Hej,
Vad jag förstått så reglar dom 450cc och använder 900mm skivor. Nu ska jag renovera badrummet. Där är 600 cc reglar och jag kompleterar med reglar så det blir 300cc, kan jag använd 1200 skivor då?
Jag ska kottla allt som ska sättas upp så tänkte bara använd 12mm OSB istället för konstruktionsplywood
/Tim
Vad jag förstått så reglar dom 450cc och använder 900mm skivor. Nu ska jag renovera badrummet. Där är 600 cc reglar och jag kompleterar med reglar så det blir 300cc, kan jag använd 1200 skivor då?
Jag ska kottla allt som ska sättas upp så tänkte bara använd 12mm OSB istället för konstruktionsplywood
/Tim
Som vanligt med monteringsanvisningar inom VVS gäller:
Niklas
Erik
Johan
NEJ NEJ NEJ till att hitta på egna lösningar!
cc 450 i säkervattenväggen är ett minimimått. Tätare reglar ger styvare väggkonstruktion och är godkänt. Kika på videon, från 1min och framåt.
Men använd inte OSB under några omständigheter!
Kör konstruktionsplywood i badrummet. Beprövat och godkänt för några kronor mer. Fuska inte med detta för att inte få en godkänd konstruktion!
https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Niklas
Erik
Johan
NEJ NEJ NEJ till att hitta på egna lösningar!
cc 450 i säkervattenväggen är ett minimimått. Tätare reglar ger styvare väggkonstruktion och är godkänt. Kika på videon, från 1min och framåt.
Men använd inte OSB under några omständigheter!
Kör konstruktionsplywood i badrummet. Beprövat och godkänt för några kronor mer. Fuska inte med detta för att inte få en godkänd konstruktion!
https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Redigerat:
Blir slutresultatet minst 45x70 reglar med minst cc45 & 120cm skiva så tolkar jag det som godkänt. (Väggen blir ju kraftigare med färre skarv och fler reglar)
Självklart men 15mm konstruktionsplywood.
Självklart men 15mm konstruktionsplywood.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Du får bygga i princip hur du vill. Säker Vatten har en egen tolkning på hur dom tycker det ska vara (den är inte dålig)
Men det viktiga är att du följer dom anvisningar som finns för det du väljer att använda, då är blir det "fackmannamässigt" och du slipper problem med försäkringsbolag.
Men det viktiga är att du följer dom anvisningar som finns för det du väljer att använda, då är blir det "fackmannamässigt" och du slipper problem med försäkringsbolag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Vad ska du ha för ytskikt? Ska man ha plastmatta kan man nog möjligen snåla på väggarna, men ska du ha kakel så är det aldrig fel med ett stadigt underlag ...
Redigerat:
Varför chansa på egen konstruktion när det endast gäller ett enda rum, badrummet.Mazen skrev:
Snabb titt på byggmax priser:
11mm OSB - 897mm bred - 129:- st
15mm konst. plywood 900 bred 329:- st
Gissningsvis går det åt ca 12 skivor i ett badrum i standardstorlek. (2x4 meter).
Alltså blir prisskillnaden 2400:- för att få det dokumenterat korrekt.
Jag säger som Kitty Jutbring sa en gång på den gamla goda tiden. "Jag vilar min väska" (I rest my case)
Sensmoralen är då: ca 2400:- för att få det försäkringsmässigt korrekt.
Hur mycket lägger gemene man på krogen, streaming, gymkort, TV-abbonemang, systembolaget, mobilabbonemang, elektronik, inredning, osv, osv.... (allt detta går att undvara)
Räkna ut den summan på årsbasis och väldigt många skulle vara kandidater på att vara med i lyxfällan!
Kontra en engångskostnad på ca 2400:- för att göra rätt från början!
Alla är vi olika!
Redigerat:
Säger konfplyfa alla dagar , men OM det är OSB som TS väljer är skruvlimning bättre än bad.Krilleman skrev:
Varför chansa på egen konstruktion när det endast gäller ett enda rum, badrummet.
Snabb titt på byggmax priser:
11mm OSB - 897mm bred - 129:- st
15mm konst. plywood 900 bred 329:- st
Gissningsvis går det åt ca 12 skivor i ett badrum i standardstorlek. (2x4 meter).
Alltså blir prisskillnaden 2400:- för att få det dokumenterat korrekt.
Jag säger som Kitty Jutbring sa en gång på den gamla goda tiden. "Jag vilar min väska" (I rest my case)
Sensmoralen är då: ca 2400:- för att få det försäkringsmässigt korrekt. Hur mycket lägger gemene man på krogen, streaming, TV abonemang, mobil abbonemang, elektronik, inredning osv på årsbasis?!
Kontra en engångskostnad på ca 2400:-
Alla är vi olika!![]()
Och ja det är inte mkt billigare .. Och jag skippar hellre några Öl på krogen mot att köpa rätt mtrl..
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
När ska folk fatta att man inte behöver följa Säker Vatten för få godkända badrum!
Använder man typgodkända lösningar och följer anvisningarna så blir det godkänt.
Säker Vatten är ett företag som har tagit fram EN vettig lösning MEN det är inte ett lagkrav/myndighetskrav.
Använder man typgodkända lösningar och följer anvisningarna så blir det godkänt.
Säker Vatten är ett företag som har tagit fram EN vettig lösning MEN det är inte ett lagkrav/myndighetskrav.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Har du några exempel på andra typgodkända vägglösningar?A Autodidak1 skrev:
Vet du om andra godkända försäkringsmässiga lösningar, så länka till dessa! Då kan alla ta nytta av flera lösningar och bygga godkända badrum på fler än ett dokumenterat rätt sätt!A Autodidak1 skrev:
Utan dokumentation kommer du dock inte långt i ett försäkringsärende...