Tagg: energiförbrukning
Här samlar vi allt om energiförbrukning.
-
T
Sänka energiförbrukningen
Hej jag har en ivt airx luft/vatten till radiatorer, inför kommande vinter i se4 tänkte jag sänka förbrukningen. jag ändrade... -
G
Energiförbrukning varmvatten
Hejsan! Har bott i vårt hus nu i 3 år och bor i ett 70-tals-hus på 107 kvm. Direktverkande el med luftluftvärmepump. Jag tänkte kolla med er om... -
B
Vem ska man rådfråga om åtgärder kring värme och isolering?
Hej forumet, Vi har problem med hög energiförbrukning i vårt hus (stenhus byggt 2007). Vi har en teori om vart felen ligger efter att ha mätt med... -
Effektiv uppvärmning gillestuga
Hej! Har en uthyrningsdel i mitt hus, ombyggd gillestuga på ca 45 kvm med betongväggar. Bergvärmen räcker liksom inte till i de gamla elementen... -
K
Energieffektivisera värmeväxlare + luftvärmeaggregat
Hej, Sträcker här ut en hand till er som begriper er på värme och ventilation mer än undertecknad. Vi har precis bytt ut våra tidigare... -
T
Felaktig energiförbrukning - Hjälp efterfrågas
Hej! Jag har har köpt ett hus i Kungälv på ca 200 m2 (100 entré plan och 100 källare) Mäklaren uppger tidigare förbrukning på 14000 kwh. Jag har... -
T
Kallt runt fönstret.
Har det väldigt kallt runt fönstren där det är lättbetong. Mätte med en IR termometer och det var runt 13 grader på mdf skivan och 18 grader på... -
A
Beräkna komplicerad konstruktion, energiförluster och u-värden.
Hur ska man beräkna en A-ramskonstruktion med 58 graders lutning, lättbalkar och olika isolermaterial i kombination? inifrån: 12.5mm gips 0,25... -
L
Byta från vattenburen golvvärme till vattenburna radiatorer för att sänka energiförbrukningen?
Hej. Har ett 1 1/2-plans timmerhus ca 90+90 m2 från 1863 som är renoverat 2012 till ca 2/3 av ytan, tilläggsisolerad insida 45-90mm och utsida ca... -
C
Berkäkna energianvändning från värmeeffektbehov
Hallåjsan! Jag vill göra en enkel energiberäkning i excel och har hittat en excelmall för att beräkna värmeeffektbehov för en byggnad. SE här...