17 225 läst ·
134 svar
17k läst
134 svar
100% påslag på material?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kunderna betalar ju alltid (indirekt) all "spill-tid". Då man räknar ut vad man behöver för timdebitering så tar man ju med alla utgifter osv..Maxwells_Demon skrev:Jag förstår inte varför det är självklart. En hantverkare som lägger tid och pengar på att knyta kontakter med en leverantör vars produkter de egna kunderna inte efterfrågar får själv stå för sitt misstag. Det finns inga slutkunder som är beredda att finansiera en felsatsande hantverkare. I praktiken innebär det att sagda hantverkare tar ut högre priser än sina konkurrenter som istället valt en enklare väg med ett mindre omständigt/exklusivt märke och därmed gräver sin egen grav.
Tror inte de finns någon hantverkare, eller företagare överhuvudtaget som jobbar bara för att det är roligt, och går back varje dag.. eller dom få som gör de hamnar i lyxfällan på tv3 eller liknande
Problemet uppstår väl när man tar den uträknade timdebiteringen och minskar den med X % och sedan istället tar ut den kostnaden i materialpåslag istället. Fullständigt omöjligt för de flesta privatkunder att i förväg kunna avgöra vilken hantverkare som är billigast när en stor del av den uppskattade timdebiteringen sker via materialet.Rrrrr skrev:
Vad jag inte förstår är varför alla som har problem med jobb på löpande räkning inte ber om ett fast pris, då vet dom på förhand vad det kostar och behöver inte bry sig i hur företagaren internt fördelar pengarna på matr. o arbete.
Fastpris är ett helt annat sätt att fördela risk och kostnader än löpande räkning. Löpande räkning kräver att man kan lita på att utföraren att redovisa de faktiska kostnaderna och hur många timmar det tar.elmont skrev:
Hade samma diskussion i en annan branch, där en del ansåg att omman jobbar på 6 timmar vad som normalt går på 8 timmar, så kan man fakturera 8.
Det är inte alltid så att det är billigare hos storel eller elektroskandia etc. Jag jobbar själv som elketriker och då brukar jag handla grejerna på storel och e-skandia även när jag behöver dom privat. För ett tag sen så skulle jag handla en produkt ochhempularen skrev:Såvitt jag förstår efter att ha pratat med elektriker så tycker de att elbutik.se och andra ställen som vi andra uppfattar som billiga är för dyra. De betalar mindre för kabeln hos storel etc. med sina rabatter än vad den kostar på nätet.
Annars borde ju en elfirma handla åtminstonde bulkvaror som går i stor volym på ställen som elbutik.se.
då körde jag till storel. Där ville de ha 475 kr + moms för den produkten och jag tyckte att det va lite mycket. så jag körde till e-skandia. Samma produkt för nästan halva priset 244kr + moms och detta va med företags rabbat och ändå så har vi mellan 40% - 75% rabbat på storel och e-skandia. medan elbutik.se tog
299 kr inkl moms. Alltså billigast,
Exakt!frhe skrev:Det finns överhuvudtaget ingen logik i detta resonemanget. Inom väldigt många yrken ingår det att knyta kontakter med leverantörer och detta är självklart inget jag som slutkund ska betala för. Väljer jag att anlita ett företag för att utföra ett jobb är det ju just sådana här saker jag betalar för (med timpenningen), dvs utbildning, verktyg, företagsadministration etc. Att börja motivera orimliga materialpåslag på detta sättet leder bara till ännu mer misstro.
Det finns ingen logik i detta, just därför så tar man ut ett pris för produkten som ligger i närheten av det rekomenderade marknadspriset oavsett vad man ger i inköp för det är ju upp till var och en att lägga tid på att besöka mässor, teckna leverantörsavtal osv.
Men varför skulle denna kostnaden läggas på timdebbiteringen? är ju sjukt att man skulle ta ut denna kostnaden av dom som väljer att själva tillhandahålla material just för att slippa denna kostnaden, självklart skall den bekostas av påslag på materialet!
Vad rekomenderar du att göra då Mikael? någon måste såklart betala i slutäden oavsett vad det gäller och inte tycker du väl att man ska be personalen att arbeta en timme gratis i veckan för att inte kunderna vill betala för all adminstration mm?Mikael_L skrev:
Problemet med el-material är att "marknadspriset" inte existerar - det är ingen som betalar grossisternas listpriser. Ska man då jämföra priserna mot de icke-existerande grossistpriserna eller mot faktiska marknadspriser som f.ex. elbutik.se? Om man jämför mot den senare så har de flesta (alla?) el-firmor fortfarande flera hundra procent i påslag jämtemot vad man som slutkund kan köpa produkterna för från just elbutik.se - och det är detta de flesta stör sig på.Tossegubbe skrev:Exakt!
Det finns ingen logik i detta, just därför så tar man ut ett pris för produkten som ligger i närheten av det rekomenderade marknadspriset oavsett vad man ger i inköp för det är ju upp till var och en att lägga tid på att besöka mässor, teckna leverantörsavtal osv.
Men varför skulle denna kostnaden läggas på timdebbiteringen? är ju sjukt att man skulle ta ut denna kostnaden av dom som väljer att själva tillhandahålla material just för att slippa denna kostnaden, självklart skall den bekostas av påslag på materialet!
Joo jag ser problematiken i detta men det är inte helt sant att INGEN betalar listpriset för det är iaf här möjligt för en privatkund att gå in på ahlsell och köpa en pryl och betala med kort, denne får då garanterat betala det som står i datorn eftersom han inte har ngt kundnr/rabattgrupp.emigrating skrev:Problemet med el-material är att "marknadspriset" inte existerar - det är ingen som betalar grossisternas listpriser. Ska man då jämföra priserna mot de icke-existerande grossistpriserna eller mot faktiska marknadspriser som f.ex. elbutik.se? Om man jämför mot den senare så har de flesta (alla?) el-firmor fortfarande flera hundra procent i påslag jämtemot vad man som slutkund kan köpa produkterna för från just elbutik.se - och det är detta de flesta stör sig på.
Då ser jag inte problematiken med att hantverkaren får behålla mellanskillnaden stället för ahlsell för det är inte dyrare för kunden än alternativet även om det u är så att hantverkaren råkar ha 90% rabatt där.
Dessutom så måste han kke köpa in en hel rulle med kabel även om det bara behövs 1m fördet aktuella jobbet och då står han där med en lagerkostnad på kke 1000-tals kronor som inte helt sällan är mer än hela jobbet hos den aktuelle kunden inbringar. Givet att han förr eller senare kommer att få användning för det kke men det kan dröja länge länge (vem har inte ngt på lagret som legat där i 5-10år?)
Inte kan man moraliskt riktigt säga till kunden att man inte vill köpa in en viss vara heller bara för att man inte kan fakturera han hela förpackningen heller?
Vanligt exempel på detta är bättringsfärg tex, man behöver 1ml men måste köpa 500ml som man får i lager sedan med ev fraktkostnader osv. Just därför behöver man tjäna "orimligt" mycket på vissa varor så man har "råd" att gå med förlust på en annan.
Jag tycker inte att man ska kunna begära att en elinstallatör är lika billig på material som elbutik.se.
Begär ni också att ett paket bacon ska vara lika billigt på lilla statoilbutiken som på Ica Maxi stormarknad?
Begär ni också att ett paket bacon ska vara lika billigt på lilla statoilbutiken som på Ica Maxi stormarknad?
Den dagen jag måste betala bensinstationsföreståndaren timlön samt milersättning för att åka och köpa baconen på ICA Maxi, så hade jag nog förväntat mig det, ja.Rrrrr skrev:
Att jämföra tjänst- resp. varuförsäljning låter sig inte riktigt göras så enkelt.
Njae.. men jag tycker de är ganska bra jämförelse. Elbutik säljer antagligen betydligt större mängd än vad vi gör! Och då de köper in material kan de sitta i lugn och ro och välja billigaste inköpsstället för varje artikel. Om vi är ute på småservice så köper varje montör själv på den grossist som är närmast.
Vi har betydligt mer spill osv än elbutik. Räcker med att ett uttag ligger en dag bak i en servicebil för att de ska vara förstört.
Statoil säljer betygligt mindre antal baconpaket än Ica Maxi och måste ha högre pris på denna.. fastän det är exakt samma märke osv.. Kan säkert skilja 50-100%
Vi har betydligt mer spill osv än elbutik. Räcker med att ett uttag ligger en dag bak i en servicebil för att de ska vara förstört.
Statoil säljer betygligt mindre antal baconpaket än Ica Maxi och måste ha högre pris på denna.. fastän det är exakt samma märke osv.. Kan säkert skilja 50-100%