Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Läs det första inlägget hen skrev i tråden. Där står precis det, i ett citat...
Jag har sett det, och kopplade dåligt

Och du har rätt, om handläggaren tycker att konstruktionen uppfyller BBR (och den är ett gränsfall) så är det enda som är juridiskt hållbart att få det skriftligt från FB.

Sen gäller det fortfarande att göra arbetet fackmannamässigt.

M Marcus Nielsen skrev:
Jag håller på renoverar mitt badrum och har haft samma funderingar gällande reglar och plywood. Efter att ha läst på allt som finns fram och tillbaka och följt denna diskussion så ringde jag idag mitt försäkringsbolag (Tre Kronor) och frågade hur de ser på det. Jag fick prata med en av deras experter på bygg. Om man kokar ner allt till en enda punkt så är det ju detta man vill veta: Är det försäkringsbart? Kommer försäkringen täcka en eventuell skada om jag inte bygger en ”Säker vatten-vägg”?

Vårt radhus är byggt -81 så billigt som möjligt. Innerväggarna är byggda av 45x45 reglar cc 60 och enkelgips utan isolering. Ena väggen i badrummet vätter mot grannen. Jag frågade om jag måste regla om alla väggar med 45x70, cc 45 och köra med 15 mm konstruktionsplywood runt om. Eller räcker det med de reglar som finns och 12 mm plywood med gips ovanpå? (Visserligen kommer jag sätta en 15 mm plywood på den väggen där tvättställskommoden ska hänga så jag slipper kottla).

Hans svar var detta: ”Nej! När vi tittar på en skada så tittar vi på om det är byggt efter branschreglerna. Då menar vi framför allt hur tätskiktet är gjort och hur vattnet är draget. Är det inte rätt gjort så kommer vi ändå ersätta skadan men självrisken kan bli högre. Vi anser inte att konstruktionen av en vägg, på det sättet som du beskriver att du ska bygga den, kan orsaka en skada i tätskiktet. Därför är det helt okej att ha kvar 45-reglar på cc 60 och använda 12 mm plywood.”

Detta räcker för mig. Nu sparade jag 3.500 kr
Mina föräldrar köpte precis hus och där fanns lite besiktningsanmärkningar på badrummet. Han ringde folksam och fick i princip samma svar som du fick fast på två andra frågor angående badrummet.

• Gilla
Marcus Nielsen
  • Laddar…
M
A Autodidak1 skrev:
Jag har sett det, och kopplade dåligt

Och du har rätt, om handläggaren tycker att konstruktionen uppfyller BBR (och den är ett gränsfall) så är det enda som är juridiskt hållbart att få det skriftligt från FB.

Sen gäller det fortfarande att göra arbetet fackmannamässigt.
Ja, det finns definitivt en poäng i att få det skriftligt om man vill ha hängslen och livrem.

Samtidigt har min chef, som är en erfaren byggare på många sätt, hävdat hela tiden att det absolut är en tillräckligt bra konstruktion med 12 mm plyfa och gips på cc 60. Annars skulle 10.000-tals badrum stå helt utan försäkring i Sverige pga att de byggdes med en äldre standard då. Den standarden blev ju inte per automatik diskvalificerad när Säker vattenväggen blev den nya standarden. Vad jag förstår så är ju en stor del av syftet med den konstruktion att man ska "slippa" kottla för kommoder etc. Och att man i ett senare skede ska kunna smälla upp ett handtag eller liknande var som helst på väggen utan att "behöva" leta efter regel. Men jag uppfattar inget av detta som ett krav för den enskilde individen som inte har behov av detta.

Skulle jag bygga helt nytt, ja då skulle jag bygga enligt Säker vattenväggen. Att nyproducerade lägenhetshus byggs med det känns självklart för där vet man inte alls vilka de enskilda behoven kan vara.

M Marcus Nielsen skrev:
Ja, det finns definitivt en poäng i att få det skriftligt om man vill ha hängslen och livrem.

Samtidigt har min chef, som är en erfaren byggare på många sätt, hävdat hela tiden att det absolut är en tillräckligt bra konstruktion med 12 mm plyfa och gips på cc 60. Annars skulle 10.000-tals badrum stå helt utan försäkring i Sverige pga att de byggdes med en äldre standard då. Den standarden blev ju inte per automatik diskvalificerad när Säker vattenväggen blev den nya standarden. Vad jag förstår så är ju en stor del av syftet med den konstruktion att man ska "slippa" kottla för kommoder etc. Och att man i ett senare skede ska kunna smälla upp ett handtag eller liknande var som helst på väggen utan att "behöva" leta efter regel. Men jag uppfattar inget av detta som ett krav för den enskilde individen som inte har behov av detta.

Skulle jag bygga helt nytt, ja då skulle jag bygga enligt Säker vattenväggen. Att nyproducerade lägenhetshus byggs med det känns självklart för där vet man inte alls vilka de enskilda behoven kan vara.
Din konstruktion är helt ok! Syftade mer på om man bygger något "udda"

• Gilla
Marcus Nielsen
  • Laddar…
M
Jag blir riktigt sugen på att maila alla försäkringsbolag och ställa lite frågor om detta. Men kan man ens anse att ett svar i mailform är bindande för ett FB?

M Marcus Nielsen skrev:
Jag blir riktigt sugen på att maila alla försäkringsbolag och ställa lite frågor om detta. Men kan man ens anse att ett svar i mailform är bindande för ett FB?
I villkoren står det "fackmannamässigt" och det är för att täcka upp ett MYCKET stort antal godkända konstruktioner och nya kommande lösningar.

Så länge man följer tillverkarnas anvisningar blir det fackmannamässigt, tror inte FB vill svara på mail om varje tänkbar konstruktion :D

M
A Autodidak1 skrev:
Så länge man följer tillverkarnas anvisningar blir det fackmannamässigt, tror inte FB vill svara på mail om varje tänkbar konstruktion :D
Det ligger kanske nåt i det ;)

M Marcus Nielsen skrev:
Här finns ett intressant svar från Byggahus egen badrumsexpert:

OSB-skiva bakom LUX VK skiva [länk]
Jag fattar inte det här engagemanget "mot" "säker vatten" - väggen?

Det är ett förslag på en stadig framtidssäker konstruktion som testats ... Det är inte "den enda sanningen"... Vill nån bygga en vägg av tidningspapper, varsågod!

Jag funderade först på att snåla in på skivorna med, men slår man ut de där tusenlapparna på badrummets livslängd (och när man känner hur stabil väggen blir) så är det väl spenderade pengar ..

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag fattar inte det här engagemanget "mot" "säker vatten" - väggen?

Det är ett förslag på en stadig framtidssäker konstruktion som testats ... Det är inte "den enda sanningen"... Vill nån bygga en vägg av tidningspapper, varsågod!

Jag funderade först på att snåla in på skivorna med, men slår man ut de där tusenlapparna på badrummets livslängd (och när man känner hur stabil väggen blir) så är det väl spenderade pengar ..
För min del är det inte en diskussion som är mot Säker Vatten som jag tycker är bra (försöker hålla minst den standarden då jag bygger). Tvärtom, jag tipsar alla som bygger om Säker Vatten, inte bara då det gäller våtrumsväggar, utan även andra rekommendationer dom har.

MEN jag tycker inte om att vissa (inte riktat mot dig) skriver att det är det enda godkända vilket inte är sant för 5 öre.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Finns det bara en bil som fått godkänt i krocktester mm, (Volvo i ditt fall) och således fått godkänt som brukbar bil?

Finns det flera försäkringsmässiga lösningar i våtrum likt säkervattenväggen gällande infästning i hela badrummet?

Länka gärna!

Den skivan du länkar till från Knauf används ofta i kombination med 15mm konstruktions-plywood för att vara försäkringsmässig enligt konstens alla regler. Detta förfarandet sker dagligen hos alla stora byggföretag i våtzon 1!

Det är alltså otroligt lätt att ligga i framkant och göra så rätt man bara kan.

Varför chansa?

Således klassar du samtliga av dessa företag som oseriösa?!

[bild]

[media]
Haha, JM har tätskikt endast i våtzon 1 i sina badrum...

Lars Melin Lars Melin skrev:
Haha, JM har tätskikt endast i våtzon 1 i sina badrum...
Stämmer inte, JM har tätskikt i hela badrummet. Förr gjorde dom som du säger, men sen ett antal år tillbaka har dom tätskikt i hela badrummen.

J jerwes skrev:
Stämmer inte, JM har tätskikt i hela badrummet. Förr gjorde dom som du säger, men sen ett antal år tillbaka har dom tätskikt i hela badrummen.
Ok, va bra!
De hann väl med ett antal tusen halvdana badrum iaf

Ni verkar missa huvudfrågan, som är (eller snarare var nu). Om man kan köra 1200 skivor på cc300 regelstomme.
Det går hur bra som helst, men se till så båda lagren har samma bredd, så blir det enklare att skarvförskjuta.

Sen det andra ni diskuterar, det är väl en avvägningsfråga som varje person själv får avgöra. Det är ju ingen garanti att man får en fuktskada bara för att man inte kör med k-plyfa i väggen.
Vet man vad man gör så kan man göra på många sätt.

M
Vi bor i ett radhus i en BRF och håller på renoverar ett badrum hemma. Jag kollade med mitt försäkringsbolag (Tre Kronor/Swedbank) och vår BRF:s bolag (Länsförsäkringar) om hur de ser på detta med dokumentation. Svaret från båda de representanterna är att de lägger inte så stor vikt vid en dokumentation. Att vid en skada öppnar de väggen och då ser de om den är rätt byggd. Våra väggar är byggda med klen 45x45 regel cc600 och enkelgips. Byggaren, som föreningen anlitat för att förstärka väggen så den pallar kakel, kommer komplettera med reglar så det blir cc300 och sen använda 12 mm plyfa och gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.