V Vipeklev skrev:
Vi har kvar original elpanna och 6 personer ligger på 28000 kw/h.
Så vi ska byta till antingen bergvärme eller luft vatten.
Ok tror original är oljepanna
 
P Pontus Gad skrev:
Ok tror original är oljepanna
Våran är elpanna
 
P Pontus Gad skrev:
Ok tror original är oljepanna
Jag har luftvärmepump
under 10000kwh per år
135 m2
 
A ArthE skrev:
Jag har luftvärmepump
under 10000kwh per år
135 m2
Ok bara luftvärme, ingen golvvärme?
 
A ArthE skrev:
Jag har luftvärmepump
under 10000kwh per år
135 m2
Har du luft luft eller luftvattenpump?
 
V Vipeklev skrev:
Har du luft luft eller luftvattenpump?
Luft luft
 
Hej är det någon som har ett dubbelgarage med förråd och tagit bort stålpelaren mitt i garaget? Tack
 
Är det någon som har konverterat till vattenburen golvvärme? Nyfiken på hur ni gjort och isåfall hur mkt ni isolerat och hur? Tack
 
A ampe skrev:
Någon som lagt in vattenburen golvvärme. Vi ska byta golv och funderar på det. Har redan bergvärme.
Hej la ni in vattenburet? Vi funderar på det, nyfiken att höra och se bilder. Även hur ni isolerade. Tack
 
P Pontus Gad skrev:
Hej är det någon som har ett dubbelgarage med förråd och tagit bort stålpelaren mitt i garaget? Tack
Jag har dubbelgarage
Har riv vägg o förråd… blir stor 54m2 känner bättre än före
 
A ArthE skrev:
Jag har dubbelgarage
Har riv vägg o förråd… blir stor 54m2 känner bättre än före
Tack för svar, men förstår inte riktigt. Du har rivit väggen mellan dubbelgarage och förråd? Har du en stålpelare mitt i garaget?
 
P Pontus Gad skrev:
Tack för svar, men förstår inte riktigt. Du har rivit väggen mellan dubbelgarage och förråd? Har du en stålpelare mitt i garaget?
 
Hej!
Jag har bott i mitt jungahus i drygt 1 år.
Jag hade en "luftvärmepumpsrådgivare" på plats med erfarenhet av fler jungahus i området som hävdade att flera hus han sett hade ett luftintag in till fläkten från övriga huset. Så att luften från vinden till fläkten blandas med "varm" luft från huset. Är det något ni känner till?

Sedan behöver jag byta filter till luftintaget på vinden då detta mer eller mindre är igensatt. Är det någon som har några förslag på filter att köpa? Kan inget om sånt här, och vet inte om man kan köpa fler så länge det passar men hoppades ändå på lite vägledning.

//
Oscar
 
Förstår inte helt vad han menar med det. Luftintag till vilken fläkt? Köksfläkten eller den i schaktet?

Lite av luften (beror på hur öppna spjällen är) går ut i huset vid fönstrena, å resten av luften går tillbaka till vinden. Kanalerna fortsätter upp till vinden via väggen. Om jag förstått allt rätt.

Jag köpte nytt filter som jag fick hem igår, fick tips här i tråden vart man kan köpa ifrån. Kanske kan du leta på mitt namn för att hitta de inlägget. Ska kolla oxå, vad de va för sida jag beställde ifrån.
 
A annakimi skrev:
Förstår inte helt vad han menar med det. Luftintag till vilken fläkt? Köksfläkten eller den i schaktet?

Lite av luften (beror på hur öppna spjällen är) går ut i huset vid fönstrena, å resten av luften går tillbaka till vinden. Kanalerna fortsätter upp till vinden via väggen. Om jag förstått allt rätt.

Jag köpte nytt filter som jag fick hem igår, fick tips här i tråden vart man kan köpa ifrån. Kanske kan du leta på mitt namn för att hitta de inlägget. Ska kolla oxå, vad de va för sida jag beställde ifrån.
Jag vet inte om han tänkte/visste att luften går vidare uppåt utan han föreslog att man gjorde ett hål till schaktet och satte ett filter där för att ta in mer varmluft!

Jag hittade det du köpte! Tack för tipset. Ska köpa hem sådana också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.