95 659 läst ·
488 svar
96k läst
488 svar
1970-talsplåthuset från Junga
Tack för all kunskap i tråden. Vi har köpt ett functura hus och bott här 1 år, 2 plans hus med övervåning i plåt och nedre (sutteräng) med betongvägg. Vid inflytt så värmdes huset av två luft/luft pumpar samt fyra vattenradiatorer på nedre plan. En liten varmvattenberedare på 170L, endast uppvärmning med el-patron. Centrala tilluft systemet har inte använts.
Då var årlig förbrukning 13 600 kWh per år.
Nu med familj på 4 och en hyresgäst så är vi uppe i 18 600 kWh. Helt ok innertemperatur (20 grader) men ojämn fördelning. Vi har inte använt det centrala systemet.
Vi planerar att installera luft/vatten pump med innedel på 245L med smart teknik. Vi har en tekniker som kommer i veckan från Pressura ventilation för offert, byte av den centrala fläkten, filter och ev byte av värmebatteri.
Har en förhoppning att denna lösning ska ta mig under 10 000 kWh per år. Är det lite för höga förhoppningar?
Har gjort omfattande renoveringen inne och ute om någon är intresserad. Har också en 3D modell i Sketchup för planering av utomhusmiljö.
Då var årlig förbrukning 13 600 kWh per år.
Nu med familj på 4 och en hyresgäst så är vi uppe i 18 600 kWh. Helt ok innertemperatur (20 grader) men ojämn fördelning. Vi har inte använt det centrala systemet.
Vi planerar att installera luft/vatten pump med innedel på 245L med smart teknik. Vi har en tekniker som kommer i veckan från Pressura ventilation för offert, byte av den centrala fläkten, filter och ev byte av värmebatteri.
Har en förhoppning att denna lösning ska ta mig under 10 000 kWh per år. Är det lite för höga förhoppningar?
Har gjort omfattande renoveringen inne och ute om någon är intresserad. Har också en 3D modell i Sketchup för planering av utomhusmiljö.
Spännande! Vad har ni för ventilation?O Okim86 skrev:Tack för all kunskap i tråden. Vi har köpt ett functura hus och bott här 1 år, 2 plans hus med övervåning i plåt och nedre (sutteräng) med betongvägg. Vid inflytt så värmdes huset av två luft/luft pumpar samt fyra vattenradiatorer på nedre plan. En liten varmvattenberedare på 170L, endast uppvärmning med el-patron. Centrala tilluft systemet har inte använts.
Då var årlig förbrukning 13 600 kWh per år.
Nu med familj på 4 och en hyresgäst så är vi uppe i 18 600 kWh. Helt ok innertemperatur (20 grader) men ojämn fördelning. Vi har inte använt det centrala systemet.
Vi planerar att installera luft/vatten pump med innedel på 245L med smart teknik. Vi har en tekniker som kommer i veckan från Pressura ventilation för offert, byte av den centrala fläkten, filter och ev byte av värmebatteri.
Har en förhoppning att denna lösning ska ta mig under 10 000 kWh per år. Är det lite för höga förhoppningar?
Har gjort omfattande renoveringen inne och ute om någon är intresserad. Har också en 3D modell i Sketchup för planering av utomhusmiljö.
Ni har alltså inte igång cirkulationen i kanalerna?
Vi har oxå en luft vatten pump och radiatorer. De gamla systemet är inte igång. Ska dock starta igång de igen men med ny kanal, fläkt och värmebatteri. vi har dock ett enplanshus.
Hej! Vi bor i enplanshus hus med en luft/vatten kopplad på fläkten och batteri. Kostar skjortan när det är kallt.. vet inte hur man ska åtgärda det förutom att ställa ner tempen och köra med luft/luft istället…A annakimi skrev:
För oss kostar de inte så mkt. Men antar att de är en ganska dyr kostnad att dra rör och sätta in radiatorer.Lindstrumpen skrev:
Precis! Vi borde ha gjort det från början.. Vet inte om det skulle ha funkat med vattenburen golvvärme kanske. Men tåget har gått så att säga iom att vi la in nytt golv 2018. Men man får vara glad att vi har öppen planlösning och kan kompensera mycket med en bra luft luft sol vi gör just nu😊A annakimi skrev:
Ja vi har golvvärme, vattenburen i badrummen men radiatorer i resten av huset.Lindstrumpen skrev:
Ja sant, kanske en kamin vore något. De vill vi skaffa.
Tack för svar,Lindstrumpen skrev:
När du säger att det kostar vid kallt väder, är det att er pump inte genererar tillräckligt och att el patronen slår på? Eller är det pga att ni inte bytt gamla fläkten och batteriet? Hur många kWh förbrukar ni per år ungefär?
Vi har bytt frånluftfläkten på taket till en EC fläkt, sedan installera vi spaltventiler i fyra av fönstren. Vår luft/luft pump bidrar till cirkulation också.A annakimi skrev:
Har läst i tråden att många tycker isoleringen är dålig utan centrala systemet igång men tycker inte det stämmer med vårt hus. Vi har dock 3 glasfönster i hela huset. Nedre plan är i och för sig kallt men där vistas vi inte så mycket vardagsvis. Kanske bidrar nedre våningen till bättre känsla av isolering?
Den slår på elpatron rätt ofta när det är kallt. En dag förra året hade vi närmare 200 kW/ på en dag. Ofta över 100 också. Visserligen har vi spabad/pool/ laddhybrid men det var mycket även innan. Fläkt och batteri bytte vi 2018. 27.000 kW/år caO Okim86 skrev:
Det var ju en oljepanna tidigare och jag har fått förklarat för mig att denna L/v får jobba hårdare för att leverera värmen
Okey, oxå funderat på detta med friskluft då vi just nu inte har så mkt av det. Kattluckan och sen gamla ytterdörren bidrar såklart med friskluft dock. Jag funderade på att sätta friskluftsventiler oxå, men nu blir det att dra igång de gamla systemet igen. Lite orolig för vad som händer med huset med tiden då de är kall stillastående luft i kanalerna. Kanske händer inget, men jag vågar inte ta risken.O Okim86 skrev:Vi har bytt frånluftfläkten på taket till en EC fläkt, sedan installera vi spaltventiler i fyra av fönstren. Vår luft/luft pump bidrar till cirkulation också.
Har läst i tråden att många tycker isoleringen är dålig utan centrala systemet igång men tycker inte det stämmer med vårt hus. Vi har dock 3 glasfönster i hela huset. Nedre plan är i och för sig kallt men där vistas vi inte så mycket vardagsvis. Kanske bidrar nedre våningen till bättre känsla av isolering?
Men ni har inte de gamla systemet igång då?
Jag upplever inte heller huset dålig isolerat utan systemet igång. Inte alls.
Ok, ja det är en del. Vi ligger ju runt 100 kWh och ibland runt 140 kwh per dag när det har varit runt -6 grader ute. Så jag hade hoppats på att spara in runt 60% av den förbrukningen när vi går från enbart el uppvärmt vatten. Låter det osannolikt tro?Lindstrumpen skrev:
Den slår på elpatron rätt ofta när det är kallt. En dag förra året hade vi närmare 200 kW/ på en dag. Ofta över 100 också. Visserligen har vi spabad/pool/ laddhybrid men det var mycket även innan. Fläkt och batteri bytte vi 2018. 27.000 kW/år ca
Det var ju en oljepanna tidigare och jag har fått förklarat för mig att denna L/v får jobba hårdare för att leverera värmen
Nej den har vart avstängd sedan vi flytta in. Det kanske är dumt av oss men efter vår totalrenoveringen hade en vi en ventilationstekniker här och han tyckte det inte behövdes.A annakimi skrev:Okey, oxå funderat på detta med friskluft då vi just nu inte har så mkt av det. Kattluckan och sen gamla ytterdörren bidrar såklart med friskluft dock. Jag funderade på att sätta friskluftsventiler oxå, men nu blir det att dra igång de gamla systemet igen. Lite orolig för vad som händer med huset med tiden då de är kall stillastående luft i kanalerna. Kanske händer inget, men jag vågar inte ta risken.
Men ni har inte de gamla systemet igång då?
Jag upplever inte heller huset dålig isolerat utan systemet igång. Inte alls.
Vi köpte enkla spaltventiler från biltema, EC fläkten var inte så dyr heller. Teknikern sa att man tjänar in den första året. Här är länk om du är intresserad https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tks-300-c1-ec-svart#product-information
Ok! Ja det är möjligt!O Okim86 skrev:
Sen kommer det ju mycket intressanta prylar som kan rädda upp en del. Tex då effektiva luftvärmepumpar som kan köras nattetid på billig el. Vi har väldigt stora takytor så vi sätter in solceller sannolikt i vår. Då räddar man ju mars-okt iaf😄
Vårat har varit avstängt i snart 2 år tror jag, inte riktigt så länge kanske. Förra ägaren renoverade huset efter att alla rör fryst sönder vid ett elavbrott. Man drog nya rör under huset å luft vatten pump och radiatorer. Vi har nog precis en sån takfläkt för mekanisk ventilation. Funkar toppen.O Okim86 skrev:Nej den har vart avstängd sedan vi flytta in. Det kanske är dumt av oss men efter vår totalrenoveringen hade en vi en ventilationstekniker här och han tyckte det inte behövdes.
Vi köpte enkla spaltventiler från biltema, EC fläkten var inte så dyr heller. Teknikern sa att man tjänar in den första året. Här är länk om du är intresserad [länk]
Jag har pratat med så många sakkunniga, letat efter svar på om man kan ha kvar huset så här utan systemet igång, å jag vet fortfarande inte vad som är bäst. Har pratat mycket med en man som konstruerade dem här husen Och bor i ett just nu oxå. Och eftersom vi ändå behöver göra något med tilluften så kunde lösningen att dra igång systemet igen va den bästa lösningen. Men de innebär att dra ett rör från vinden till golvet, ny fläkt, värmebatteri, ljuddämpare som ska va på vinden. Jag vet verkligen inte vad som är bäst. Här där jag bor finns de några sånna här hus, och jag vet bara ett till som inte har systemet igång.