen. Har inte fått förslag på produkter ännu utan detta var hans grova uppskattning.
 
O Okim86 skrev:
Ja jag tyckte det var rejält, men han menade på att han behöver bygga en. Plåtbox på vinden, dra om rör, ny fläkt och nytt värmebatteri. Han snackade något om antal L/s behövde vara rejält för att luften ska ta sig förbi alla böjar och smala utrymmen. Har inte fått förslag på produkter ännu utan detta var hans grova uppskattning.
Jag har ju de lilla enplanshuset på 136m2 och vi har räknat på 270 l/sek. Minimum är 63l/s. Jag ska se vilken typ av fläkt vi tänkt köpa in. Jag har ju iof min uppvärmning redan klar, jag vill bara ha lite cirkulation i kanalerna med något uppvärmd luft.
Hur många l/s ger dem gamla fläktarna från knänum? Jag har kunnat det, men glömt det nu 🤔
 
A annakimi skrev:
Jag har ju de lilla enplanshuset på 136m2 och vi har räknat på 270 l/sek. Minimum är 63l/s. Jag ska se vilken typ av fläkt vi tänkt köpa in. Jag har ju iof min uppvärmning redan klar, jag vill bara ha lite cirkulation i kanalerna med något uppvärmd luft.
Hur många l/s ger dem gamla fläktarna från knänum? Jag har kunnat det, men glömt det nu 🤔
Ok, det kanske ser annorlunda ut med behovet då. Han menade på att tryckförlusten är stor i dessa hus men han kanske överdrev. Jag visade några fläktar som har föreslagits i tråden och dessa menade han var för klena
 
O Okim86 skrev:
Ok, det kanske ser annorlunda ut med behovet då. Han menade på att tryckförlusten är stor i dessa hus men han kanske överdrev. Jag visade några fläktar som har föreslagits i tråden och dessa menade han var för klena
Jag har kollat specen på vår original fläkt. Den har effekten 110W och ger 1600 kubikmeter i timmen, alltså drygt 440 l/s.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.