1 683 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Effektiv uppvärmning gillestuga
Hej!
Har en uthyrningsdel i mitt hus, ombyggd gillestuga på ca 45 kvm med betongväggar. Bergvärmen räcker liksom inte till i de gamla elementen som är från -75. Kompletterade med ett portabelt el-element som förra hyresgästen lät stå på dag som natt. Det syntes på min elräkning minst sagt! Nu ny hyresgäst o tänkte jag skulle föregå o köpa någon energisnål uppvärmning - men vad? Oljeuppvärmt element som jag kan ställa dit..? Kommer inte byta de element/radiatorer i huset än då de fungerar ok i vår bodel.
tacksam för tips!
Anna
Har en uthyrningsdel i mitt hus, ombyggd gillestuga på ca 45 kvm med betongväggar. Bergvärmen räcker liksom inte till i de gamla elementen som är från -75. Kompletterade med ett portabelt el-element som förra hyresgästen lät stå på dag som natt. Det syntes på min elräkning minst sagt! Nu ny hyresgäst o tänkte jag skulle föregå o köpa någon energisnål uppvärmning - men vad? Oljeuppvärmt element som jag kan ställa dit..? Kommer inte byta de element/radiatorer i huset än då de fungerar ok i vår bodel.
tacksam för tips!
Anna
Vet du om det är bergvärmepumpen eller elementen i gillestugan som är för små? Om det är elementet som är problemet går det att byta till större element eller komplettera med fler i bara gillestugan och lämna övriga huset som det är då det redan fungerar där. Annars är det nog bara luftvärmepump som gäller. Möjligen en pelletskamin om det finns skorsten där.
Hej!A Avemo skrev:Vet du om det är bergvärmepumpen eller elementen i gillestugan som är för små? Om det är elementet som är problemet går det att byta till större element eller komplettera med fler i bara gillestugan och lämna övriga huset som det är då det redan fungerar där. Annars är det nog bara luftvärmepump som gäller. Möjligen en pelletskamin om det finns skorsten där.
Ingen aning.. i övriga huset som är ca 250 kvm räcker elementen men de skulle säkert behöva bytas efter 40+ år antar jag.. men hade inte tänkt behöva lägga de slantarna just nu.. dock osäker på vad det skulle gå på. Har idag 3 element där nere..
Om det bara är i gillestugan som värmen inte räcker så borde det vara att elementen just där är för små. Du kan ju höra med en firma vad det skulle kosta att byta bara dem mot större. Alternativen är ju inte billiga dem heller om du vill slippa direktel.
Tack, ja det är ju ett alternativ.. bergvärmepump är 1 år så jag tycker den borde fungera.. tror som sagt att elementen gjort sitt ..A Avemo skrev:
Det är en av 4 väggar som ligger under mark så att säga.. och ja den sidan skulle säkert behöva dräneras.. men inget som vi fått ”nedslag” på av besiktning via Anticimex, men jo, det skulle kanske påverka klimatet till det bättre! Men hade helst tänkt mig en lite billigare lösningJ Josth skrev:
Om elementen inte räcker skulle jag sätta in en fläktkonvektor typ denna (https://www.polarheat.se/produkter/fläktkonvektorer-14639225) och koppla till bergvärmen.
Men först skulle jag se över vad det är för delta T på elementen vintertid, så man vet att befintliga element är ok och cirkpumpen är rätt inställd.
Steg 2 är att se över om det redan idag är mycket elpatrondrift på bergvärmen. Är det det så hade jag nog satt in en luft luft värmepump i gillestugan istället, och kanske skurvat ner elementen lite. Det brukar gå att få fram hur mycket elpatrondrift man har via nån meny på värmepumpen.
Men först skulle jag se över vad det är för delta T på elementen vintertid, så man vet att befintliga element är ok och cirkpumpen är rätt inställd.
Steg 2 är att se över om det redan idag är mycket elpatrondrift på bergvärmen. Är det det så hade jag nog satt in en luft luft värmepump i gillestugan istället, och kanske skurvat ner elementen lite. Det brukar gå att få fram hur mycket elpatrondrift man har via nån meny på värmepumpen.
Klicka här för att svara