V Vipeklev skrev:
Hej!
Ni som har bergvärmepump eller luftvattenpump, hur tycker ni att det fungerar?
Och har ni tips och råd till en som står i valet byta värmesystem?
Mvh Tobbe
Jag har precis köpt ett functurahus där dem gjort om hela värmesystemet. Schaktet är borta, nya rör är dragna i krypgrunden, luftvattenpump är installerad och de finns radiatorer i rummen och golvvärme i badrummen. Fläkten för den mekaniska frånluften på taket är utbytt. Har inte fått tillträde än men varit i huset flera gånger och de verkar fungera fint. Dock vet jag inte om tilluften räcker. Pga undertrycket så dras de friskluft från ventilen på vinden och ut vid fönstrena. Tror inte detta räcker när man väl bor i det, så någonting behöver vi nog göra med tilluften.

Varit i kontakt men en annan som oxå satt ut de gamla systemet och värmer med luft luft värmepump. Funkar fint för han oxå.

Men dem flesta verkar ju ha kvar värme och ventilationssystemet...
 
A annakimi skrev:
Jag har precis köpt ett functurahus där dem gjort om hela värmesystemet. Schaktet är borta, nya rör är dragna i krypgrunden, luftvattenpump är installerad och de finns radiatorer i rummen och golvvärme i badrummen. Fläkten för den mekaniska frånluften på taket är utbytt. Har inte fått tillträde än men varit i huset flera gånger och de verkar fungera fint. Dock vet jag inte om tilluften räcker. Pga undertrycket så dras de friskluft från ventilen på vinden och ut vid fönstrena. Tror inte detta räcker när man väl bor i det, så någonting behöver vi nog göra med tilluften.

Varit i kontakt men en annan som oxå satt ut de gamla systemet och värmer med luft luft värmepump. Funkar fint för han oxå.

Men dem flesta verkar ju ha kvar värme och ventilationssystemet...
Problemet med att ta bort det gamla systemet är att isoleringen i ytterväggar är för dålig. Det bygger på att varmluft ska cirkulera där kontinuerligt.
 
Jag tänkte ju kvar själva systemet förutom värmekälla.
 
T Tooth skrev:
Problemet med att ta bort det gamla systemet är att isoleringen i ytterväggar är för dålig. Det bygger på att varmluft ska cirkulera där kontinuerligt.
Men varför skulle varm luft som cirkulera isolera bättre än kall luft? Luft som luft? Däremot får man ju kalla golv. Jag har ringt så många olika professioner, i vara där fabriken låg. Även pratat med en pensionerad vvs man, som jobbade mycket med dem här husen när dem kom. Och de menar att husen är täta och inte dåligt isolerade även utan varmluften. Men jag kan ha fel såklart.
 
V Vipeklev skrev:
Jag tänkte ju kvar själva systemet förutom värmekälla.
Ja det är bra, jag svarade ej på ditt inlägg. Bergvärme eller luftvatten kvittar nog. Spelar väl mer roll var i Sverige du bor och kostnad förstås.
 
A annakimi skrev:
Men varför skulle varm luft som cirkulera isolera bättre än kall luft? Luft som luft? Däremot får man ju kalla golv. Jag har ringt så många olika professioner, i vara där fabriken låg. Även pratat med en pensionerad vvs man, som jobbade mycket med dem här husen när dem kom. Och de menar att husen är täta och inte dåligt isolerade även utan varmluften. Men jag kan ha fel såklart.
Luft som luft, jag vet inte. Har bara sett orginalteckningar där man visar hur tanken är med uppvärmning och ventilation.. Jag antar att de hade funderat ett tag och kommit fram till att varmluft fungerar bättre?
Min uppfattning, efter 5 år, är att mitt absolut inte är tätt. Det är en anledning till att cirkulera den varma luften inte fungerar optimalt.
Vi har kompletterat med en luftvärmepump samt radiatorer i tre rum. Tidigare ägare hade satt in bergvärmepump men som då enbart arbetade mot den centrala radiatorn.
 
Hade ut en plåtfirma nu då mkt av vindskenor och stuprör har rostat sönder. Jag trodde även att de bara var att måla fasaden... Men dem tyckte de va bättre att lägga en träpanel ist, mer värt liksom, än att försöka rusta upp de som är. Huset ligger vid havet så de är ju utsatt så den bruna plåten har liksom vittnat på sina ställen.
Hur har ni gjort med fasaden på husen och ni som satt träpanel, av vilken anledning och hur gjorde ni?
 
H Helena Kinnunen skrev:
Vi har tröttnat på behöva använda stödelement för vår uppvärmning med bergvärme. Nu har vi installerat vatten element kopplat till bergvärmen. Alla sovrummen och vårt tv rum. 40000 kosta det. Bara att vänta på en kall vinter 😀
Hur funkar det med bergvärmen?
 
V Vipeklev skrev:
Hur funkar det med bergvärmen?
Det fungerar jätte bra.
 
  • Gilla
LullLull
  • Laddar…
H Helena Kinnunen skrev:
Det fungerar jätte bra.
Vad har ni för förbrukning nu
 
V Vipeklev skrev:
Hur funkar det med bergvärmen?
Vi har också bergvärme och det funkar superbra. Är det någon som har bytt ut fläktsystemet till vattenburen golvvärme?
 
P Pontus Gad skrev:
Vi har också bergvärme och det funkar superbra. Är det någon som har bytt ut fläktsystemet till vattenburen golvvärme?
Kör ni bergvärmen på original systemet?
 
V Vipeklev skrev:
Kör ni bergvärmen på original systemet?
Ja precis med original fönster. Ca 14 000 kWh/år 4 personer
 
Plus dubbelgarage med förråd som är uppvärmda 55 kvm. Huset är 162 kvm
 
P Pontus Gad skrev:
Plus dubbelgarage med förråd som är uppvärmda 55 kvm. Huset är 162 kvm
Vi har kvar original elpanna och 6 personer ligger på 28000 kw/h.
Så vi ska byta till antingen bergvärme eller luft vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.