tävlade i bilstereo för några år sen och där använder man 12 volt MEN när slutstegen gick på full gas så lämnade de 120 volt st......

Varför inte bara göra den enklaste lösningen om du ska använda datorfläktar? Köp ett extra nätaggregat (till stationär dator) och koppla in fläktarna på det. Ett sådant nätagg kan ju stå i gång dygnet runt utan problem. För att få nätagget att starta utan att koppla in en dator är det bara att koppla ihop grön kabel med valfri svart kabel på den stora kontakten.

/Samuel

Ja. Ibland är man bra insnöad...:) Har ju till och med en eller två liggande...

Det enda är väl att de kan ge lite mer kräm så man kanske inte vågar göra lika mycket experiment.

PC-nätagg för att driva några fläktar? :x
Det är väl ungefär som man skulle montera en V12:a på en gräsklippare :wow:

nsiak skrev:
Det är väl ungefär som man skulle montera en V12:a på en gräsklippare :wow:
En sån vill jag ha!!!:wow:

Mikael_L
Tjorva inte. Köp en liten batterieliminator, en sån där liten svart som man sätter i vägguttaget.
Men OBS, köp en switchad, så den inte förbrukar en massa onödig tomgångseffekt och blir varm i sig själv.
T.ex. denna:
http://www.kjell.com/?item=44257&path=304000000,347500000,353000000,355000000

Och du kan köpa en så liten som möjligt, du klarar dig lätt med 500mA/6W till dina små fläktar.

pappan skrev:
Lite off-topic men ändå svar på om 12v kan vara farligt.

Jag monterade, utan att tänka mig för, provisoriskt en 12v spot i ett terrarium där det fanns en lövgroda.
Lövgrodan som är en utmärkt klättrare hade en dag klättrat upp till lampan och kommit i kontakt med de oisolerade anslutningstrådarna. Den såg helt oskadad ut men var död när jag fann den.
Så har man lika fuktigt skinn som en groda så ska man nog undvika även så låg spänning som 12 volt.
Nädu, det räcker inte med 12V även om man är blöt.

Jag gissar att din groda fick värmeslag och dog.

Nej, en groda sitter inte kvar när den blivit tillräckligt varm. Som alla växelvarma djur söker den då upp en svalare plats.
En möjlighet är ju att grodan inte dog direkt av 12-volten, men blev så störd eller förlamad att den inte flyttade sig. I så fall kan den möjligen ha dött av överhettning.
Grodan satt så att den hade kontakt med båda ledarna till lampan, så jag utgick från att det var detta den dog av. Men slumpen kan givetvis inte uteslutas. Grodan hade kanske dött just den dan ändå, utan hjälp av 12-volten.

Enda gången jag känner av låga spänningar är i kombinationa av höga strömmar som t.ex svetsning med ac i 80-120A då kan det spirra lite.

Kroppen har en ca resistans på vad är det 1-3Mohm(beroende av salt/vatten halten för dagen) så med ohm lag blir det I=U/R = I=12/1500000 = 0,000008A och om jag kommer ihåg så var det 30mA som dödar (om den strömen går igenom hjärtat) 15mA ryckningar, så 8uA tror jag inte du skall vara närvös över.

Men det är klart har du pacemaker och tar två 4" spiks i startkablarna och sätter i den så... men om du är så korkad kan du hadet ;)

Spänningar upp till 50V är klassat som klenspänning tror jag.
Det du kommer bygga går inom normen för svagströmsanläggning.

kΩ menar du? Vid 12V har kroppen närmare 2 kΩ resistans, kanske nedåt 1 kΩ i speciella (blöta) förhållanden. Det ger 6-12 mA.
Över 10 mA börjar det bli farligt om man utsätts för strömmen länge (flera sekunder) - kramp, hjärtstörningar.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
kΩ menar du? Vid 12V har kroppen närmare 2 kΩ resistans, kanske nedåt 1 kΩ i speciella (blöta) förhållanden. Det ger 6-12 mA.
Över 10 mA börjar det bli farligt om man utsätts för strömmen länge (flera sekunder) - kramp, hjärtstörningar.
Håller inte med dig.

Sid två på denna PDF har ett par diagram som sammanfattar förhållandet resistans, spänning, tid och farlighet.
http://www4.tsl.uu.se/~staffanj/Elektroteknik/Forelasningar/Forelasning8.pdf

Bo.Siltberg skrev:
Nu förstår jag inte heller:blushing: Hur skulle kroppens resistans påverkas av nivån på spänningen? :x Resistansen inne i kroppen kan ju heller inte påverkas av om huden är blöt eller inte. Här är det ju bara resistansen i kontaktytan som ändras.

Risken för skador på hjärtat ligger väl i området ovanför 40 mA?

Jag vet inte / kommer inte ihåg vad det heter men för ett antal år sen brukade min pappa köra med 12v 2 elektroder och saltat vatten. Det stoppade man fötterna i. 2 baljor. Man kände strömmen med ingen dött av detta. Det var sagt att det var hälsosamt. Men det var på tidiga 60 talet...

Det är hämtat från SS 436 40 00 och stämmer ganska bra med pdf'n ovan tycker jag.
Kroppsresistansen minskar med ökad spänning.

Mikael_L
Patrick E skrev:
Nu förstår jag inte heller:blushing: Hur skulle kroppens resistans påverkas av nivån på spänningen? :x
Jo det gör det faktiskt, men jag har inte riktigt koll på alla anledningar varför.

I vilket fall har torr hud väldigt hög genomgångsresistans. Sen är det betydligt lägre ohmtal inne i kroppen.
Om man får överledning genom huden (pga högre spänning) så har det sen etablerats en strömgenomgång på det stället, där det är betydligt lägre resistans.
Det är en av effekterna. Kroppen kan inte riktigt bara liknas vid ett motstånd rakt av.

Jag vill minnas att kroppens resistans även är frekvensberoende, så det är inte sådär plättlätt att modellera kroppen som en fysikalisk modell. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.