Hej,

Vad jag förstått så reglar dom 450cc och använder 900mm skivor. Nu ska jag renovera badrummet. Där är 600 cc reglar och jag kompleterar med reglar så det blir 300cc, kan jag använd 1200 skivor då?

Jag ska kottla allt som ska sättas upp så tänkte bara använd 12mm OSB istället för konstruktionsplywood

/Tim
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Som vanligt med monteringsanvisningar inom VVS gäller:

Niklas
Erik
Johan

NEJ NEJ NEJ
till att hitta på egna lösningar!

cc 450 i säkervattenväggen är ett minimimått. Tätare reglar ger styvare väggkonstruktion och är godkänt. Kika på videon, från 1min och framåt.

Men använd inte OSB under några omständigheter!

Kör konstruktionsplywood i badrummet. Beprövat och godkänt för några kronor mer. Fuska inte med detta för att inte få en godkänd konstruktion!

https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg

 
Redigerat:
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
Frågan var om 1200 skivor är okej vilket jag antar men tänkte mer om någon hade en bra tanke varför man inte skulle få använda det? Anledning till 900 lär ju vara att dom reglar 450
 
  • Gilla
linuhage och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Blir slutresultatet minst 45x70 reglar med minst cc45 & 120cm skiva så tolkar jag det som godkänt. (Väggen blir ju kraftigare med färre skarv och fler reglar)

Självklart men 15mm konstruktionsplywood.
 
Redigerat:
  • Gilla
Olle A och 1 till
  • Laddar…
Vad är argumentet för konstruktionsplywood förutom att det ingår i säker vatten väggen?

Jag äter nästan upp min hatt om inte en vägg med 300cc , 1200 skivor, kottlingar bakom allt och 12mm OSB är stabilare än deras vägg?
 
  • Gilla
Söker kunskap och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Du får absolut bygga hur du vill. Det finns inga lagkrav på detta.

Men nu vet du hur du skall bygga beprövat & försäkringsmässigt, det är där skillnaden ligger!
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Men 12 osb känns ju sladdrig som ett kaffefilter jämfört med 15 K-ply...
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Du får bygga i princip hur du vill. Säker Vatten har en egen tolkning på hur dom tycker det ska vara (den är inte dålig)

Men det viktiga är att du följer dom anvisningar som finns för det du väljer att använda, då är blir det "fackmannamässigt" och du slipper problem med försäkringsbolag.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du ha för ytskikt? Ska man ha plastmatta kan man nog möjligen snåla på väggarna, men ska du ha kakel så är det aldrig fel med ett stadigt underlag ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
OM du använder OSB ist konfplyfa är Mitt råd att iaf limma och skruva. Ökar sidostabiliteten bra mkt.. och alt även limma gipset med tex Ardex s48 el liknande skivlim.
 
Krilleman
Mazen Mazen skrev:
OM du använder OSB ist konfplyfa är Mitt råd att iaf limma och skruva. Ökar sidostabiliteten bra mkt.. och alt även limma gipset med tex Ardex s48 el liknande skivlim.
Varför chansa på egen konstruktion när det endast gäller ett enda rum, badrummet.

:thinking:

Snabb titt på byggmax priser:
11mm OSB - 897mm bred - 129:- st
15mm konst. plywood 900 bred 329:- st

Gissningsvis går det åt ca 12 skivor i ett badrum i standardstorlek. (2x4 meter).

Alltså blir prisskillnaden 2400:- för att få det dokumenterat korrekt.

Jag säger som Kitty Jutbring sa en gång på den gamla goda tiden. "Jag vilar min väska" (I rest my case)

Sensmoralen är då: ca 2400:- för att få det försäkringsmässigt korrekt.

Hur mycket lägger gemene man på krogen, streaming, gymkort, TV-abbonemang, systembolaget, mobilabbonemang, elektronik, inredning, osv, osv.... (allt detta går att undvara)

Räkna ut den summan på årsbasis och väldigt många skulle vara kandidater på att vara med i lyxfällan!

Kontra en engångskostnad på ca 2400:- för att göra rätt från början!

Alla är vi olika! :p
 
Redigerat:
  • Gilla
PO_ och 6 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Varför chansa på egen konstruktion när det endast gäller ett enda rum, badrummet.

:thinking:

Snabb titt på byggmax priser:
11mm OSB - 897mm bred - 129:- st
15mm konst. plywood 900 bred 329:- st

Gissningsvis går det åt ca 12 skivor i ett badrum i standardstorlek. (2x4 meter).

Alltså blir prisskillnaden 2400:- för att få det dokumenterat korrekt.

Jag säger som Kitty Jutbring sa en gång på den gamla goda tiden. "Jag vilar min väska" (I rest my case)

Sensmoralen är då: ca 2400:- för att få det försäkringsmässigt korrekt. Hur mycket lägger gemene man på krogen, streaming, TV abonemang, mobil abbonemang, elektronik, inredning osv på årsbasis?!

Kontra en engångskostnad på ca 2400:-

Alla är vi olika! :p
Säger konfplyfa alla dagar , men OM det är OSB som TS väljer är skruvlimning bättre än bad.
Och ja det är inte mkt billigare .. Och jag skippar hellre några Öl på krogen mot att köpa rätt mtrl..
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
När ska folk fatta att man inte behöver följa Säker Vatten för få godkända badrum!

Använder man typgodkända lösningar och följer anvisningarna så blir det godkänt.

Säker Vatten är ett företag som har tagit fram EN vettig lösning MEN det är inte ett lagkrav/myndighetskrav.
 
  • Gilla
ramafred och 4 till
  • Laddar…
S
A Autodidak1 skrev:
När ska folk fatta att man inte behöver följa Säker Vatten för få godkända badrum!

Använder man typgodkända lösningar och följer anvisningarna så blir det godkänt.

Säker Vatten är ett företag som har tagit fram EN vettig lösning MEN det är inte ett lagkrav/myndighetskrav.
Har du några exempel på andra typgodkända vägglösningar?
 
Krilleman
A Autodidak1 skrev:
Säker Vatten är ett företag som har tagit fram EN vettig lösning MEN det är inte ett lagkrav/myndighetskrav.
Vet du om andra godkända försäkringsmässiga lösningar, så länka till dessa! Då kan alla ta nytta av flera lösningar och bygga godkända badrum på fler än ett dokumenterat rätt sätt!

(y) (y)(y)

Utan dokumentation kommer du dock inte långt i ett försäkringsärende...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.