Claes Sörmland
T tripelj skrev:
Hej Clas, intressant reflektion. Jag laddar upp planlösningen som är helt enligt gällande bygglov och slutbesked. Den här tråden handlar om ungdomsdelen och Bio. Jag har läst på en del och var av uppfattningen att jag kan hyra ut vilken del som helst av min bostad utan några tillstånd. Det blir ju konstigt när ungdomsdelen är en boyta av huset. Jag kan alltså använda den för en familjemedlem men inte för en inneboende?
Du kan hyra ut din bostad som du vill utan att kommunen har med detta att göra. Kommunen kan alltså inte lägga sig era civilrättsliga avtal gällande hyresupplåtelse. Men du får inte ta en andra lägenhet som är ett självständigt boende i ditt en- eller tvåbostadshus i bruk utan bygglov eller anmälan att du inrättar en andra lägenhet. Det är här kommunen kan lägga sig i:

Du får betala byggsanktionsavgift (en sorts bötesstraff) om du tar en självständig lägenhet för boende i bruk och byggnadsnämnden kommer att uppmana dig att rätta (alltså att den boende flyttar ut) så att du slipper detta. Om du inte agerar så ställer kommunens byggnadsnämnd denna byggsanktionsavgift och ett föreläggande om åtgärd. Lyder du inte så blir det ett nytt föreläggande som förenas med ett vite.

Så det du ska göra är som sagt att först söka bygglov för ändrad användning av ditt "ungdomsrum med pentry" till ett egen bostadslägenhet. När du har fått detta så kan du hyra ut den som en självständig lägenhet med en självständig hyresgäst. Du kan också välja att gå vägen via bygglovsfria undantag, att göra en anmälan om att inrätta en sådan, när du har fått slutbesked så kan du hyra ut den för självständigt boende.

Om det istället rör sig om en inneboende som delar hela din bostad med den som bor där så krävs inte bygglov/bygganmälan. Men det kräver ju att det faktiskt är så. Om kommunens tillsyn felaktigt har fått för sig att detta sakförhållande inte föreligger så får du invända just detta mot kommunen: "Jag hyr inte ut en självständig lägenhet utan har enbart en inneboende i mitt bostadshus." Kommun verkar ju mena att det du skriver i din annons och det du har uppgivit för dem via email inte är i överensstämmelse med detta, d v s att du ger blandade uppgifter.

• Gilla
Lillekitte och 16 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Övre plan är alltså inte klart? Var bor TS själv? I en av lägenheterna i bottenplan eller någon annanstans?
Jag bor i huset, och övervåningen är inte problemet. Problemet är i sutterängvåningen.

P Pin skrev:
Jo jag förstod att övervåningen inte är klar och att det är undervåningen du hyr ut. Vad jag inte förstår är var i huset du själv bor om du har inneboende, och om du har fått slutbesked på undervåningen men inte övervåningen.
Huset har tre våningar. Jag bor på markplanet och sutterängvåningen, inreder just nu övervåningen och hyr ut en del av sutterängvåningen.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Lägg upp en bild på annonsen så kan vi kanske förstå varför kommunen hela tiden är hemma hos dig...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan hyra ut din bostad som du vill utan att kommunen har med detta att göra. Kommunen kan alltså inte lägga sig era civilrättsliga avtal gällande hyresupplåtelse. Men du får inte ta en andra lägenhet som är ett självständigt boende i ditt en- eller tvåbostadshus i bruk utan bygglov eller anmälan att du inrättar en andra lägenhet. Det är här kommunen kan lägga sig i:

Du får betala byggsanktionsavgift (en sorts bötesstraff) om du tar en självständig lägenhet för boende i bruk och byggnadsnämnden kommer att uppmana dig att rätta (alltså att den boende flyttar ut) så att du slipper detta. Om du inte agerar så ställer kommunens byggnadsnämnd denna byggsanktionsavgift och ett föreläggande om åtgärd. Lyder du inte så blir det ett nytt föreläggande som förenas med ett vite.

Så det du ska göra är som sagt att först söka bygglov för ändrad användning av ditt "ungdomsrum med pentry" till ett egen bostadslägenhet. När du har fått detta så kan du hyra ut den som en självständig lägenhet med en självständig hyresgäst. Du kan också välja att gå vägen via bygglovsfria undantag, att göra en anmälan om att inrätta en sådan, när du har fått slutbesked så kan du hyra ut den för självständigt boende.

Om det istället rör sig om en inneboende som delar hela din bostad med den som bor där så krävs inte bygglov/bygganmälan. Men det kräver ju att det faktiskt är så. Om kommunens tillsyn felaktigt har fått för sig att detta sakförhållande inte föreligger så får du invända just detta mot kommunen: "Jag hyr inte ut en självständig lägenhet utan har enbart en inneboende i mitt bostadshus." Kommun verkar ju mena att det du skriver i din annons och det du har uppgivit för dem via email inte är i överensstämmelse med detta, d v s att du ger blandade uppgifter.
Tack Clas, bästa svaret så här långt. Jag var inte medveten om att jag behövde ett lov för att hyra ut en del som kan användas som separat bostad eftersom planlösningen inte är ändrad.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Huset har tre våningar. Jag bor på markplanet och sutterängvåningen, inreder just nu övervåningen och hyr ut en del av sutterängvåningen.
Ok tack, jag uppfattade att det endast var två våningar (markplan och övervåning var samma).

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Någon får rätta mig om jag har fel, men måste inte sovrum ha fönster?
Borde alltså inte vara tillåtet att hyra ut lägenheten med ”bion” som sovrum. Eller?

• Gilla
Graffen och 1 till
  • Laddar…
En sak att vara medveten om, kommundrakarna läser här på forumet. Så skriv i pm om ni har kreativa lösningar eller invändningar.

• Gilla
tripelj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett generellt tips till TS är ju att inte lägga ut sitt namn och adress på Blocket när han hyr ut så att kommunen och det främlingsfientliga grannskapet kan Googla fram det. Eller en massa bilder. Man behöver inte leva sitt liv i offentligheten. Det går utmärkt att emaila detaljer till intressenter så behöver den anmälande grannen inte läsa det.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tripelj skrev:
Tack Clas, bästa svaret så här långt. Jag var inte medveten om att jag behövde ett lov för att hyra ut en del som kan användas som separat bostad eftersom planlösningen inte är ändrad.
Som sagt, själva hyresupplåtelsen kräver inte bygglov, det som kräver bygglov är att ta ytan i bruk som en självständig lägenhet. Ett alternativ till bygglov för detta är att göra en anmälan till byggnadsnämnden om att inrätta ytan som komplementbostad. Läs mer här om att inreda ytterligare en bostad utan bygglov:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/

Det verkar vara liberaliseringar på gång av regeringen kring detta så kanske nästa år kan detta blir enklare. Regeringen vill att det ska bli lättare att använda det befintliga byggnadsbeståndet som bostad.

• Gilla
Tänka och 8 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men måste inte sovrum ha fönster?
Borde alltså inte vara tillåtet att hyra ut lägenheten med ”bion” som sovrum. Eller?
En souterängvåning kan mycket väl ha fönster, desamma gäller en Bio. Tror dock inte att det är krav på fönster men en alternativ utrymningsvägar krävs där man vistas mer än tillfälligt.

L Liljeros skrev:
En souterängvåning kan mycket väl ha fönster, desamma gäller en Bio. Tror dock inte att det är krav på fönster men en alternativ utrymningsvägar krävs där man vistas mer än tillfälligt.
Ja, absolut att det kan ha, jag menar på att det är ett krav. Efter en googling verkar experten på BH hålla med:
Sovrum utan fönster

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sovrum kräver fönster, dagsljuskravet för rum ni vet.

• Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
C
T tripelj skrev:
Vad spelar det för roll om jag hyr ut hela sutterängvåningen eller delar av den?
Nu förstod jag inte att det fanns ytterligare en våning i markplan som också ingår i slutbeskedet, det jag menade var att hyra ut hela den delen av huset som har fått interimistiskt slutbesked. Den måste ju uppfylla kraven på en självständig bostad, annars hade ju inte slutbesked getts, och kan därmed hyras ut (som en enhet).

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lägg upp en bild på annonsen så kan vi kanske förstå varför kommunen hela tiden är hemma hos dig...
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sovrum kräver fönster, dagsljuskravet för rum ni vet.
Visst, just nu men det kanske ändras från 1 Juli? Tekniskt sett borde jag väl kunna använda ungdomsdelen även som sovrum?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.