15 051 läst ·
90 svar
15k läst
90 svar
1200 skiva till Säker Vatten innervägf
Ute i gäststugan har jag badrum mot ytterväggen som är 60cc. Brydde mig inte om att lägga extra reglar utan körde med 15mm k-plyffa samt fibergipsskiva. Kakeln sitter fortfarande på väggen
Enligt tillverkare av fibergipsskiva så ska man ej behöva plyffa bakom och kan köra med 60cc. Hade det varit huset hade jag nog kör 30cc med 15mm k-plyffa och fibergipsskiva.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Väggen är testad för 153 kg tvättställ utan kortling, VVS-skruv 5,5x60. Det finns en tabell för infästning av olika utrustning på Ritning våtrumsvägg 171003.R rqx skrev:Roligt att följa sin egen tråd utvecklas. Dock undrar jag en sak, skulle ni på allvar satt 15 konst plywood och satt upp kommod utan kottling? Man kan ju inte dra i 15mm in i plywooden för man får inte gå igenom och sedan får man inte plugga. Så man går in ca 12 mm in i plywooden och sätter upp kommoder på över 50kg? Man måste kottla i alla fall ju![]()
Om man kan få en vägg billigare som godkänd för syftet så finns det väl ingen anledning och göra något dyrare.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Så vad kostar ett genomsnittligt badrum att göra? Mitt eget badrum slutade på ca 70 kkr. för ca 6 kvm. golvyta. ca 10 löpmeter vägg. 10 skivor plywood gick det åt. Säger vi att jag hade sparat 2400 kr är det 3,4 %.T twoody skrev:
På vilket annat område hade man tagit en enklare väg för att spara 3,4%?
Enligt TS har han ju redan reglar på cc600, att kapa bort dom och sätta cc450 verkar ju mer jobb än att komplettera till cc300 och sätta kortlingar där tunga saker som sitta.
Jag hade garanterat satt OSB
Bra kvalitet 11mm OSB (gamla Byggmax) drar bättre än dålig (byggmax) 12mm plyfa enligt egna tester.
Däremot senaste tidens 10mm OSB från Byggmax skulle jag inte sätt upp någonstans alls, den är helt värdelös!!!!!
Bra kvalitet 11mm OSB (gamla Byggmax) drar bättre än dålig (byggmax) 12mm plyfa enligt egna tester.
Däremot senaste tidens 10mm OSB från Byggmax skulle jag inte sätt upp någonstans alls, den är helt värdelös!!!!!
Troligtvis dom flesta områden, kan folk spara flera tusen på något dom inte måste ha så förstår jag det.Dan_Johansson skrev:
Varför använde du trä i konstruktionen i ditt badrum och inte något bättre?
Tex betong?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Precis var går gränsen vad som är dyrt kontra bästa möjliga konstruktion.Krilleman skrev:
För vissa kanske några tusenlappar inte är så mycket men för många är det väldigt mycket pengar.
Och vad är avsevärt mycket dyrare?
Det finns dom som bygger hem i berg.T twoody skrev:
Det är ju skivkonstruktioner som diskuteras. Glöm inte det.
Om man inte har råd att göra rätt från början blir det lätt väldigt dyrt senare.
Den stora frågan är ju då om man kanske ska vänta tills man sparat ihop några extra tusenlappar så allt blir bra på första försöket.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Finns ju ingen anledning att ta bort reglar, endera sätter man cc450 och har reglar närmare på några ställen, eller så sätter man cc300...Gimp skrev:
Enligt TS har han ju redan reglar på cc600, att kapa bort dom och sätta cc450 verkar ju mer jobb än att komplettera till cc300 och sätta kortlingar där tunga saker som sitta.
Så du anser att man inte kan ha 300cc med osb och gips med kottlingar överallt?Krilleman skrev:
Det finns dom som bygger hem i berg.
Det är ju skivkonstruktioner som diskuteras. Glöm inte det.
Om man inte har råd att göra rätt från början blir det lätt väldigt dyrt senare.
Den stora frågan är ju då om man kanske ska vänta tills man sparat ihop några extra tusenlappar så allt blir bra på första försöket.![]()
Och om nu skivkonstruktion är sämre än tex betong ska man inte då spara ihop och göra det bästa på en gång?