17 224 läst ·
134 svar
17k läst
134 svar
100% påslag på material?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bara så inga missförstånd ska uppstå, elektrikern får kanske 130-140:- i timmen och inget av påslaget, så klaga inte på honom. Dessutom har han sällan nån koll på vad saker och ting kostar. Ska ni klaga så klaga på företagaren.
Det är väl heller ingen (inte många iaf) som bevist klagar på killen som kommer på besök och ordnar upp i vad det nu är för el-arbete man behöver hjälp med. Klagomålen, räknar jag med, ges (om alls) antingen i offert stadiet eller när man omsider mottagit fakturan och plötsligt ser att materialkostnaden har blivit så in i h-e överprisad.elmont skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur endel el-firmor kan rättfärdiga sina påslag på material, som jag nämnde i en annan tråd har jag som icke-elektriker (mao köper jag inte speciellt mycket material) "lyckats" (inte spec. svårt var det heller) få 40% rabatt på min grossists ordinarie prislista, något jag är nöjd med. F-n, jag var nöjd när jag faktiskt betalade enligt deras prislista också då det fortfarande var flera hundra procent billigare än diverse el firmor (både installations och försäljnings firmor) i närheten.
Visst, alla har administrativa overheads att tänka på men att detta ska täckas av påslag på materialkostnaden är absurt. Det är många som jämför med kläder och andra varor, problemen med dessa jämförelser är att man i en klädesbutik faktiskt köper en fysisk vara och den enda inkomst denna butiken har är just genom försäljning av kläder - givetvis blir de tvungna att ha rätt saftiga påslag på priserna för att engång gå runt. Av en el-firma köper vi däremot en tjänst - en tjänst kan jag tillägga, som vi är tvungna att köpa enligt lag då vi inte får lov att ordna med el själva - materialet är endast en bi-effekt av tjänsten och ska givetvis inte täcka el-firmans administrativa kostnader (annat än administrativa kostnader just för att förmedla försäljningen av materialet).
Som jag också nämnde i en tidigare tråd; om en av mina kunder skulle be mig installera en ny server (vilket händer titt som tätt - utan egentliga diskussioner om pris på hårdvaran, mina klienter utgår givetvis ifrån att jag leverar till "riktpris") och sedan får en faktura på 150000,- för maskinvaran och endast 200,- i arbetskostnad per timme iställetför 40000,- för maskinvara och 1290,- per timme så hade jag dragits inför rätta och aldrig mer sålt varesig hårdvara eller tjänster.
Speciellt nu i dessa tider med rot avdrag till höger och vänster borde det vara viktigt att faktiskt få specificerat materialkostnaden "riktigt" då staten skiljer på arbets-/material- kostnader - något som givetvis medför att era kunder betalar mer ur "egen ficka" än de egentligen borde.
En annan sak som stör mig är dessa eviga resekostnader vi faktureras, inte bara ska vi betala timlön för att killen inte vet hur man använder sig av en GPS och hittar hit, vi ska även betala hans leasing-/inköps- kostnader av fordon, försäkring, drivmedel, slitage etc.
För ett par år sedan råkade jag ut för en joker som trodde jag skulle betala 40,- / mil för hans resor (och procentuell timlön samtidigt) fram och tillbaka till stugan, då kom han hit tre gånger och körde varje gång den långa vägen (2 x 7 mil iställetför 2 x 5). Första dagen kom han i sin elektriker "van" eller vad man ska kalla det, altså bilen med verktyg och material, dagen efter kom han i vad jag räknar med var hans privatbil (en VW Passat TDI) då den saknade reklam och tredje dagen var det tillbaka med arbetsbilen för att få med sig verktyg och spill tillbaka igen. Lika förbannat blev jag fakturerad 1680,- enbart i bil-kostnad för dessa besöken. Med sådana påslag kan jag använda min familjebil fullastad med båten på släp som tjänstebil och fortfarande tjäna några kronor per mil efter alla kostnader.
Jag håller med helt å hållet! Skulle jag ta 1290kr/tim så skulle jag också kunna sälja material till inköpspris! Samt 0kr för resor!emigrating skrev:Som jag också nämnde i en tidigare tråd; om en av mina kunder skulle be mig installera en ny server (vilket händer titt som tätt - utan egentliga diskussioner om pris på hårdvaran, mina klienter utgår givetvis ifrån att jag leverar till "riktpris") och sedan får en faktura på 150000,- för maskinvaran och endast 200,- i arbetskostnad per timme iställetför 40000,- för maskinvara och 1290,- per timme så hade jag dragits inför rätta och aldrig mer sålt varesig hårdvara eller tjänster.
Varför just Elektriker (iofs Rörmokare också) har detta system med låg timdebitering och högt materialpåslag är nog mest tradition.. Alla andra har så.. så då är de lite svårt att ändra! Då måste "alla" göra de. Eftersom, som jag skrivit tidigare, kunder som ringer och jämför priser på olika elfirmor bara frågar om timkostnad. Om jag då tar 500kr/tim + moms och konkurrenterna tar 400kr/tim + moms så får jag ju inga jobb. Lite svårt att förklara då för kunden att slutsumman blir ungefär densamma, eftersom vi tar mindre för materialet.
Detta kommer förhoppningsvis att ändras lite snabbare nu med ROT-avdrag.. eftersom kunden tjänar mer på högra arbetskostnad och lägre materialpris.
Redigerat:
Jag tror det hela bottnar i att folk inte vill känna sig lurade helt enkelt. I dag är det enkelt att kolla priser på internet så det gör icke elkunnigt folk medvetna om vad materielen egentligen kostar (torde inte ta en elektriker många sekunder att förklara varför ELKO är bättre än Biltema low budget).
Nä raka puckar måste gälla! Lämna pris innan arbetet börjar om nu inte kunden har frågat. ex. Det här jobbet kommer att kosta mellan 3 och 5 tusen i material och ca 3 dagars arbete för 400kr/ timmen. Kommer inte att vara någon som blir förvånad om de sedan får en faktura på 13500kr.
Måste i vilket fall vara tråkigt att sitta på en elfirma där den vanligaste feedbacken från kunderna är ifrågasättande av fakturan. Vore det inte trevligare att få feedback på det jobb man gjort istället.
Nä raka puckar måste gälla! Lämna pris innan arbetet börjar om nu inte kunden har frågat. ex. Det här jobbet kommer att kosta mellan 3 och 5 tusen i material och ca 3 dagars arbete för 400kr/ timmen. Kommer inte att vara någon som blir förvånad om de sedan får en faktura på 13500kr.
Måste i vilket fall vara tråkigt att sitta på en elfirma där den vanligaste feedbacken från kunderna är ifrågasättande av fakturan. Vore det inte trevligare att få feedback på det jobb man gjort istället.
Min erfarenhet av just rörmokare och någon enstaka gång elektriker är att de skiter i kunden under den tiden som de jobbar när de är färdiga så dumpar de en faktura och sticker till nästa jobb. Den rörmokare jag hade senast hade inga problem med att (utan att meddela mig) köpa in ett sketet plåtskåp för va-kopplingar som kostade 4000 kr + moms. I mina ögon ser detta skåp inte ut att kosta mer än kanske max 1000 kr. Jag kan ju anse att man bör tala om detta för kunden innan, vi är inte gjorda av pengar. Kanske hade man kunnat hitta en billigare lösning? Jag fick en shock. Och som vanligt kan man ju inte diskutera utan bara få slagord i luren.
Jag tycker det är god sed att om jag måste använda någon pryl i jobbet som är lite dyrare än vad som kan betecknas normalt så tycker jag man ska påtala detta för kunden. Och ett plåtskåp i bockad plåt för 4000 anser ju jag inte vara normalt. Och påtalar man detta får man bara höra "så är det, det är bara till att betala!". Hade jag fått en vettig förklaring till varför 1/3 av hela summan har gått till ett plåtskåp så hade jag kanske blivit mera vänligt inställd, men sådant är inte många hantverkares starka sida.
Ett budskap, lägg vad ni vill ha i timmen för att gå runt, lägg ett rimligt påslag på materielet (som täcker era kostnader givetvis) så ska ni se att det kommer att bli många färre som klagar på hutlösa priser. Att betala 600 kr/timme kan ajg göra då det är er kompetens och yrkesskicklighet jag betalar för no problems, mena tt betala 100 % mer på materielet kan få vem som helst att se rött direkt!
/Henrik
Jag tycker det är god sed att om jag måste använda någon pryl i jobbet som är lite dyrare än vad som kan betecknas normalt så tycker jag man ska påtala detta för kunden. Och ett plåtskåp i bockad plåt för 4000 anser ju jag inte vara normalt. Och påtalar man detta får man bara höra "så är det, det är bara till att betala!". Hade jag fått en vettig förklaring till varför 1/3 av hela summan har gått till ett plåtskåp så hade jag kanske blivit mera vänligt inställd, men sådant är inte många hantverkares starka sida.
Ett budskap, lägg vad ni vill ha i timmen för att gå runt, lägg ett rimligt påslag på materielet (som täcker era kostnader givetvis) så ska ni se att det kommer att bli många färre som klagar på hutlösa priser. Att betala 600 kr/timme kan ajg göra då det är er kompetens och yrkesskicklighet jag betalar för no problems, mena tt betala 100 % mer på materielet kan få vem som helst att se rött direkt!
/Henrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu vet inte jag just med det där skåpet, men överlag så är rörmokarnas material riktigt dyrt. Före påslag.hen_rik79 skrev:Min erfarenhet av just rörmokare och någon enstaka gång elektriker är att de skiter i kunden under den tiden som de jobbar när de är färdiga så dumpar de en faktura och sticker till nästa jobb. Den rörmokare jag hade senast hade inga problem med att (utan att meddela mig) köpa in ett sketet plåtskåp för va-kopplingar som kostade 4000 kr + moms. I mina ögon ser detta skåp inte ut att kosta mer än kanske max 1000 kr. Jag kan ju anse att man bör tala om detta för kunden innan, vi är inte gjorda av pengar. Kanske hade man kunnat hitta en billigare lösning? Jag fick en shock. Och som vanligt kan man ju inte diskutera utan bara få slagord i luren.
/Henrik
//Patrik
Trots höga påslag så drar inte firmorna in speciellt hög vinst. Nu jobbar jag mestadels mot företagskunder och på firman jag jobbar är beräknad vinst på ca 5% och i dåliga tider garanterat något lägre. Många verkar tro att firmorna lägger på 300% för att lura till sig ännu mer pengar av kunden, men i själva verket sker påslaget för att konkurrera med andra firmor. Kunden tittar nästan alltid på timdebiteringen och inte på totalpriset. En firma som tar 1000kr/h + moms och litet påslag får inga kunder.
Det är möjligt att firmorna drar inte procentuellt högre vinst hos privatkunderna. Det får någon annan svara på.
Det är möjligt att firmorna drar inte procentuellt högre vinst hos privatkunderna. Det får någon annan svara på.
Ni försöker alltså att få kunde att tro att er firma är billig genom att ha ett låg timpris, för att sedan ta igen det på sådant som kunde inte kan jämföra lika lätt, eller tänker på att kontrollera.
I så fall är det väldigt nära "lura till sig ännu mer pengar av kunden".
I så fall är det väldigt nära "lura till sig ännu mer pengar av kunden".
Det är "som standard" höga påslag. Vi försöker inte lura någon, men som jag och flera andra skrivit flera gånger: Det är lite svårt för en enskild firma att hastigt öka timdebiteringen för att minska påslaget på material.. då får man inga jobb! Eftersom alla andra har lägre timdebitering, och detta är det enda som jämförs! Vi har börjat för ett år sedan att minska påslag och öka debiteringen för arbetstid.. har gjort det i två steg hittils.. får hoppas att andra firmor följer efter! Detta är en rätt stor grejj som det har pratats om på hög nivå (på möten med våran arbetsgivarorganisation).. fast de verkar inte hända så mycket..-MH- skrev:
Jo, men som jag skrivit förut, det du beskriver är väldigt nära att lura kunden. Den firma han tror är billigast genom att jämföra det som går att jämföra, behöver inte alls vara den billigaste, eftersom påslag på material är väldigt svårt att kolla upp.
Om jag frågar er vad ni har för påslag på material, vad får jag för svar då? "Ja, ungefärr dubla priset mot vad du kan köpa på nätet..."? Eller något i stil med "Du får 10% rabatt på listpriserna!"
Är det verkligen så svårt att få uppdrag om man inte har lägst timpenning?
Men att det går så långsamt, förvånar mig. Den firma som sätter upp mer på arbete än material har ju ett övertag?
Om jag frågar er vad ni har för påslag på material, vad får jag för svar då? "Ja, ungefärr dubla priset mot vad du kan köpa på nätet..."? Eller något i stil med "Du får 10% rabatt på listpriserna!"
Är det verkligen så svårt att få uppdrag om man inte har lägst timpenning?
Men att det går så långsamt, förvånar mig. Den firma som sätter upp mer på arbete än material har ju ett övertag?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hög timpenning och lågt materialpåslag kanske funkar bättre i mindre kommuner där det nog oftare är rekommendationer och "jag-har-alltid-anlitat-denna-firma" som styr. Där behöver firmorna kanske inte slåss lika mycket om kunderna som i de större städerna.
Fast å andra sidan så kanske firmorna på små ställen har mer "monopolställning" och har hutlöst mycket dyrare priser i stället... vem vet..
//Patrik
Fast å andra sidan så kanske firmorna på små ställen har mer "monopolställning" och har hutlöst mycket dyrare priser i stället... vem vet..
//Patrik
Jag ville anlitat er, förövrigt ser jag det inte som speciellt svårt att hastigt ändra sina debiteringsmetoder till något som faktiskt är mer verklighetsnära (och fördelaktigt både för kund och er) - gör ett A4 ark med en kort förklaring till varför era timpriser möjligtvis är N% högre än vad som anses vara normalt, inkludera en jämförelse mellan er och andra lokala el-firmor och skicka detta arket med era skriftliga offerter så ska ni se att kunderna fortfarande kommer anlita er. Speciellt nu i rotavdragstider då en kund kanske kan få dra av 20000,- iställetför bara 8000,- om de handlar hos de med lägsta timlön.Rrrrr skrev:
Att det är "normalt" med stora påslag på material betyder inte att det är riktigt (vilket, om jag förstår dig korrekt, du är enig i) och någon måste våga ta första steget för att ändra det.
Inte bara ger det bättre koll för folk flest, men det stoppar också subsidieringen av kunder och ger er som firma en garanterad vinst (iallafall break even) på alla kunder iställetför som det är nu då ni faktiskt förlorar pengar på kunder med svåranalyserade problem men litet behov av material.
Problemet finns ju också mest på Hemma och småföretagsmarknaden, större företag innebär såpass stora jobb att det aningen blir offert på matrial plus jobb eller timtid plus fast rabattsats mot listpriserna ändå.
Jag tycker att nuvarande system är snett men det är också en fråga för oss som kunder att kolla vad vi köper och göra det i förväg.
Jag tycker att nuvarande system är snett men det är också en fråga för oss som kunder att kolla vad vi köper och göra det i förväg.
Så är det givetvis inte.spinout skrev:
Den som tar mer kr i timmen och sänker marginalen på material, kommer få fler kunder, eftersom det blir billigare för de som använder ROT-avdrag. Den kunde kommer också känna sig mindre lurad, än tvärt om.