457 läst ·
10 svar
457 läst
10 svar
Hur tar man reda på djupet på privat avloppsledning (spolbrunn R110) i
Hej,
Mitt första inlägg här!
Vi planerar att borra för bergvärme och försöker få koll på var vår avloppsledning går och framför allt hur djupt den ligger.
Jag har en äldre ritning där ledningen är markerad som R110 (spolbrunn) och går från huset ut mot en infiltrationsbädd på en åker. Den verkar dessutom vara gemensam med två grannar, så det är alltså sannolikt ingen kommunal ledning.
Jag har gjort en förfrågan via Ledningskollen, men misstänker att de inte kommer visa/märka ut den här typen av privat avloppsledning.
Vi har en ungefärlig sträckning enligt ritning, men ingen exakt uppgift om djupet och köldbärarvätskan från borrhålet korsar nämligen avloppsledningen.
Mina frågor:
Hur brukar man ta reda på djupet i ett sånt här fall?
Är det provgrävning som gäller, eller finns det smidigare metoder?
Bif. en bild på ritningen där röd zon är borrområde och blå ring är pannrummet där värmepumpen ska vara placerad.
Mitt första inlägg här!
Vi planerar att borra för bergvärme och försöker få koll på var vår avloppsledning går och framför allt hur djupt den ligger.
Jag har en äldre ritning där ledningen är markerad som R110 (spolbrunn) och går från huset ut mot en infiltrationsbädd på en åker. Den verkar dessutom vara gemensam med två grannar, så det är alltså sannolikt ingen kommunal ledning.
Jag har gjort en förfrågan via Ledningskollen, men misstänker att de inte kommer visa/märka ut den här typen av privat avloppsledning.
Vi har en ungefärlig sträckning enligt ritning, men ingen exakt uppgift om djupet och köldbärarvätskan från borrhålet korsar nämligen avloppsledningen.
Mina frågor:
Hur brukar man ta reda på djupet i ett sånt här fall?
Är det provgrävning som gäller, eller finns det smidigare metoder?
Bif. en bild på ritningen där röd zon är borrområde och blå ring är pannrummet där värmepumpen ska vara placerad.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Ledningen från borrhålet till huset brukar väl inte gå speciellt djupt? och OM man skulle råka gräva av avloppsledningen så är det varken svårt eller dyrt att skarva ihop den igen.
Ska testa.useless skrev:
Troliga djupet kommer vara 60-100cm. Ska bekräfta det.H hempularen skrev:
Det är ca 10m. Har inte riktigt landat i om man ska gå rakt in i garaget och sedan dra ledningarna därifrån in till pannrummet då är det istället 5m. Garaget är byggnaden till vänster i bild och sitter ihop med pannrummet.useless skrev:
Jag väntar på rostlösande för spolbrunnen för att se djupet där. Men sedan ligger brunnen vid vägen också ca 0.5m under spolbrunnen då det är lutning från vårt hus ner till vägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Men det är rätt osannolikt att man når ned till avloppet för att gräva in från borrhålet. Och OM man skulle råkas skada avloppsledningen, så är det nästan billigare att gräva av ledningen och reparera, än att vara försiktig.
Klicka här för att svara