Två hoar, stor eller liten spelar ju mindre roll. Oavsett diskmaskin eller ej. Antingen så är det ingen som orkar plocka ur diskmaskinen just nu, och du ställer ner smutsig disk i diskhon just nu, eller du lagar mat och det hamnar skräp i ena hon under tiden..

Man ska alltid i såna här resonemang utgå från de krångliga situationerna som uppstår sällan, hellre än idealtillståndet, som t ex när man är pedant och slänger alla avskurna delar när man gör sallad direkt i sopen, sköljer av och slänger in allt smutsigt direkt i diskmaskinen (som alltid är tömd..) om du förstår hur jag menar ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Visst ligger det lite i det om man handdiskar mycket genom att ha diskvatten i ena hon men inte många med diskmaskin gör det...
Jag har haft diskmaskin i femton år, men jag har fortfarande fina vinglas och just de gångerna man har haft framme dem så tenderar det ju bli lite extra disk. Alla väljer fritt, men en utslagsho, om än i miniformat, hade jag garanterat garderat mig med. Sedan använder jag personligen hoarna mycket när jag lagar mat också. Jag står och skalar potatisen ner i ena hon, slår ut vatten från ett grönsaksuppkok i den andra osv...

Paul-Staffanstorp
Självklart väljer alla fritt vad man känner är bäst för en själv och själv hade jag hellre valt en rejält stor ho istället för en stor och en mini så den stora dock inte blir så speciellt stor då den lilla minin stjäler utrymme.
Bästa varianten är ju om man kan trolla med skåpen så man kan ha ett 80-skåp och två ordentliga hoar.

Matti_75 skrev:
2 hoar är att föredra hur ska man annars kunna skölja disken man diskar. Nej allt går inte att diska i maskin.
Så här gör jag:
Börjar med att förskölja allt och sätta in det som går i diskmaskinen. Står alltså inte och handdiskar efter hand som sakerna dyker upp utan gör det när jag vet att just den här lilla högen och varken mer eller mindre är det som ska handdiskas.
Tappar upp diskvatten och diskmedel
Handdiskar, lägger efter hand det diskade på diskbänken bredvid hon
Släpper ut diskvattnet
Eftersköljer under rinnande kallt vatten (varmt gör det lättare att torka men det var ju det där med energin), handdukstorkar och lägger undan.

Det funkar för mig men då är det ju små mängder eftersom vi har diskmaskin...det blir mest bara plåtar, långpannor, vissa uppläggningsfat och vinglas.

Det jag har emot två hoar i ett 60-skåp - vilket vi levde med i två år - är att även den "stora" hon inte blir särskilt stor. Duger att diska tallrikar i men väldigt opraktisk för plåtar o dyl, alltså just det som man handdiskar om man har maskin. Jag tyckte dessutom att samma prylar var svåra att skölja över den lilla hon utan att vatten hamnade överallt, så det slutade med att jag handdiskade enligt metoden ovan fastän det fanns två hoar.

Men det är så mycket en fråga om läggning och vanor att vi aldrig kommer att kunna enas om något som blir bäst för alla. Kan tänka mig att våra rutiner är för metodiska och inrutade för mångas smak - och jag är ingen rutinmänniska egentligen - men vi är en rätt stor familj med en sådan mängd av t ex disk att man blir tvungen att jobba metodiskt med det, annars blir man galen...

Vi har 100-skåp med en 50 och 34 ho. Blir alltid slabb i den ena när man lagar mat så det är super att ha en ytterligare när man sköljer grönsaker elle behöver diska något.
Ger också ordentligt med plats för sopsorteringen som är rigid i vår kommun (8 fraktioner).
Avfallskvarnen är guld! Man slipper gegga med slabbet ;)

janwide
Jag funderar på att sätta en miniho med en kallvattenkran i närheten av spisen. Kanon eftersom man ofta behöver en skvätt vatten vid matlagningen medans den andra står och fixar vid den ordinarie kranen. För att hålla mig till tråden röstar jag på två hoar Eller egentligen 2 1/2 ;-)

bara för att göra ett utlägg.. VARFÖR slänger folk skit i vasken när man lagar mat!?!?! slänger man inte det i slasken? lika bra att göra det med en gång än hantera det två gånger!?

och Tocke, det är nog mycket lättare för mig att diska en plåt än andra, jag får ner den hur lätt som helst i hon..

smaken är som baken, alla har olika..

Jag valde två hoar. Visserliggen kommer jag för första gången i mitt liv ha diskmaskin men jag är traditionalist och två stora hoar verkar mest praktiskt.

Diskar man alltid med maskin tror jag en stor ho räcker. De här halvhoarna är i min mening värdelösa! De är för små att skölja disk i, inte plats för en diskskrapa heller. Fungerar bara att skölja grönsaker i. Halvhon tar bara plats du kan ha till annat.

bränski skrev:
bara för att göra ett utlägg.. VARFÖR slänger folk skit i vasken när man lagar mat!?!?!
Därför. :)
Om jag står och skalar en valfri grönsak så sker det över min lilla ho (den stora är alltid full med disk) och trots att jag bara behöver öppna ena dörren för att komma åt påsen till komposten så skalar jag likväl klart i lilla hon. Sedan skalar jag nästa grönsak osv osv osv och sedan lägger jag allt i kompostpåsen... Eller ja.. Kanske lite senare, det ligger ju rätt bra där i hon också :blushing:

Jag skulle ta mer än en ho, sen ifall det är 2 full stora eller en stor och en liten spelar mindre roll. Jag antar att vi alla har olika beteende men jag slänger en hel del i ena hon när jag lagar mat och då är det skönt med 2. Tänker nog också skaffa kvarn, och då tror jag att det blir mer viktigt med fler än en ho. Men som sagt, använder du inte ena hon som buffert så behöver du antagligen bara en.

janwide skrev:
Jag funderar på att sätta en miniho med en kallvattenkran i närheten av spisen. Kanon eftersom man ofta behöver en skvätt vatten vid matlagningen medans den andra står och fixar vid den ordinarie kranen. För att hålla mig till tråden röstar jag på två hoar Eller egentligen 2 1/2 ;-)
En vattenkälla i anslutning till spisen är verkligen kanon.

Endast en ho låter fattigt, men får det inte plats med fler så är det väl bara att gilla läget.

Om man har diskmaskin så tycker jag att det är onödigt att fylla upp vatten i diskhon för det lilla man handdiskar. Känns mer vattenekonomiskt att diska under rinnande vatten. Därför räcker 1 ho gott och väl.

Förresten, det går faktistk att slå ut vatten från ett grönsakskok trots att det ligger potatisskal i botten av hon. Och det behövs inte två hoar för att man ska låna vattnet av den som står och diskar/slabbar en liten stund.

Jag har under de senaste 5 åren bott i lgh/hus med 2 hoar, 1 1/2 och endast 1 ho. Jag föredrar endast 1 stor ho.

Jag ska ha tre hoar i nya köket!

Vi har sedan flytten till huset för 2 år sedan bara haft en ho och i somras när köket renoverades blev det åter en ho (dock stor så att en plåt får plats. Vi har inte saknat en andra ho på hela tiden!

Vi har valt en stor ho trots att vi får plats med två stora, och har haft så tidigare.

Hon är riktigt rejäl, 40x70 cm innermått och 20 cm djup. I den går allt man kan tänka sig ner utan att någon del ligger på sniskan eller sticker upp över kanten. (går även att bada små barn i om man vill) :)
Till detta förstås en blandare med utdragbart munstycke så att man kan spola av allt nere i hon utan att det plaskar och slaskar uppe på själva bänken.

De gånger vi behöver handdiska sänker vi, på ena sidan, ned en plastbalja, som fylls med diskvatten medan kranen rinner på den andra sidan för sköljning. Inget plaskande här heller uppe på själva bänken.

Det är verkligen super med en sån här stor ho och vi skulle aldrig gå tillbaka till två-ho systemet igen, främst för att ingen ho i ett två-system är så stor som vår. Att det dessutom är snyggare gör ju inte saken sämre. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.