Status
Inte öppen för fler kommentarer.
emigrating skrev:
Har du företag kan du registrera dig som kund. Grossisten är Säljex och de har sina listpriser tillgängliga online för alla att se. Här hittar du f.ex. deras listpriser på installationskabel.

Om detta är en speciellt billig grossist eller inte har jag ingen aning om, men efter att ha kollat ahlsell's offentliga prislista verkar det så - dock ger jag som sagt inte 5 flata öre för listpriser iallafall eftersom det ofta pratas om absurda rabatter (80-90%) till större kunder (vilken en halvseriös el-firma borde vara).
Tack för tipset.
 
Ahlsells prislista är nästan garanterat ex moms. De vänder sig bara till företag.
 
hempularen skrev:
Ahlsells prislista är nästan garanterat ex moms. De vänder sig bara till företag.
Skrämmande. Att ingen anmält dem för vilseledande marknadsföring är ju konstigt. Kanske för att de som vilseleds inte är Ahlsells kunder utan något helt annat företags? Men Ahlsells borde ju inte vara ansvarsfria heller? Det är ju trots allt de som hittar på låtsaspriserna. Tål att undersökas lite noggrannare.
 
Rrrrr skrev:
Just FK är de rätt mycket spill på.. Om en kund själv ska köpa FK för 2kr/m så måste de ju köpa minst 100M av varje färg.. kanske inte så värt för en badrums renovering? :o
Menar du att ni har extra stort påslag pga spillet? Kunden betalar ju redan för spillet genom extra metrar använd kabel, då ska man väl inte straffas ännu en gång genom mer påslag? Eller bara för att det är lågt pris? Varför ska ett lågt meterpris rättfärdiga ett högre påslag?

Som vissa som hävdar att materialpåslaget är för att det ju faktiskt kostar att åka och köpa materialet också. Samtidigt tar betalt i milersättning för varje besök till grossisten. Och i timpenning. Blir ju lite kaka på kaka (på kaka), känns det som.
 
Ja, och man betalar moms på maten med pengar som man redan skattat för en gång...
 
frhe skrev:
Menar du att ni har extra stort påslag pga spillet? Kunden betalar ju redan för spillet genom extra metrar använd kabel, då ska man väl inte straffas ännu en gång genom mer påslag? Eller bara för att det är lågt pris? Varför ska ett lågt meterpris rättfärdiga ett högre påslag?

Som vissa som hävdar att materialpåslaget är för att det ju faktiskt kostar att åka och köpa materialet också. Samtidigt tar betalt i milersättning för varje besök till grossisten. Och i timpenning. Blir ju lite kaka på kaka (på kaka), känns det som.
Ja vi har högre procentuellt påslag på småmaterial som klammer å sånt. På riktigt dyra armaturer har vi bara 15% påslag.
 
Ok en annan vinkel då...
Jag lägger 30 timmar på att åka till en mässa och knyta kontakt med en importör av en viss duschkabin som jag sedan förhandlar till mig en rabatt på 50% på.
Allt väl så långt men nu visar det sig att jag bara säljer en enda sådan kabin och då är det väl rimligt att fakturera kunden till den 30arbetstimmar mer som jag haft på den varan och ge han 30% rabatt på kabinen?
Av ngn orsak tror jag inte det kommer att vara uppskattat faktiskt....

Ok lite extremt exempel men det inträffar fall som detta så självklart gäller det där med gungor och karseller även här, Och varför skulle inte vi ha rätt att dra nytta av alla tmmar man lägger på att leta upp alternativa billigare och bättre leverantörer.

Ett exempel man kan nämna är att vi importerar isolering direkt från tillverkaren i hela containers och ärligt talat ser jag ingen orsak att vi skulle sälja detta billigare än bygghandeln till kund bara för att vi lagt hndratals timmar på avtal, förhandlingar osv och dessutom står med ett lagervärde på mer än dom flesta villor kostar..
 
Glömde..
Tycker det känns mer fel att den "bekväme" lokala hantverkaren köper en sak till hyllpris och lägger på 20% eller mer och dessutom låter kunden betala ett i grunden för högt pris eftersom det mesta på hyllan i lokala bygghandeln är etydligt dyrare än man oftast betalar irl.
 
B
påslaget borde inte vara i procent av priset, utan täcka den tid och administration, dvs köper du dyra uttag så är det samma påslag som billigare.. detta då elektrikern inte binder upp kapital en längre tid när de hämtar dagen innan eller samma dag...

jobbar inom industrin med produktkostnad på vad saker ska kosta.. och så som det är i el, vvs, fästelement, så är det helt barockt. Påslagen är helt orimliga, men det enda som hjälper är att ifrågasätta och be dem speca materialet.

senast min elektriker var hemma så var faktiskt materialet på helt anständig nivå, de har nog ändrat taktik efter ROT-avdraget....
 
Det här problemet verkar enbart röra privatkunder. Jag har en nära bekant som är förvaltningsansvarig för ett stort fastighetsbolag och han bara skrattade när jag tog upp listpriserna hos grossisterna. Deras företag är tydligen hårdare än allmänt och de betalar 15% påslag på materialet och då kräver de av entreprenörerna deras riktiga fakturor samt eventuella årsrabatter som underlag. Enligt honom så har elektrikerna ca 90 % på förbrukningsmaterial och stora rabatter på resten jämfört med det sk. listpriset. Alla insatta företag har koll på detta och ser till att reglera detta så det blir endast ett problem för privatkunder som inte har en susning om hur det fungerar och därför "överdebiteras" för materialet.

Visst, är man så dum så man inte fattar hur det fungerar eller har råkat på en blåsning tidigare så känner man sig säkert lurad och det tycker jag inte är särskilt konstigt. Allt handlar i slutändan om vad man kan förvänta sig. Som okunnig kund verkar det knepigt att man blir debiterad stora påslag på materialet när man blivit lovad listpris eller till och med en rabatt.

Oavsett om man tar ut sin kostnad på timpenningen eller på materialet så tror jag att de flesta kunder skulle uppskatta en ärlig uppskattning om vad arbetet kommer att kosta innan man sätter igång. Är det så att kunden är för dum/godtrogen att inte fråga om mer än timpriset så är det väl inte mer än rimligt att man lämnar en ungefärlig prisuppskattning innan man sätter igång.

Jag skulle tro att det är väldigt få gånger en kund klagar på ett givet pris om man fått en uppskattning innan arbetet påbörjades och accepterat det om arbetet är bra utfört. Istället så framkommer det att man mer eller mindre döljer en högre timdebitering med ett materialpåslag,. Problemet är bara nuförtiden att kunder numera kan kolla vad saker och ting kostar och blir vansinninga. Skulle man lämnat en bra prisuppgift från början som kunden accepterat och varit medveten om hade man inte haft detta problem överhuvudtaget.
 
Tossegubbe skrev:
Ok en annan vinkel då...
Jag lägger 30 timmar på att åka till en mässa och knyta kontakt med en importör av en viss duschkabin som jag sedan förhandlar till mig en rabatt på 50% på.
Allt väl så långt men nu visar det sig att jag bara säljer en enda sådan kabin och då är det väl rimligt att fakturera kunden till den 30arbetstimmar mer som jag haft på den varan och ge han 30% rabatt på kabinen?
Det finns överhuvudtaget ingen logik i detta resonemanget. Inom väldigt många yrken ingår det att knyta kontakter med leverantörer och detta är självklart inget jag som slutkund ska betala för. Väljer jag att anlita ett företag för att utföra ett jobb är det ju just sådana här saker jag betalar för (med timpenningen), dvs utbildning, verktyg, företagsadministration etc. Att börja motivera orimliga materialpåslag på detta sättet leder bara till ännu mer misstro.
 
Mikael_L
Ju mer ni försöker försvara påslag och prislistor, ju mer falskt klingar det ...

JAG iaf, blir bara mer och mer arg när jag läser vad alla ni hantverkare hasplar ur er här.


Bara en sån här sak alltså ...
Tossegubbe skrev:
Ok en annan vinkel då...
Jag lägger 30 timmar på att åka till en mässa och knyta kontakt med en importör av en viss duschkabin som jag sedan förhandlar till mig en rabatt på 50% på.
Allt väl så långt men nu visar det sig att jag bara säljer en enda sådan kabin och då är det väl rimligt att fakturera kunden till den 30arbetstimmar mer som jag haft på den varan och ge han 30% rabatt på kabinen?
...
 
frhe skrev:
Det finns överhuvudtaget ingen logik i detta resonemanget. Inom väldigt många yrken ingår det att knyta kontakter med leverantörer och detta är självklart inget jag som slutkund ska betala för.
Va?

Självklart betalar du denna kostnad inom alla branscher! Ingenting är gratis!
 
Rrrrr skrev:
Självklart betalar du denna kostnad inom alla branscher! Ingenting är gratis!
Jag förstår inte varför det är självklart. En hantverkare som lägger tid och pengar på att knyta kontakter med en leverantör vars produkter de egna kunderna inte efterfrågar får själv stå för sitt misstag. Det finns inga slutkunder som är beredda att finansiera en felsatsande hantverkare. I praktiken innebär det att sagda hantverkare tar ut högre priser än sina konkurrenter som istället valt en enklare väg med ett mindre omständigt/exklusivt märke och därmed gräver sin egen grav.
 
Rrrrr skrev:
Va?

Självklart betalar du denna kostnad inom alla branscher! Ingenting är gratis!
Visst gör man det till viss grad, men inte på så sätt att man som slutkund blir debiterad hela kostnaden för att ta in en ny produkt i sitt sortiment. Produkten är ny och kanske inte alls säljer bra till att börja med (en produkt såld) men hur vet man som företag att efterfrågan inte kommer att öka om en månad eller sex veckor? Ska man då låta den första kunden subventionera alla senare kunders pris? Förövrigt faller argumentet om duschkabinen redan innan man kommer så långt eftersom en importör/producent inte kommer ge 50% avslag på en produkt.

Just exemplet ovan är en klassisk risk som en vilken som helst firma tar för att utöka sitt varusortiment och konsumentpriset ska givetvis följa butikens/företagets normala prissättningspolitik. Det spelar inte engång någon roll om företaget är stort (och har dedikerade inköpspersoner) eller mindre - är personen anställd för inköp passar detta mässbesök perfekt på hans (eller hennes) arbetsbeskrivelse, är personen anställd som något annat (eller helt enkelt äger firman) betyder det att han/hon blivit delegerad (i just detta fallet) att ta kontakt och förhandla fram bra priser på denna produkten. I slutändan täcks det helt enkelt genom dagliga administrationskostnader ändå.

Hade jag som kund däremot bett denna firma om att skaffa fram just det här duschkabinettet åt mig vore saken en annan, då hade företaget kunnat lägga på dessa 30 arbetstimmar (samt hotel och div andra kostnader) som en del av sitt försäljningspris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.