Hmmm, smart.Raceman skrev:
I vårt kommade kök blir det (om inte planerna förändras igen) en normalstot ho med en liten halvho vid sidan (har bara 60cm-skåp att rymma ho i) vid själva diskbänken. Sen blir det en liten ho vid spisen också, antingen en rund, ca 40 cm, ho eller en liknande storlek men rektangulär.
Jag återkommer i frågan om några år, då detta system är utvärderat.
Vi har en lägenhet byggd 57-58 och vi har det jag tycker är det ultimata, 3 hoar varav en är 40x34 cm, en är 30x34 cm och den sista med slasksil och dessutom djupare än dom andra två är 24x34. Så en disk, en skjölj och en slask. Skulle aldrig byta bort det om jag inte måste.
Ingen av dom hoarna går väl att helt sänka ned stora saker i som ungsplåtar osv?Glufsglufs skrev:
Vi hade samma dilemma när vi byggde vårat kök för 3 år sedan. Vi valde att bara ha en ho, en stor 40x50 cm som sväljer ugnsplåtar. Och vi har inte ångrat oss. I och med att vi har diskmaskin, så är det inte mycket som handdiskas. Och det vi handdiskar (främst kastruller, stekpannor och ugnsformar) är ändå inte sånt som man behöver en extra ho till för att skölja.
Det som behöver luckras upp får stå med varmt vatten (i hon eller på avställningsytan) en stund, det får plats både en rejäl gryta, en kastrull och en ugnsform utan problem. Även om det är disk i hon så kan man ju hälla ut kaffe, blöta trasan och skölja grönsaker. Hon behöver ju inte vara tom för att man ska kunna göra det. Och man behöver ju inte fylla hon för att diska, det räcker med att fylla respektive kärl.
Sen två tips. Vi måttbeställde våran diskho och vi valde att göra den heltäckande. Vi valde då att ha en liten avställningsyta bredvid hon och den har varit guld värd. En sak som vi missade var att välja en kran där man kan dra ut pipen. Det behöver inte vara en sån där resturangvariant med handdusch, utan en helt vanlig kran med möjligheten att dra ut en slang med vattenpipen på så att man kan spola hela hon.
Det som behöver luckras upp får stå med varmt vatten (i hon eller på avställningsytan) en stund, det får plats både en rejäl gryta, en kastrull och en ugnsform utan problem. Även om det är disk i hon så kan man ju hälla ut kaffe, blöta trasan och skölja grönsaker. Hon behöver ju inte vara tom för att man ska kunna göra det. Och man behöver ju inte fylla hon för att diska, det räcker med att fylla respektive kärl.
Sen två tips. Vi måttbeställde våran diskho och vi valde att göra den heltäckande. Vi valde då att ha en liten avställningsyta bredvid hon och den har varit guld värd. En sak som vi missade var att välja en kran där man kan dra ut pipen. Det behöver inte vara en sån där resturangvariant med handdusch, utan en helt vanlig kran med möjligheten att dra ut en slang med vattenpipen på så att man kan spola hela hon.
Vi måttbeställde på JG rostfria på Lidingö. Jag kommer faktisk inte ihåg vad vi betalade för vår måttbeställda diskbänk (90x60 cm). Det var under 10.000 med en Blanco ho (50x40cm). En Franke-ho i samma storlek hade blivit ett par tusenlappar billigare. Kruxet hos oss var att vi inte hade några egentliga alternativ. En infälld ho blev svårt eftersom bänkskivan blivit tvungen att skarvas mitt på matberedningsytan. Några heltäckande diskbänkar i närheten av det mått vi behövde (90-120 cm bred) gick inte att hitta. Så enda alternativet var att måttbeställa.
Jag har funderat och börjat ändra mig. Det blir nog en riktigt stor ho och en mini vid spisen. Just för att vi ganska ofta diskar plåtar, skärbrädor och stora grytor. Alla mindre prylar hamnar ju i diskmaskinen. En balja som passar i är ju en strålande enkel idé. Då har man ju två hoar om vanans makt blir för stor!Glufsglufs skrev:
Lite OT, men igår när vi trängdes två vid spisen började jag att fundera ifall inte drömköket borde ha två spishällar, på lite olika ställen.TheStills skrev:
Och sen, varför inte en kyl lite strategiskt placerad bredvid hällen, eller kanske en vid varje häll. Jag har sett att den finns kylar i form av utdragslådor som sätts i underskåpen.
Nu börjar ju drömköket ta form här ...
Två eller tre spishällar på olika platser, en liten ho och en liten kyl vid varje häll, tja man borde kanske ha en frys också... och kanske en dubbelho när man ändå håller på.
Sen givetvis en jättestor enkelho där man diskar samt en liten ho bredvid, ifall man måste skölja något medan ugnsplåten ligger i vatten.
En kyl och frys, eller man borde kanske ha två av varje, en för sånt som ska fram ofta. Kanske en liten och en stor kyl och frys ... hmmm :x
Får fundera lite till, men snart har jag designat det perfekta köket ...
Mikael_L, du får inte glömma att det behövs någon automatisk teleporteringsfunktion så att det man för tillfället behöver alltid finns i rätt kylskåp. Annars kommer man hälften av gångerna att behöva leta i tre kylskåp innan man hittar det man skall.
Erik
Erik