Hej
Håller på att göra lite arbeten på huset och i samband med det kom en elektriker som skulle göra en ny fast installation åt oss. Ledningarna är nu dragna men när han skulle ansluta dem i elcentralen upptäckte han att en eller två av de befintliga automatsäkringarna surrade lite tills man knackade på dem några gånger. Han föreslår därför att vi ska byta hela elcentralen för att undvika brandrisk.
Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.
Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.
Håller på att göra lite arbeten på huset och i samband med det kom en elektriker som skulle göra en ny fast installation åt oss. Ledningarna är nu dragna men när han skulle ansluta dem i elcentralen upptäckte han att en eller två av de befintliga automatsäkringarna surrade lite tills man knackade på dem några gånger. Han föreslår därför att vi ska byta hela elcentralen för att undvika brandrisk.
Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.
Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.
Eftersom din central är bygd med grejer från kvalitetsfabrikatet Legrand har jag svårt att se varför man skulle byta. Är det någon säkring som brummar kan man ju byta just den OM man blir störd av ljudet. Det ser i mina ögon ut som det är någon som vill göra sig en liten extra hacka.
Detta låter värt att åtgärda. Är spishällen ansluten till bara en fas? Det är oftast möjligt att koppla den till två faser. Det ser ut att vara nästan bara C10-brytare. Det brukar vara 16A till spis. Att undersöka hur laster är fördelade är också något du ganska enkelt kan göra själv och föreslå förbättringar. Det är två saker som är enkelt att kolla upp och åtgärda. Men kanske bäst att det får åtgärdas av någon annan än elektrikern som vill blåsa dig med ett onödigt centralbyte.G Goodbyte skrev:Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.
Byt elfirma istället.G Goodbyte skrev:Hej
Spishällen är 3-fas C10 (på spishällen står det 400V, 6.5kW). Vilket om min matte stämmer borde räcka, men den har löst ut så många gånger nu (och säkert även för förre ägaren) att jag tror (hoppas) den bara löser ut för tidigt.A Avemo skrev:Detta låter värt att åtgärda. Är spishällen ansluten till bara en fas? Det är oftast möjligt att koppla den till två faser. Det ser ut att vara nästan bara C10-brytare. Det brukar vara 16A till spis. Att undersöka hur laster är fördelade är också något du ganska enkelt kan göra själv och föreslå förbättringar. Det är två saker som är enkelt att kolla upp och åtgärda. Men kanske bäst att det får åtgärdas av någon annan än elektrikern som vill blåsa dig med ett onödigt centralbyte.
Ugnen är separat på en egen 1-fas C10 säkring.
När det ligger precis på kan det slita på säkring och ju fler gånger den löser ut desto känsligare blir den, byt till C13 om det är 1,5 mm² ledningG Goodbyte skrev:
Det låter som att du har en ganska ordinär spishäll med fyra plattor. Dessa kan oftast anslutas till en eller två faser. Om vi antar att den är ansluten till två faser har den 4,6 kW att tillgå vid 10 A. Det borde räcka för alla normala situationer även om det är under maximala 6,5 kW. Men om den skulle vara ansluten till bara en fas så har den maximalt 2,3 kW att tillgå. Och det är nog i klenaste laget många gånger. Det finns oftast skisser på hällen som visar olika sätt att ansluta den. Och det borde synas i anslutningsdosan på väggen eller på hällen om den är ansluten till en eller två faser. Att anslutningen inte räcker vet du ju eftersom säkringen brukar lösa ut.G Goodbyte skrev:
Kontakten till spishällen är perilex, 3faser + nolla framdragen, finns skiss på spishällen som visar att den kan kopplas in på flera olika sätt, ska dubbelkolla imorgon att den använder alla faserna.A Avemo skrev:Det låter som att du har en ganska ordinär spishäll med fyra plattor. Dessa kan oftast anslutas till en eller två faser. Om vi antar att den är ansluten till två faser har den 4,6 kW att tillgå vid 10 A. Det borde räcka för alla normala situationer även om det är under maximala 6,5 kW. Men om den skulle vara ansluten till bara en fas så har den maximalt 2,3 kW att tillgå. Och det är nog i klenaste laget många gånger. Det finns oftast skisser på hällen som visar olika sätt att ansluta den. Och det borde synas i anslutningsdosan på väggen eller på hällen om den är ansluten till en eller två faser. Att anslutningen inte räcker vet du ju eftersom säkringen brukar lösa ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
om den faktiskt drar max på en av faserna när de båda större plattorna är på så skulle det väl kunna bli 6500/3/230 ~= 9.5A, vilket min gamla 10A säkring inte gillar?
Vad är det för fabrikat och modell på hällen? Oftast är det uppdelat så att de två vänstra plattorna ligger på en fas och de två högra på en. Sedan lägger man ugnen på den tredje. Hur många plattor har hällen? Det är ju ritat som om den använder alla tre faserna. Det förekommer att ritningen nämner alla faserna trots att inte alla används.G Goodbyte skrev:
Något är ju fel eftersom säkringen löser då och då. Visst går det att tänka sig att säkringen är dålig och inte tål hela sin märkström. Men jag skulle i första hand tro att den faktiskt belastas med mycket mer än 10 A på en fas när den löser.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Men som sagt byt elfirma.
För det första verkar det inte finnas någon anledning att byta centralen överhuvudtaget. Möjligen byta ut en eller ett par dvärgbrytare.
Men även OM man skulle få för sig att byta "allt" så är det ju i så fall alla dvärgbrytarena och ev. jordefelsbrytare som skall bytas. Finns ju absolut ingen anledning att byta själva skåpet. Och att byta dvärgbrytare osv i den centralen borde även en normaldålig elektriker klara på typ 1 - 2h direkt arbetstid. Och högt räknat 1h till för kontroller/test (men det hoppar han antagligen över).
Så priset du har fått är fullkomligt uppåt väggarna. Det kan möjligen vara ett "normalpris" för centralbyte, men då när man byter en gammal proppcentral till modern, Men då är det avsevärt mer arbete med att dra fram alla trådar till sina platser i centralen, kanske skarva vissa med presskopplingar osv. Fast även för ett sådant centralbyte brukar kosta mindre.
Även om du tackar nej till cemntralbytet så är detta en elektriker som kommer att lura dig. Byt elektriker!
För det första verkar det inte finnas någon anledning att byta centralen överhuvudtaget. Möjligen byta ut en eller ett par dvärgbrytare.
Men även OM man skulle få för sig att byta "allt" så är det ju i så fall alla dvärgbrytarena och ev. jordefelsbrytare som skall bytas. Finns ju absolut ingen anledning att byta själva skåpet. Och att byta dvärgbrytare osv i den centralen borde även en normaldålig elektriker klara på typ 1 - 2h direkt arbetstid. Och högt räknat 1h till för kontroller/test (men det hoppar han antagligen över).
Så priset du har fått är fullkomligt uppåt väggarna. Det kan möjligen vara ett "normalpris" för centralbyte, men då när man byter en gammal proppcentral till modern, Men då är det avsevärt mer arbete med att dra fram alla trådar till sina platser i centralen, kanske skarva vissa med presskopplingar osv. Fast även för ett sådant centralbyte brukar kosta mindre.
Även om du tackar nej till cemntralbytet så är detta en elektriker som kommer att lura dig. Byt elektriker!
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Uppskattningen 16h arbete. Du har alltså 30 st dvärgbrytare. Som han påstår att det tar 960 minuter att byta. Det är 32 minuter per dvärgbrytare. För att lossa en trråd, snäppa loss brytaren, klicka dit en ny och skruva dit tråden. Skrattretande.
Bästa svaret
C cotillion skrev:
Grovt räknat kostar din central ca 5000 kr och en normal arbetstid är ca 6 tim för ett sådant objekt Återigen så ska du inte behöva byta central ersätt ev defekta automater när dom krånglar använd samma fabrikat så blir det snyggtG Goodbyte skrev:Hej
Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.,
Jag har samma problem med en säkring av just samma märke. I min elcentral är det säkringen till diskmaskinen. Den är inte "utsliten" pga för många överlast frånslag, den bara är sån. Det är standardmått på säkringen så det går att byta bara den. Tror att säkring av märket Hager passar....har inte kommit till skott att byta trots att jag är elektriker själv. Att byta hela elcentralen verkar onödigt.G Goodbyte skrev:Hej