17 224 läst ·
134 svar
17k läst
134 svar
100% påslag på material?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
180 kr för ett vägguttag är väl inget att tjivas om, det är ju vad de kostar, om man ska ha kvalitet typ eljo.spinout skrev:
Köpte en dubbel trappströmbrytare (eljo) dag hos min ÅF. Betalade 198 kr inkl. moms. Det är ju inte så farligt men hade en elektriker debiterat mig 280 kr så hade jag bett denne flyga och fara. För det är väl sådana materialpåslag de flesta klagar på?
Som sagt, rimliga priser på materialet och gärna högre timpremie. För dag är det ju så himla enkelt att kolla upp vad materialet kostar. När jag hade snickaren hos mig kollade jag av varenda pryl mot beijers prislista till kund. BAra säka på art. nr så kommer det upp. Såg att jag verkligen hade fått den rabatt som snickaren lovade. Han hade debiterat mig material som var LÄGRE än om jag själv hade inhandlat det. Sen vill han ju ha 10 % entreprenadarvode oxå vilket är helt rimligt.
Det är ju sådana firmor som man anlitar igen och igen.
MVH
Henrik
Och de man inte anlitar är t.ex. min första (och sista) rörmokare som insisterade på att köpa köksblandaren (jag hade redan bestämt exakt vilken jag skulle ha) eftersom han hade rabatt på blandare. Jag betalade nästan dubbelt så mkt för blandaren (med 30% rabatt!) än vad jag kunde köpt den för själv...hen_rik79 skrev:
Pratar du ex. moms vid båda? Listpris för Fk är ~5,5kr/m +moms hos elgrossistemigrating skrev:
Om en återförsäljare/elektriker betalar 1,6kr/m och handlar några 10 000m FK/år är väl det inte helt osjysst att ha ett bra pris. En privatperson som handlar samma kvantitét kan säker förhandla ett riktigt ok pris med sin leverantör.
Känns inte listpriset smått ointressant då få eller ingen betalar det?!spinout skrev:Pratar du ex. moms vid båda? Listpris för Fk är ~5,5kr/m +moms hos elgrossist
Om en återförsäljare/elektriker betalar 1,6kr/m och handlar några 10 000m FK/år är väl det inte helt osjysst att ha ett bra pris. En privatperson som handlar samma kvantitét kan säker förhandla ett riktigt ok pris med sin leverantör.
Stötte på en intressant artikel som berör trådens ämne. Tänkte att det kan vara ngn mer som är intresserad.
http://www.byggindustrin.se/forstasidan/juristerna-pa-plats__5758
"Vem skall egentligen gottskrivas eventuella rabatter vid inköp av material när ett uppdrag utförs på löpande räkning?
Vid inköp av material på löpande räkning ska entreprenören redovisa sina verkliga och verifierade självkostnader för material. Byggföretagets förtjänst på det inköpta materialet ska anses ligga i det överenskomna entreprenörarvodet. Detta innebär att om entreprenören vid inköp av till exempel kakelplattor har erhållit en rabatt om 10 procent (kassarabatt) ska denna rabatt framgå och därmed också komma beställaren tillgodo. Däremot äger beställaren ej rätt till rabatter som utgår först vid årsslut och som är beroende av byggföretagets samlade inköpskvantitet (årsomsättningsrabatter). Eventuella årsomsättningsrabatter anses generellt enligt AB 04 och ABT 06 vara beaktat vid fastställandet av entreprenörens arvode."
http://www.byggindustrin.se/forstasidan/juristerna-pa-plats__5758
"Vem skall egentligen gottskrivas eventuella rabatter vid inköp av material när ett uppdrag utförs på löpande räkning?
Vid inköp av material på löpande räkning ska entreprenören redovisa sina verkliga och verifierade självkostnader för material. Byggföretagets förtjänst på det inköpta materialet ska anses ligga i det överenskomna entreprenörarvodet. Detta innebär att om entreprenören vid inköp av till exempel kakelplattor har erhållit en rabatt om 10 procent (kassarabatt) ska denna rabatt framgå och därmed också komma beställaren tillgodo. Däremot äger beställaren ej rätt till rabatter som utgår först vid årsslut och som är beroende av byggföretagets samlade inköpskvantitet (årsomsättningsrabatter). Eventuella årsomsättningsrabatter anses generellt enligt AB 04 och ABT 06 vara beaktat vid fastställandet av entreprenörens arvode."
Bläddrade igenom lite rättsfall från marknadsdomstolen och hittade en uppsjö av fällande domar mot företag som säljer "rabatterade" varor och uppger ett ordinarie pris som de beräknar rabatten mot. De som i princip aldrig säljer varan till "ordinarie pris" fälls för vilseledande marknadsföring. Detta handlar dock om t.ex. hemelektronikkejdor.
Bör inte t.ex. Ahlsells prislista eller Comforts prislista uppfylla kriterier för vilseledande marknadsföring? Enda anledningen att de finns är ju för att hjälpa oseriösa hantverkare lura sina kunder.
Min svärfar, som tidigare jobbat som hantverkare, öppnade ett konto hos en grossist igår inför en tillfällig återgång i sitt gamla arbete och fick 80% rabatt på listpriset utan att ens förhandla.
Kanske dags att anmäla vissa grossister för sitt system med falska prislistor?
Bör inte t.ex. Ahlsells prislista eller Comforts prislista uppfylla kriterier för vilseledande marknadsföring? Enda anledningen att de finns är ju för att hjälpa oseriösa hantverkare lura sina kunder.
Min svärfar, som tidigare jobbat som hantverkare, öppnade ett konto hos en grossist igår inför en tillfällig återgång i sitt gamla arbete och fick 80% rabatt på listpriset utan att ens förhandla.
Kanske dags att anmäla vissa grossister för sitt system med falska prislistor?
Med listpris menas grundnettopris. Alltså ett referenspris att utgå ifrån, vilket led man än är i leverantörsledet.
Alla leverantörer sättar ett pris från grundnettoprislistan, basetat på ens egna rabatter. Normalt sätt om man inte förhandlar eller får rabatt av annan anledning så debiteras grundnettopriset (vilket ofta uppfattas som högt)
Lägger man påslag på grundettopriset är man direkt oseriös enligt mig.
Alla leverantörer sättar ett pris från grundnettoprislistan, basetat på ens egna rabatter. Normalt sätt om man inte förhandlar eller får rabatt av annan anledning så debiteras grundnettopriset (vilket ofta uppfattas som högt)
Lägger man påslag på grundettopriset är man direkt oseriös enligt mig.
När man utför arbeten och har ett skrivet avtal med kunden skriver man i avtalet vilken prislista som ska användas och då stämmer det att kunden ska gottgöras ev rabbat. Men jag har som säljare inget större intresse av att kunden får betala mindre än det i avtalet överenskomna priset. Det kan ge mig framtida fördelar hos min leverantör om jag inte pressar när jag inte har nån nytta av ev rabbat.
Utför jag ett jobb på löpande räkning hos en kund som jag inte har ett avtal om vilken prislista jag ska använda är det helt fritt för mig att sätta priser och det angår ingen vad jag har betalt för mitt matr.
Det är ju helt horribelt att jag ska anpassa mina priser till kund beroende på vilket humör min inköpskanal hade just den dagen jag köper matr. till ett visst arbete. För det är inte så att jag betalar samma pris varje gång jag handlar, mitt pris beror på flera olika faktorer.
Utför jag ett jobb på löpande räkning hos en kund som jag inte har ett avtal om vilken prislista jag ska använda är det helt fritt för mig att sätta priser och det angår ingen vad jag har betalt för mitt matr.
Det är ju helt horribelt att jag ska anpassa mina priser till kund beroende på vilket humör min inköpskanal hade just den dagen jag köper matr. till ett visst arbete. För det är inte så att jag betalar samma pris varje gång jag handlar, mitt pris beror på flera olika faktorer.
Men många är nog rätt nöjd med priset ifall du beställer från elbutik.se eller går in på Jula och handlar och sen lägger på 10-20% för din hanteringskostnad.
Och där är inga materialpriser humörberoende, dom har priser klart och tydligt utsatta i katalog och på hemsida.
Och där är inga materialpriser humörberoende, dom har priser klart och tydligt utsatta i katalog och på hemsida.
Nej, jag la till momsen på mina grossistpriser. Altså, min grossist har ett listpris på 2,17 per meter för 1.5mm2 FK (Draka) i en 100m förpackning, denna betalar jag 1,302 kronor/meter för ex. moms.spinout skrev:Pratar du ex. moms vid båda? Listpris för Fk är ~5,5kr/m +moms hos elgrossist
Om en återförsäljare/elektriker betalar 1,6kr/m och handlar några 10 000m FK/år är väl det inte helt osjysst att ha ett bra pris. En privatperson som handlar samma kvantitét kan säker förhandla ett riktigt ok pris med sin leverantör.
Som jag ser det bör en vilken som helst el-firma ha bättre rabatt än mig (det pratas ofta om rabatter upptil 90%), men jag vore som kund glad även om jag blev debiterad 2-3 kronor per meter iställetför 5,- eller till och med 10,- vilket sker allt för ofta.
Jag behövde en kartong orange FK för någon vecka sedan och gick in hos min lokala el-firma, de ville ha 1100,-, då jag påpekade att det var dyrt tittade han runt sig och sa "okay, du kan få den för 500,- plus moms". Givetvis ringe jag direkt till min grossist och la en beställning där istället, fick köra någon mil extra för att hämta men det var det värt.
Angående Eljo väggutag som nämndes tidigare kostar dessa (infällt dubbeluttag med jord) mig 58,50 inkl. moms från samma grossist - i styckpris. De har även butiksförpackningar vilka jag tror är ännu billigare per styck.
Det som spelar roll här är ju just att alla dessa listpriser som skyfflas fram och tillbaka inte har någon som helst verklighetsförankring om man faktiskt kontaktar grossist och handlar (som dock alla inte kan göra då de inte säljer direkt till slutkund).
Redigerat:
Står i skarp kontrast mot:elmont skrev:
Jurister... skrev:
Om Ahlsells "offentliga" prislista är inkl moms (framgår inte) så kostar t.ex. en Mora INXX A1-blandare 25% mer där än hos t.ex. vvsonnet. Om priserna är exkl moms är skillnaden 40%, men det är så orimligt så jag utgår från att de faktiskt är inkl moms. 25% är dock mycket, inte minst då även vvsonnet lär tjäna en hacka på det som de säljer. Så de priserna känns inte riktigt seriösa att använda som "normalpris" av en entreprenör eftersom ingen betalar dem. Kanske dags att modernisera sig och istället använda faktiska priser när man debiterar slutkunderna?
Har du företag kan du registrera dig som kund. Grossisten är Säljex och de har sina listpriser tillgängliga online för alla att se. Här hittar du f.ex. deras listpriser på installationskabel.spinout skrev:
Om detta är en speciellt billig grossist eller inte har jag ingen aning om, men efter att ha kollat ahlsell's offentliga prislista verkar det så - dock ger jag som sagt inte 5 flata öre för listpriser iallafall eftersom det ofta pratas om absurda rabatter (80-90%) till större kunder (vilken en halvseriös el-firma borde vara).
Men hur vanligt är de att någon tar 10kr/m för fk 1,5? Jag tror vi tar runt 4kr/m inkl moms för fk på normala små servicejobb.. och då har vi 150% påslag (på just saker som kostar under 5-10 kr nånting....) Just FK är de rätt mycket spill på.. Om en kund själv ska köpa FK för 2kr/m så måste de ju köpa minst 100M av varje färg.. kanske inte så värt för en badrums renovering?emigrating skrev: