23 319 läst ·
117 svar
23k läst
117 svar
Enligt kommunen får jag inte hyra ut en viss del av sutterängvåningen.
Är man lite envis tror jag definitivt att man kan komma undan dagsljuskravet, man öppnar för det i BBR.tveksamt skrev:
När dagsljuskrav kan anses vara orimligt med hänsyn till den avsedda användningen får bedömas i det enskilda fallet. Exempel på fall då krav på tillgång till dagsljus är orimligt med hänsyn till den avsedda användningen av rummet kan vara hotellrum där man bara sover under begränsad tid och inte vistas i övrigt. Däremot ska tillgång till dagsljus finnas i sovrum i anläggningsboenden för asylsökande, där personer kan antas uppehålla sig långvarigt och under stor del av dygnet.
Utan att vara insatt i frågan gissar jag att man är rätt lång ifrån att gå i mål med att likna ett sovrum i en uthyrningslägenhet mer vid hotellrum än vid ett vanligt sovrum, men jag har inte drivit någon sådan fråga och har därmed heller inte mer kött på benen.L Liljeros skrev:Är man lite envis tror jag definitivt att man kan komma undan dagsljuskravet, man öppnar för det i BBR.
När dagsljuskrav kan anses vara orimligt med hänsyn till den avsedda användningen får bedömas i det enskilda fallet. Exempel på fall då krav på tillgång till dagsljus är orimligt med hänsyn till den avsedda användningen av rummet kan vara hotellrum där man bara sover under begränsad tid och inte vistas i övrigt. Däremot ska tillgång till dagsljus finnas i sovrum i anläggningsboenden för asylsökande, där personer kan antas uppehålla sig långvarigt och under stor del av dygnet.
Du får gärna hänvisa till något som styrker det du påstår.
Dagsljus krav i sovrum är intressant. En sommar i min ungdom sov jag i ett källarrum utan fönster. Svalt och kolmörkt. Har aldrig sovit så bra varken innan eller efter. For ett pyttelitet rum som typ endast en säng får plats i, kommer man ju inte tillbringa så mycket mer tid i ån just för sömn om det finns andra intilliggande utrymmen med dagsljus som är lämpliga att vistas i under dagtid. Så i mitt tycke borde något sådant krav inte finnas för sovrum enligt ovan beskrivning, däremot borde alternativ utrymningsväg vara ett krav.
ByråkratiT tripelj skrev:
Om du har en inneboende i din bostad, exempelvis att personen hyr ett rum men ni delar på kök, bad och vardagsrum krävs inget särskilt gällande brand och inget tillstånd från kommunen. Personen bor i din bostad och har kontrakt som inneboende.
Om personen hyr en del av huset för självständigt brukande, exempelvis uthyrningsdelen, är personen inte att anse som inneboende. Personen bor då i en egen lägenhet i ditt hus och då ställs krav på brandskydd för lägenhetsskiljande väggar, dörrar och ventilation. Vidare behöver lägenheten uppfylla de krav som ställs i BBR, exempelvis dagsljuskrav, tillgänglighet osv och du behöver lov för lägenheten samt att det måste rymmas inom detaljplanen.
Utifrån din text låter det som det är en lägenhet i ditt hus du hyr ut för självständigt nyttjande vilket kommunen reagerat på, vilket de ska.
Så så kan du antingen försöka uppfylla kraven och få lov, sluta hyra ut den eller försöka skarva och argumentera för att det visst är en inneboende.
Ja byrokrati är inte lätt att förstå. Det är solklart att det går att bo fristående i min ungdomsdel. Jag har ju bygglov för pentry och badrum men jag får inte hyra ut det. Däremot kan sonen bo där utan att behöva komma upp till oss på flera veckor om jag förstår det hela rätt. Låter ju helt absurt.H Hans G2 skrev:Byråkrati
Om du har en inneboende i din bostad, exempelvis att personen hyr ett rum men ni delar på kök, bad och vardagsrum krävs inget särskilt gällande brand och inget tillstånd från kommunen. Personen bor i din bostad och har kontrakt som inneboende.
Om personen hyr en del av huset för självständigt brukande, exempelvis uthyrningsdelen, är personen inte att anse som inneboende. Personen bor då i en egen lägenhet i ditt hus och då ställs krav på brandskydd för lägenhetsskiljande väggar, dörrar och ventilation. Vidare behöver lägenheten uppfylla de krav som ställs i BBR, exempelvis dagsljuskrav, tillgänglighet osv och du behöver lov för lägenheten samt att det måste rymmas inom detaljplanen.
Utifrån din text låter det som det är en lägenhet i ditt hus du hyr ut för självständigt nyttjande vilket kommunen reagerat på, vilket de ska.
Så så kan du antingen försöka uppfylla kraven och få lov, sluta hyra ut den eller försöka skarva och argumentera för att det visst är en inneboende.
Håller med digL Lilllen skrev:Dagsljus krav i sovrum är intressant. En sommar i min ungdom sov jag i ett källarrum utan fönster. Svalt och kolmörkt. Har aldrig sovit så bra varken innan eller efter. For ett pyttelitet rum som typ endast en säng får plats i, kommer man ju inte tillbringa så mycket mer tid i ån just för sömn om det finns andra intilliggande utrymmen med dagsljus som är lämpliga att vistas i under dagtid. Så i mitt tycke borde något sådant krav inte finnas för sovrum enligt ovan beskrivning, däremot borde alternativ utrymningsväg vara ett krav.
Visst har kommunen ett ansvar där, men å andra sidan är företeelsen med en uthyrningsdel ingalunda något unikt för TS och det är också lite svårt att se att TS uthyrningsdel skiljer sig från normen.H Hans G2 skrev:
Är detta något som kommunerna i allmänhet är på, eller är det något lokalt korståg man bedriver här? Finns det rättspraxis i botten?
Det här verkar ju vara den vägen jag bör gå för att få hyra ut. Ställs det krav på tillgänglighet för en andra bostad i ett enbostadshus?Claes Sörmland skrev:
Som sagt, själva hyresupplåtelsen kräver inte bygglov, det som kräver bygglov är att ta ytan i bruk som en självständig lägenhet. Ett alternativ till bygglov för detta är att göra en anmälan till byggnadsnämnden om att inrätta ytan som komplementbostad. Läs mer här om att inreda ytterligare en bostad utan bygglov:
[länk]
Det verkar vara liberaliseringar på gång av regeringen kring detta så kanske nästa år kan detta blir enklare. Regeringen vill att det ska bli lättare att använda det befintliga byggnadsbeståndet som bostad.
Ja, det ställs utformningskrav (som inkluderar bland annat tillgänglighetskrav) och tekniska egenskapskrav (brandsäkerhet/utrymningsvägar o s v). Ofta krävs minst 21 kvm för att nå grundkraven avseende detta enligt Boverket.T tripelj skrev:
Regeringen har gett Boverket i uppdrag att föreslå hur detta kan liberaliseras. Deras utredning levereras till regeringen i maj. Om regeringen skyndar på så kan PBL liberaliseras redan till 2026. Regeringen har uttryckligen angivit att de vill minska på utformningskrav och tekniska egenskapskrav för att just möjliggöra uthyrning som i din situation.
Tack igen Claes. Så det är inget som förändras 1 Juli i år med de nya byggreglerna?Claes Sörmland skrev:
Ja, det ställs utformningskrav (som inkluderar bland annat tillgänglighetskrav) och tekniska egenskapskrav (brandsäkerhet/utrymningsvägar o s v). Ofta krävs minst 21 kvm för att nå grundkraven avseende detta enligt Boverket.
Regeringen har gett Boverket i uppdrag att föreslå hur detta kan liberaliseras. Deras utredning levereras till regeringen i juni. Om regeringen skyndar på så kan PBL liberaliseras redan till 2026. Regeringen har uttryckligen angivit att de vill minska på utformningskrav och tekniska egenskapskrav för att just möjliggöra uthyrning som i din situation.
Bästa svaret
Bra att du frågar, för jag hade missat (glömt) detta: Bygglovskravet för att inreda en andra bostad i ett enbostadshus stryks. Ny reglering i nya 9 kap PBL från 1 oktober:T tripelj skrev:
Så du slipper t o m bygganmälan efter 1 oktober när du inreder en ny lägenhet i ditt ungdomsrum.
Men bara för att du slipper bygglov och bygganmälan så får du inte bryta mot föreskrifterna avseende vad som krävs tekniskt och egenskapsmässigt för denna åtgärd. Och nu när du har dragit på dig tillsynens intresse är inte tillfället att försöka fuska.
Men fördelen är att du slipper hela pappersarbetet med att en anmälan eller bygglov. Och efter 1 oktober kan kommunens tillsyn inte ha synpunkter på att du har inrett en andra lägenhet generellt, de kan bara ha synpunkter på tekniska och egenskapskrav och förelägga dig att ordna dessa enskildheter.
Så kanske bäst att vänta tills 1 oktober och sen kan du inreda din nya andra bostad utan pappersarbete eller kontakt med kommunen och hyra ut den utan att de anmälande grannarna kan ställa till så mycket med anmälningar.
Jag tror definitivt det kan finnas utrymme för det, om du har andra ytor för samvaro och sovrummet i princip bara rymmer en säng kan man fråga sig vad dagsljuset skall göra för nytta. Jag skulle vilja påstå att ett hotellrum snarare har ett bredare användningsområde då dom ofta har ett litet skrivbord och en tv för att hänga om kvällarna. I ett villasovrum så gör väldigt få annat än att sova.tveksamt skrev:
Utan att vara insatt i frågan gissar jag att man är rätt lång ifrån att gå i mål med att likna ett sovrum i en uthyrningslägenhet mer vid hotellrum än vid ett vanligt sovrum, men jag har inte drivit någon sådan fråga och har därmed heller inte mer kött på benen.
Du får gärna hänvisa till något som styrker det du påstår.
Oklart hur många som haft skäl att driva det, man behöver ju normalt en alternativ utrymningsväg och då är fönster generellt en av dom enklare lösningarna.
Mycket intressant! Detta borde även innebär att jag kan inreda ytterligare en bostad i sutterängvåningen under garaget eftersom jag bor utanför detaljplanelagt område. 😀Claes Sörmland skrev:
Bra att du frågar, för jag hade missat (glömt) detta: Bygglovskravet för att inreda en andra bostad i ett enbostadshus stryks. Ny reglering i nya 9 kap PBL från 1 oktober:
[bild]
Så du slipper t o m bygganmälan efter 1 oktober när du inreder en ny lägenhet i ditt ungdomsrum.
Men bara för att du slipper bygglov och bygganmälan så får du inte bryta mot föreskrifterna avseende vad som krävs tekniskt och egenskapsmässigt för denna åtgärd. Och nu när du har dragit på dig tillsynens intresse är inte tillfället att försöka fuska.
Men fördelen är att du slipper hela pappersarbetet med att en anmälan eller bygglov. Och efter 1 oktober kan kommunens tillsyn inte ha synpunkter på att du har inrett en andra lägenhet generellt, de kan bara ha synpunkter på tekniska och egenskapskrav och förelägga dig att ordna dessa enskildheter.
Så kanske bäst att vänta tills 1 oktober och sen kan du inreda din nya andra bostad utan pappersarbete eller kontakt med kommunen och hyra ut den utan att de anmälande grannarna kan ställa till så mycket med anmälningar.