95 571 läst ·
488 svar
96k läst
488 svar
1970-talsplåthuset från Junga
Hej är det någon som har ett dubbelgarage med förråd och tagit bort stålpelaren mitt i garaget? Tack
Är det någon som har konverterat till vattenburen golvvärme? Nyfiken på hur ni gjort och isåfall hur mkt ni isolerat och hur? Tack
Hej!
Jag har bott i mitt jungahus i drygt 1 år.
Jag hade en "luftvärmepumpsrådgivare" på plats med erfarenhet av fler jungahus i området som hävdade att flera hus han sett hade ett luftintag in till fläkten från övriga huset. Så att luften från vinden till fläkten blandas med "varm" luft från huset. Är det något ni känner till?
Sedan behöver jag byta filter till luftintaget på vinden då detta mer eller mindre är igensatt. Är det någon som har några förslag på filter att köpa? Kan inget om sånt här, och vet inte om man kan köpa fler så länge det passar men hoppades ändå på lite vägledning.
//
Oscar
Jag har bott i mitt jungahus i drygt 1 år.
Jag hade en "luftvärmepumpsrådgivare" på plats med erfarenhet av fler jungahus i området som hävdade att flera hus han sett hade ett luftintag in till fläkten från övriga huset. Så att luften från vinden till fläkten blandas med "varm" luft från huset. Är det något ni känner till?
Sedan behöver jag byta filter till luftintaget på vinden då detta mer eller mindre är igensatt. Är det någon som har några förslag på filter att köpa? Kan inget om sånt här, och vet inte om man kan köpa fler så länge det passar men hoppades ändå på lite vägledning.
//
Oscar
Förstår inte helt vad han menar med det. Luftintag till vilken fläkt? Köksfläkten eller den i schaktet?
Lite av luften (beror på hur öppna spjällen är) går ut i huset vid fönstrena, å resten av luften går tillbaka till vinden. Kanalerna fortsätter upp till vinden via väggen. Om jag förstått allt rätt.
Jag köpte nytt filter som jag fick hem igår, fick tips här i tråden vart man kan köpa ifrån. Kanske kan du leta på mitt namn för att hitta de inlägget. Ska kolla oxå, vad de va för sida jag beställde ifrån.
Lite av luften (beror på hur öppna spjällen är) går ut i huset vid fönstrena, å resten av luften går tillbaka till vinden. Kanalerna fortsätter upp till vinden via väggen. Om jag förstått allt rätt.
Jag köpte nytt filter som jag fick hem igår, fick tips här i tråden vart man kan köpa ifrån. Kanske kan du leta på mitt namn för att hitta de inlägget. Ska kolla oxå, vad de va för sida jag beställde ifrån.
Jag vet inte om han tänkte/visste att luften går vidare uppåt utan han föreslog att man gjorde ett hål till schaktet och satte ett filter där för att ta in mer varmluft!A annakimi skrev:Förstår inte helt vad han menar med det. Luftintag till vilken fläkt? Köksfläkten eller den i schaktet?
Lite av luften (beror på hur öppna spjällen är) går ut i huset vid fönstrena, å resten av luften går tillbaka till vinden. Kanalerna fortsätter upp till vinden via väggen. Om jag förstått allt rätt.
Jag köpte nytt filter som jag fick hem igår, fick tips här i tråden vart man kan köpa ifrån. Kanske kan du leta på mitt namn för att hitta de inlägget. Ska kolla oxå, vad de va för sida jag beställde ifrån.
Jag hittade det du köpte! Tack för tipset. Ska köpa hem sådana också!