Krilleman Krilleman skrev:
Vet du om andra godkända försäkringsmässiga lösningar, så länka till dessa! Då kan alla ta nytta av flera lösningar och bygga godkända badrum på fler än ett dokumenterat rätt sätt!

(y) (y)(y)

Utan dokumentation kommer du dock inte långt i ett försäkringsärende...
Finns inga krav på dokumentation!

Men badrummet måste vara fackmannamässigt utfört enligt de regler som gällde då badrummet gjordes.

Alla krav på ett hus är FUNKTIONSKRAV. Hur man uppfyller funktionen styrs däremot inte. Man behöver inte ens använda "godkända" lösningar, men då måste man bevisa att de uppfyller funktionskraven.

För kaklade väggar så styrs kraven av tätskiktsleverantörens krav. Då är det bland annat böjstyvhet som är viktigt. Dom bryr sig inte hur man löser det!

TS lösning med cc300, OSB och gips (även bara dubbel gips kan vara ok) klarar det troligen.

Men man får kolla med skivleverantören man väljer och följa deras rekommendationer. Går inte att lista alla kombinationer.

Men den här klara cc600 utan något bakom:

https://www.knauf.se/byggsystem/system-innervagg/vatrumsvaggar/aquapanel-indoor

• Gilla
Fjanten och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
A Autodidak1 skrev:
Finns inga krav på dokumentation!

Men badrummet måste vara fackmannamässigt utfört enligt de regler som gällde då badrummet gjordes.

Alla krav på ett hus är FUNKTIONSKRAV. Hur man uppfyller funktionen styrs däremot inte. Man behöver inte ens använda "godkända" lösningar, men då måste man bevisa att de uppfyller funktionskraven.

För kaklade väggar så styrs kraven av tätskiktsleverantörens krav. Då är det bland annat böjstyvhet som är viktigt. Dom bryr sig inte hur man löser det!

TS lösning med cc300, OSB och gips (även bara dubbel gips kan vara ok) klarar det troligen.

Men man får kolla med skivleverantören man väljer och följa deras rekommendationer. Går inte att lista alla kombinationer.

Men den här klara cc600 utan något bakom:

[länk]
Om det inte finns några krav på dokumentation så kan alla bygga badrum med endast masonit som skivmaterial med det påståendet.

Vad har en aquapanel (enligt din länk) från Knauf med saken att göra i frågan om godkänd infästning?
Denna skiva används dock ofta i kombination med 15mm konstruktions-plywood för att uppnå försäkringsmässiga säkervattenväggen!

Gör rätt från början med en dokumenterad försäkringsmässig lösning enligt säkervattenväggen. Det kostar inte många kronor extra.

Det är både lättare och billigare att göra rätt från början!

(y)

Och med risk för att bli tjatig:

https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg

Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Om det inte finns några krav på dokumentation så kan alla bygga badrum med endast masonit som skivmaterial med det påståendet.

Gör rätt från början med en dokumenterad försäkringsmässig lösning enligt säkervattenväggen. Det kostar inte många kronor extra.

Det är både lättare och billigare att göra rätt från början!

(y)

Och med risk för att bli tjatig:

[länk]

[media]
Läste du vad jag skrev?

Det måste göras rätt för att vara ok.

Men att säga att man måste använda sig av Säker Vatten är lika dumt som att säga att bara Volvo är godkänt som bil.

PS. Om du hittar en tillverkare av Masonit som har testat och godkänt det för badrum skulle det fungera

Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Krilleman
A Autodidak1 skrev:
Men att säga att man måste använda sig av Säker Vatten är lika dumt som att säga att bara Volvo är godkänt som bil
Finns det bara en bil som fått godkänt i krocktester mm, (Volvo i ditt fall) och således fått godkänt som brukbar bil?

Finns det flera försäkringsmässiga lösningar i våtrum likt säkervattenväggen gällande infästning i hela badrummet?

Länka gärna!

Den skivan du länkar till från Knauf används ofta i kombination med 15mm konstruktions-plywood för att vara försäkringsmässig enligt konstens alla regler. Detta förfarandet sker dagligen hos alla stora byggföretag i våtzon 1!

Det är alltså otroligt lätt att ligga i framkant och göra så rätt man bara kan.

Varför chansa?

Således klassar du samtliga av dessa företag som oseriösa?!

Logotyper för olika företag som utvecklade Våtrumsväggen, inklusive PEAB, NCC och Folksam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Finns det bara en bil som fått godkänt i krocktester mm, (Volvo i ditt fall) och således fått godkänt som brukbar bil?

Finns det flera försäkringsmässiga lösningar i våtrum likt säkervattenväggen gällande infästning i hela badrummet?

Länka gärna!

Den skivan du länkar till från Knauf används ofta i kombination med 15mm konstruktions-plywood för att vara försäkringsmässig enligt konstens alla regler. Detta förfarandet sker dagligen hos alla stora byggföretag i våtzon 1!

Det är alltså otroligt lätt att ligga i framkant och göra så rätt man bara kan.

Varför chansa?

Således klassar du samtliga av dessa företag som oseriösa?!

[bild]

[media]
Säkert vatten är inget krav för badrum

R rqx skrev:
Hej,

Vad jag förstått så reglar dom 450cc och använder 900mm skivor. Nu ska jag renovera badrummet. Där är 600 cc reglar och jag kompleterar med reglar så det blir 300cc, kan jag använd 1200 skivor då?

Jag ska kottla allt som ska sättas upp så tänkte bara använd 12mm OSB istället för konstruktionsplywood

/Tim
Reglar du upp till 300cc så går det utmärkt att göra som du tänkt dig.
Så ja det går utmärkt att använda osb om du tänk dig att kottla bakom där du ska sätta upp saker.

Krilleman
T twoody skrev:
Säkert vatten är inget krav för badrum
Absolut inte. Säkervatten är som du nämner är inget krav och det har aldrig varit det heller.

Men däremot har dom en dokumenterad godkänd och föräskringsmässig lösning på både installationer och säkervattenväggen, så länge man följer regelverket!

Finns det fler dokumenterat godkända lösningar?

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Absolut inte. Säkervatten är som du nämner är inget krav.

Men däremot är det en dokumenterad godkänd lösning på både installationer och säkervattenväggen så länge man följer regelverket!

Finns det fler dokumenterat godkända lösningar?
Det beror på vad du ska ha på väggarna, det finns många olika lösningar.

• Gilla
RiKr
  • Laddar…
Krilleman
T twoody skrev:
Det beror på vad du ska ha på väggarna, det finns många olika lösningar.
Om det finns så många provade, dokumenterade och försäkringsmässiga godkända lösningar för våtrum. Var är då alla andras lösningar?

För det är väl just generellt våtrum vi diskuterar?!

Länka gärna!

Jag står fast vid att dessa företag håller vad dom lovar:
Logotyper för företag och organisationer som utvecklat "Våtrumsväggen" tillsammans, inklusive PEAB, NCC och SKANSKA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För några år sen så jobbade jag på ett NCC-bygge.
Dom följde regelverket enligt "våtrumsväggen" slaviskt.

Nu senaste åren så har jag varit på ett PEAB-bygge. Dom bygger våtrum enligt "våtrumsväggen" slaviskt.

Är detta en slump?

Vilka fler godkännanden finns det?

Vad jag vet så är det bara säkervatten som fått detta godkänt enligt SP.

Länka gärna till fler godkända alternativ i våtrum @twoody så alla får veta det!

Faktum kvarstår: Det är både lättare och billigare att göra rätt från början!

Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Om det finns så många provade, dokumenterade och försäkringsmässiga godkända lösningar för våtrum. Var är då alla andras lösningar?

Länka gärna!

[bild]

Nu senaste åren så har jag varit på ett PEAB-bygge. Dom bygger våtrum enligt "våtrumsväggen" slaviskt.

Är detta en slump?

[länk]

Länka gärna till fler godkända alternativ i våtrum @twoody så alla får veta det!

[länk]

Länka gärna!

Jag står fast vid att dessa företag håller vad
Herregud jobbar du för säkertvatten?
Det ÄR inget krav med säkert vatten.

Länka gärna!

[bild]

Är detta en slump?

[länk]

[länk]
Jag tror du sitter och skojar mitt i natten?!

Det du säger är köp Volvo hela tiden. Kan du visa på vilket försäkringsbolag/myndighet som INTE godkänner fackmannamässigt utfört arbete (enligt exempelvis GVK).

Säker Vatten är det inget fel på, men att säga att det är ett krav är bara att ljuga. Men som beställare (liten eller stor) av arbeten i hus med regelväggar så är det enkelt och bra att hänvisa till att utföraren ska använda sig av det. Det blir bra och är enkelt att kontrollera mot beställningen/avtalet.

MEN det är i så fall en frivillig överenskommelse mellan 2 avtalsparter och inget måste

• Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Säkert vatten väggen togs fram i ett samarbete mellan förs. bolagen och diverse företag i branschen, tätskikt, skivtillverkare osv. Syftet var att visa på en möjlig lösning som löser alla problem på en gång.

Åtminstone för ett par år sedan så kunde du göra en godkänd vägg för kakel med enkelgips på cc30 (cc45??). Eller dubbelgips på cc60.

MEN du kunde intesätta upp något överhuvudtaget på en sådan vägg. Inte ens en toapappershållare eller en rörklammer.

Då krävs kortlingar bakom varenda skruv som skall in i väggen.

Det var en period när OSB och plyfa inte fick finnas i en våtrumsvägg.

Säker vatten väggen är framtaget för att vara stabil nog att inte behöva kortlingar alls.

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Säkert vatten väggen togs fram i ett samarbete mellan förs. bolagen och diverse företag i branschen, tätskikt, skivtillverkare osv. Syftet var att visa på en möjlig lösning som löser alla problem på en gång.

Åtminstone för ett par år sedan så kunde du göra en godkänd vägg för kakel med enkelgips på cc30 (cc45??). Eller dubbelgips på cc60.

MEN du kunde intesätta upp något överhuvudtaget på en sådan vägg. Inte ens en toapappershållare eller en rörklammer.

Då krävs kortlingar bakom varenda skruv som skall in i väggen.

Det var en period när OSB och plyfa inte fick finnas i en våtrumsvägg.

Säker vatten väggen är framtaget för att vara stabil nog att inte behöva kortlingar alls.
Självklart kan du sätta upp saker på tex bara gips om du gör det rätt.
Sen är säkert vattens konstruktion bra men det är många som fäster upp saker fel på den konstruktionen också.

T twoody skrev:
Självklart kan du sätta upp saker på tex bara gips om du gör det rätt.
Sen är säkert vattens konstruktion bra men det är många som fäster upp saker fel på den konstruktionen också.
Lite svårt att förstå den här typen av kommentar. När det finns en typ av vägg som är seriöst utprovad att fungera bra, varför kämpa så hårt för att hitta alternativ som.är bara nästan lika bra. Okej om det saknas valmöjlighet men annars svårt att förstå egna uppfinningar.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
W witten skrev:
Lite svårt att förstå den här typen av kommentar. När det finns en typ av vägg som är seriöst utprovad att fungera bra, varför kämpa så hårt för att hitta alternativ som.är bara nästan lika bra. Okej om det saknas valmöjlighet men annars svårt att förstå egna uppfinningar.
Vem kämpar hårt för att hitta alternativ?
Sen skulle jag personligen säga att en vägg med cc300 osb och kottlingar bakom allt som ska upp är minst lika bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.