Varför hålla på och trixa för några hundralappar, jag har kollat priser på 10 mA resp 30mA och på vissa fabrikat skiljer det några hundra och på vissa fabrikat är det i stort samma pris.

Mikael_L
Vilken med 10mA är billigast tro?

Förslag på fabrikat, typ ev e-nummer ...

Och var kan man som vanlig dödlig köpa en (gärna billig) 10 mA JFB. Brukar inte ligga i hyllorna där jag handlar...

Alla, även dödliga kan handla på elektroskandia om man betalar med kort, men vad priset blir har jag ingen aning om. Det är ju en förhandlingsfråga som oftast hos grossister.

305 skrev:
Kan Du berätta om någonting farligt som kan hända, om man kopplar en JFB på detta sätt, efter den vanliga JFB:n som skyddar hela huset (t.ex. för att ge ett extra skydd till badrummet)?
Jo, det farliga som kan hända är att eftersom det är ett specialhack som råkar fungera med en viss JFB så finns det ingen som helst garanti att det fungerar med en annan av ett annat fabrikat, eller ens en av annat tillverkningsdatum av samma fabrikat.

Om fem eller tio år när någon bara byter JFB rätt av utan att tänka och/eller förstå TS hempularhack så kan mycket väl skyddsfunktionen försvinna.

I det här fallet råkar det då finnas ytterligare en JFB (30 mA) som ger ett visst skydd, men har man ansett att det krävs en 10 mA JFB skall man sätta en sådan och inte göra ogenomskinliga hempul.

Det här forumet skall lämna goda råd till konsumenter och husägare och diskussioner runt hur man hackar jordfelsbrytare hör verkligen inte till den kategorin. Kul för oss elektroniknördar, visst, men här finns det aningslösa människor som kan få för sig att det skulle vara en bra idé. :mad:

305 skrev:
Och var kan man som vanlig dödlig köpa en (gärna billig) 10 mA JFB. Brukar inte ligga i hyllorna där jag handlar...
ELFA har två varianter från Schneider på 10mA, 16A för 740:- och 25A för 930:- inkl moms.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.