Tack Mikael_L för ett himla bra dokument.
På sid 3 framgår att kroppens inre resistans är ca 800 Ohm om man bortser från hudens övergångsresistans. Vid 12 V skulle då strömmen bli ca 15 mA om hudens övergångsresistans är 0 Ohm. 15 mA kan ju betraktas som ofarligt för en normal frisk person. Om det sedan är 12 V likström borde risken vara ännu mindre.
Det som man ska beakta är du risken för ljusbågar även vid låga spänningar. En kraftkälla som kan leverera några 100 A även om det är "bara" är 12 V kan ge otrevliga skador.

Ja, den ström man får i sig beror ju mycket på kontaktytan på kroppen. När man räknade fram utlösningstiden 0.4s vid kortslutning så räknade man med strömgenomgång från båda händerna till båda fötterna. Där var även golvets resistans med i beräkningen.

Så när man är påklädd ;) så anses 50 V vara ofarligt. Men ligger man i badet eller kryper i en ventilationstrumma så måste man ned i 6-12 V.

Bo.Siltberg skrev:
Jag har återfunnit den elektroniska versionen av papperet som beskriver grunden till utlösningsvillkoret: Varför ska utlösning ske inom 0,4 sekunder? av Mats Jonsson
Bo. Vad menar man med att "rekommendera kompletterande potentialutjämning i badrum"?
Och med att man inte följer det i Sverige?

Dokumentet är skrivet 2005. När kom kravet på kompletterande skyddsutjämning i badrum? Uppenbarligen var det efter 2005, så Sverige har (sent om sider?) fallit in i ledet :)

Ljud från kyl och frys glömmer man av att de låter efter ett tag. Man tänker helt enkelt inte på dem.
Har hört att folk som bor nära järnvägen inte ens reflekterar över när tåget kommer.

raveper skrev:
Ljud från kyl och frys glömmer man av att de låter efter ett tag. Man tänker helt enkelt inte på dem.
Har hört att folk som bor nära järnvägen inte ens reflekterar över när tåget kommer.
Jotack, jag bodde i åtta år med en järnväg 30 meter nedanför fönstret. Tio persontåg om dagen och några godståg. Det var ett långt godståg vid tvåtiden varje natt. Jag brukade vakna om det inte kom.

Kul att min gamla tråd öppnades igen. Blev inga fläktar kan jag säga, hittade matchande överskåp med ordentligt luftflöde bakom istället för de jag hade tänkt köpa, dessutom har jag hela sidan öppen.

Och ang. tåg: Jag arbetar sen 3 år tillbaka i ett litet tvåvåningshus med tunna tvåglasfönster och järnväg ca 30 m utanför fönstret. Då pratar vi 4 pendeltåg i timmen, och (tror jag) i princip all tågtrafik från göteborg till stockholm, inkl. godståg. Tänker aldrig på dem längre, möjligtvis när saker välter från vibrationerna då.
Kylen här hemma däremot, den stör jag mig faktiskt på...

(Och 12V-diskussionen får gärna fortsätta för min del!)

Även 1.5V kan döda!
Trampa på ett batteri och ramla...
:D

kamilenski skrev:
Även 1.5V kan döda!
Trampa på ett batteri och ramla...
:D
Det räcker väl med en halv volt för att man skall landa på huvudet.

Avemo skrev:
Det räcker väl med en halv volt för att man skall landa på huvudet.
Och de klagar på 12V
d^_^b

Räcker att se en film med tillräckligt mycket spänning, så åker man på en hjärtinfarkt!

Patrick E skrev:
Tack Mikael_L för ett himla bra dokument.
På sid 3 framgår att kroppens inre resistans är ca 800 Ohm om man bortser från hudens övergångsresistans. Vid 12 V skulle då strömmen bli ca 15 mA om hudens övergångsresistans är 0 Ohm. 15 mA kan ju betraktas som ofarligt för en normal frisk person. Om det sedan är 12 V likström borde risken vara ännu mindre.
Det som man ska beakta är du risken för ljusbågar även vid låga spänningar. En kraftkälla som kan leverera några 100 A även om det är "bara" är 12 V kan ge otrevliga skador.
Likspänning är farligare än växelspänning iom att den är statisk så om du kopplar likspänning till en kroppsdel så krampar den medans med ac så försöker delen jobba med samma frekvens som spänningen t.ex 50Hz.
Så risken att fasta är betydligt mindre i ett väggutag än om man fipplar i en gammal röradio med en elektrodspänning på 150VDC ;)

Men att 100A på 12VDC/AC kan skapa stor skada finns det inga tvivel om, det är ju trots allt en energi på 1200W.

Mikael_L
Repaterion skrev:
Likspänning är farligare än växelspänning iom att den är statisk så om du kopplar likspänning till en kroppsdel så krampar den medans med ac så försöker delen jobba med samma frekvens som spänningen t.ex 50Hz.
Så risken att fasta är betydligt mindre i ett väggutag än om man fipplar i en gammal röradio med en elektrodspänning på 150VDC ;)
Var hittar du den infon?
Det är tvärtom mot allt annat jag annars läst/hört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.