Ibland vill man ha JFB som löser ut vid mindre ström än 30 mA.

Se följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/843...-ma-aer-onoedigt-hoegt-foer-badrumsuttag.html

Det är inte så lätt för hempulare att få tag på 10 mA JFB eller personskyddsautomat.
De flesta butiker säljer inte sådana. På www.elot.se finns det några, men de kostar mer än 1000:- per styck inkl moms.

Det finns ett sätt att skapa en 15 mA JFB av en billig JFB för ca 200:-

I den första bilden kan ni se en "normal" inkoppling. Den JFB som användes löser ut vid 24 mA.

I den andra bilden har jag kopplat så att strömmen går genom JFB två gånger. Den löser alltså ut vid lägre ström. Det borde bli ca hälften av den andra kopplingen, dvs ca 12 mA. Uppmätt värde blev 15 mA. Jag har ingen förklaring till den lilla skillnaden.

Nu kan vi säkert ha en intressant diskussion om den här kopplingen är tillåten eller inte. Den finns nog inte med i Svensk Standard, men den kan ju vara tillåten ändå. Det viktiga är att den är säker.

Även om den är tillåten så finns ju risken att den är så uppseendeväckande att man direkt klassar det som "hempul".

/Hasse

• IMG_3434_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3435_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hittat förklaringen till att det blev 15 mA.
På Fluke 1652 måste man välja märkström på den JFB man vill testa.
Man kan välja 10, 30, 100, 300 eller 500 mA.
Den testar genom att svepa från halva märkströmmen och upp till ca 10% över märkströmmen.
Jag kan alltså svepa 5-11 mA eller 15-33 mA. Min koppling löser inte ut på 5-11 mA.
Jag kan inte göra en exakt mätning på kopplingen med en Fluke 1652.
Förmodligen är det rätta värdet ca 12 mA.

Man ska hamna på halva strömmen, så en 30 mA JFB som ska lösa på 15-30 mA kommer att lösa ut vid 7.5 - 15 mA.

/Hasse

Man kan ju lägga trådarna under hattskenan så är det inte så uppenbart att det är "manipulerat". Det är troligen så 10mA JFB är gjorda, fler varv genom summatransformatorn.

Protte

finurlig lösning, dock tar den ju dubbelt så stor plats som en 10mA 2-polig, och platsbrist har man ofta i normcentraler när det ska in flera JFB osv...

Hur ofta behöver man ha en 10mA? Varför? extra skydd för uttag i barnkammare? Fast de är ju rätt meningslöst.. isåfall ska man ju ha de på hela huset..

Vi sätter ibland 10mA´s jfb-uttag.. alltså uttag med inbyggd jfb.. fast jag har då aldrig satt en 10mA jordfelsbrytare i en central.

Rrrrr, jag har samma frågeställning, och den enda gång jag kopplat in en 10 mA var i ett bubbelbad som levererades med en sådan inbyggd i automatikboxen.

jag ser det som en väldigt bra lösning att lägga badrummet på 10mA , speciellt om man har golvvärme.
det är helt enkelt en extra trygghet, för i badrum ska det normalt inte finnas läckströmmar, och gör det det så är något fel, och då är det bra om JFB löser.
uttag utomhus måste dock ligga på en 30mA annars får man springa och återställa för jämnan.

Rrrrr skrev:
Vi sätter ibland 10mA´s jfb-uttag.. alltså uttag med inbyggd jfb.. fast jag har då aldrig satt en 10mA jordfelsbrytare i en central.
Finns det någon bra men billig modell, gärna utanpåliggande? Alternativt 30 mA. Många av oss sitter ju fortfarande med gamla 120 V uttag i badrummen och jag tror många grabbar här tröttnat på hur fruntimmer ofta ska dra in skarvsladdar i badrummet då de inte får plattänger och hårtorkar att fungera annars...
Smidigt att installera och t.o.m. så man kan rekomendera det istället för att folk ger sig på att installera jfb i centralen som hempularprojekt...

Bjurran skrev:
Finns det någon bra men billig modell, gärna utanpåliggande? Alternativt 30 mA. Många av oss sitter ju fortfarande med gamla 120 V uttag i badrummen och jag tror många grabbar här tröttnat på hur fruntimmer ofta ska dra in skarvsladdar i badrummet då de inte får plattänger och hårtorkar att fungera annars...
Smidigt att installera och t.o.m. så man kan rekomendera det istället för att folk ger sig på att installera jfb i centralen som hempularprojekt...
E:1898224 2vägs upl 10mA (1898226 30mA)

Dom vi brukar köra med. Dom e ju inte speciellt snygga och brukar sällan bli godkända i badrum.. Finns ju lite snyggare 1vägs (eljo?) som är infällda..

E1898259 är ett eljotend uttag med jfb som är gjort för att passa i rakapparatsuttagets fyrkantiga dosa.

Hur passar en sån där i en rektangulär rakuttags dosa? Eller är de bara till sådana kvadratiska dosor.. hum.. den är 82x107mm.. kanske funkar i de flesta rakuttag?

Redigerat:
b_hasse!
vilken version av programvaran har du i din fluke? min har 1.14 och den på jobbet 1.15 och dom visar olika värden på utlösningsströmmen....
"What firmware versions are in the 1652’s (keep F1 pressed, switch on, release F1"

"The upgrade itself is free of charge, but has to be combined with a calibration after upgrade. The calibration is not free of charge.

A normal Calnet calibration costs (Euro’s) € 120,30 and Calnet+ (with data) costs € 150,40 "

svar från fluke: "To start with the RCD test; when testing normal AC RCD’s (so with only the sineware mark on it) you just need to test with the first symbol (sinewave) active on the 1652.

Then the current range should be between 50% and 100% of nominal to pass the test.

However, with Firmware version 1.14/1.09 there was a problem known where wrong values, or no detection of a tripping RCD, could happen.

This was solved in version 1.15/1.10.

Most likely the difference in measured values is due to the firmware.

My recommendation: send both units back to get the latest firmware version (1.17/1.11). This will tackle all known bugs in the 1650 series.

To get back on RCD testing: when testing Type A RCD’s (will also trip on pulse signals and is standard nowadays) you need to perform two tests:

- With the normal AC signal (sinewave symbol), values as you are used to

- With the Type A testsignal (sinewave and pulse symbol). Now a half sine is use for testing, and also the values are different (RCD regulation).

o Trip time is the same; shorter then 300ms

o Trip level is allowed to be between 35% and 142% of nominal current, so between 10,5 and 42mA for a 30mA RCD! "

Pellefant, jag har tydligen en gammal version: 1.05/1.03.
Det verkar dock inte vara något fel på mätningen av "typ AC". Det finns en lucka i mätområdet mellan 11 och 15 mA.

Jag hade dock inte tänkt på att även mäta med testsignal för "typ A".
Då får jag fram andra värden:
originalkopplingen löser ut vid 30 mA (mätområde 30 mA) och specialkopplingen vid 10-11 mA (mätområde 10 mA). Det skiljer alltså en faktor 3, men jag tror att Fluken visar fel!

Jag har tittat på strömmarna med strömprob och oscilloscope, och det verkar som om min Fluke gör fel på 10 mA-området vid test "typ A". Topp-strömmen är 3x mät-ström, men på 30 mA-området är topp-strömmen 2x mät-ström och det stämmer med manualen. Rätt mätvärde på "specialkopplingen" i test "typ A" bör alltså vara 15 mA, vilket är logiskt eftersom det är hälften av standardkopplingens värde.

Om jag tolkar din text rätt så måste en korrekt testare svepa från 35% till 142% av märkströmmen när man kör "typ A"-testet. I min version av manualen står det bara att den sveper mellan 50% och 110%, och det verkar stämma med hur min beter sig, både i "typ AC" och "typ A", men den gör alltså fel på 10 mA-området "typ A" och sveper egentligen 7.5 mA till 15 mA och visar 2/3 av rätt värde.

Att betala 120 Euro för en obligatorisk kalibrering efter en "gratis" uppgradering av programvaran känns väl inte som världens bästa affär. Vi får se hur det blir.

Det vore intressant om någon kunde upprepa min koppling och göra lite mätningar.

/Hasse

Redigerat:
Mikael_L
Och det vore roligt att få höra vad andra tycker om inkopplingen, är det nåt ni skulle vilja ha hemma eller lämna hos en kund?

Om man vill ha en vanlig JFB, men 10mA, hur mycket mer måste man egentligen slanta upp?
Finns det några hyfsade lågprisalternativ?

Jag skulle inte koppla så då jag inte ser nått reellt behov; skulle det av nån outgrundlig anledning föreligga ett behov skaffar jag en "riktig" och sätter dit. Då slipper jag ta nått ansvar, om det i alla fall går fel. Jag tycker inte om "hemmagjorda" lösningar, i det här fallet kanske helt ofarligt, men jag har sett allt för många "genialiska" lösningar som ibland är direkt livsfarliga.
Och priset ut till kund ligger nog runt 1300-1400:- för en ABB eller Möller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.