Ute i gäststugan har jag badrum mot ytterväggen som är 60cc. Brydde mig inte om att lägga extra reglar utan körde med 15mm k-plyffa samt fibergipsskiva. Kakeln sitter fortfarande på väggen ;) Enligt tillverkare av fibergipsskiva så ska man ej behöva plyffa bakom och kan köra med 60cc. Hade det varit huset hade jag nog kör 30cc med 15mm k-plyffa och fibergipsskiva.

T twoody skrev:
Läs gärna hela tråden innan du kommer in gapar om troll.
Tråden hade ju lösts redan i inlägg #6?

Jag väntar fortfarande på att någon ska presentera en vettig anledning till att inte bygga "säker vatten" om man ska regla upp en vägg och inte har köpt materialet redan ..

R rqx skrev:
Roligt att följa sin egen tråd utvecklas. Dock undrar jag en sak, skulle ni på allvar satt 15 konst plywood och satt upp kommod utan kottling? Man kan ju inte dra i 15mm in i plywooden för man får inte gå igenom och sedan får man inte plugga. Så man går in ca 12 mm in i plywooden och sätter upp kommoder på över 50kg? Man måste kottla i alla fall ju :p
Väggen är testad för 153 kg tvättställ utan kortling, VVS-skruv 5,5x60. Det finns en tabell för infästning av olika utrustning på Ritning våtrumsvägg 171003.

• Gilla
Norra
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tråden hade ju lösts redan i inlägg #6?

Jag väntar fortfarande på att någon ska presentera en vettig anledning till att inte bygga "säker vatten" om man ska regla upp en vägg och inte har köpt materialet redan ..
Om man kan få en vägg billigare som godkänd för syftet så finns det väl ingen anledning och göra något dyrare.

T twoody skrev:
Om man kan få en vägg billigare som godkänd för syftet så finns det väl ingen anledning och göra något dyrare.
Så vad kostar ett genomsnittligt badrum att göra? Mitt eget badrum slutade på ca 70 kkr. för ca 6 kvm. golvyta. ca 10 löpmeter vägg. 10 skivor plywood gick det åt. Säger vi att jag hade sparat 2400 kr är det 3,4 %.
På vilket annat område hade man tagit en enklare väg för att spara 3,4%?

Enligt TS har han ju redan reglar på cc600, att kapa bort dom och sätta cc450 verkar ju mer jobb än att komplettera till cc300 och sätta kortlingar där tunga saker som sitta.
Jag hade garanterat satt OSB
Bra kvalitet 11mm OSB (gamla Byggmax) drar bättre än dålig (byggmax) 12mm plyfa enligt egna tester.
Däremot senaste tidens 10mm OSB från Byggmax skulle jag inte sätt upp någonstans alls, den är helt värdelös!!!!!

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så vad kostar ett genomsnittligt badrum att göra? Mitt eget badrum slutade på ca 70 kkr. för ca 6 kvm. golvyta. ca 10 löpmeter vägg. 10 skivor plywood gick det åt. Säger vi att jag hade sparat 2400 kr är det 3,4 %.
På vilket annat område hade man tagit en enklare väg för att spara 3,4%?
Troligtvis dom flesta områden, kan folk spara flera tusen på något dom inte måste ha så förstår jag det.
Varför använde du trä i konstruktionen i ditt badrum och inte något bättre?
Tex betong?

Krilleman
T twoody skrev:
Tex betong?
Betong i badrumsvägg blir ju avsevärt mycket dyrare.

Handlade inte hela ditt argument om att spara pengar kontra säkervattenväggen? :thinking:

• Gilla
Joak
  • Laddar…
T twoody skrev:
Troligtvis dom flesta områden, kan folk spara flera tusen på något dom inte måste ha så förstår jag det.
Tex betong?
Vad ska man säga? Träbjälklag på krypgrund? Klart grabben ska ha betongväggar.

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Betong i badrumsvägg blir ju avsevärt mycket dyrare.

Handlade inte hela ditt argument om att spara pengar kontra säkervattenväggen? :thinking:
Precis var går gränsen vad som är dyrt kontra bästa möjliga konstruktion.
För vissa kanske några tusenlappar inte är så mycket men för många är det väldigt mycket pengar.
Och vad är avsevärt mycket dyrare?

Krilleman
T twoody skrev:
Precis var går gränsen vad som är dyrt kontra bästa möjliga konstruktion.
För vissa kanske några tusenlappar inte är så mycket men för många är det väldigt mycket pengar.
Det finns dom som bygger hem i berg.

Det är ju skivkonstruktioner som diskuteras. Glöm inte det.

Om man inte har råd att göra rätt från början blir det lätt väldigt dyrt senare.

Den stora frågan är ju då om man kanske ska vänta tills man sparat ihop några extra tusenlappar så allt blir bra på första försöket. :thinking:

Gimp Gimp skrev:
Enligt TS har han ju redan reglar på cc600, att kapa bort dom och sätta cc450 verkar ju mer jobb än att komplettera till cc300 och sätta kortlingar där tunga saker som sitta.
Jag hade garanterat satt OSB
Bra kvalitet 11mm OSB (gamla Byggmax) drar bättre än dålig (byggmax) 12mm plyfa enligt egna tester.
Däremot senaste tidens 10mm OSB från Byggmax skulle jag inte sätt upp någonstans alls, den är helt värdelös!!!!!
Finns ju ingen anledning att ta bort reglar, endera sätter man cc450 och har reglar närmare på några ställen, eller så sätter man cc300...

Det finns dom som bygger hem i berg.

Det är ju skivkonstruktioner som diskuteras. Glöm inte det.

Om man inte har råd att göra rätt från början blir det lätt väldigt dyrt senare.

Den stora frågan är ju då om man kanske ska vänta tills man sparat ihop några extra tusenlappar så allt blir bra på första försöket. :thinking:
Så du anser att man inte kan ha 300cc med osb och gips med kottlingar överallt?
Och om nu skivkonstruktion är sämre än tex betong ska man inte då spara ihop och göra det bästa på en gång?

Krilleman
T twoody skrev:
Och om nu skivkonstruktion är sämre än tex betong ska man inte då spara ihop och göra det bästa på en gång?
Men kom igen. Hur många privatpersoner gjuter väggar i ett träbjälklag?! :thinking:

Men kom igen. Hur många privatpersoner gjuter väggar i ett träbjälklag?! :thinking:
Ingen aning ,vad har det med detta att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.