22 800 läst ·
117 svar
23k läst
117 svar
Enligt kommunen får jag inte hyra ut en viss del av sutterängvåningen.
Nu får du nog läsa igen 😉 ,och Jo,dem är inte kloka.Farstatjej90 skrev:
Redigerat:
Hej Clas, intressant reflektion. Jag laddar upp planlösningen som är helt enligt gällande bygglov och slutbesked. Den här tråden handlar om ungdomsdelen och Bio. Jag har läst på en del och var av uppfattningen att jag kan hyra ut vilken del som helst av min bostad utan några tillstånd. Det blir ju konstigt när ungdomsdelen är en boyta av huset. Jag kan alltså använda den för en familjemedlem men inte för en inneboende?Claes Sörmland skrev:
Så i korthet har du hyrt ut en självständig lägenhet i suterrängvåningen utan att först ha fått ett bygglov för ändrad användning av denna del av din bostad till en självständig lägenhet? Du har tänkt att man kan kringgå bygglovskravet för att ta lägenheten i bruk genom att formellt kalla detta självständiga boende för "inneboende". Om detta är sakförhållandena så är det rätt kört för dig. Du behöver antingen bygglov för att ta lägenheten i bruk eller ha gjort en anmälan och fått slutbesked för att inreda en bygglovsbefriad komplementbostad i ditt enbostadshus. Läs mer om det senare här:
[länk]
Om istället det på riktigt är en inneboende som verkligen delar din bostads funktioner, t ex ett gemensamt kök, vardagsrum o s v så är ju handläggaren ute och cyklar.
Hej, jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Övervåningen hyrs inte ut. Det var bara ytterligare en anledning till att jag känner mig jagad av tillsynsmyndigheten. Mitt stora problem är att jag inte får ha en inneboende i del av sutterängvåningen.P Pin skrev:
Jo jag förstod att övervåningen inte är klar och att det är undervåningen du hyr ut. Vad jag inte förstår är var i huset du själv bor om du har inneboende, och om du har fått slutbesked på undervåningen men inte övervåningen.T tripelj skrev:
Hej, jag lägger till planritningen som stämmer överens med bygglovet och slutbeskedet. Mitt problem är att jag inte får hyra ut ungdomsdelen och rummet som heter Bio.C cpalm skrev:
Hej Laszlo.LaszloToth skrev:
Jag förstår inte vad som är problemet som du lyfter?
Har du alla papper i ordning eller inte?
Hyr du ut eller inte? Inneboende eller fristående bostad?
Får du hyra ut?
Får det vara bostad i källaren?
Får det vara ”rum där man vistas mer än tillfälligt”?
Uppfyller du alla tekniska egenskapskrav för bostad?
Vad behöver jag för papper?
Jag hyr ut en del av min bostad som är belägen i sutterängvåningen
Kommunen påstår nu att jag inte får hyra ut.
Om det får vara bostad i källaren är lite av frågeställningen. Jag har bygglov för hur sutterängvåningen är utformad.
Hur definieras ett rum som man får vistas i mer än tillfälligt? Det är en del av min bostad.
Bostad, det är en del av min bostad men med tillgång till eget kök och badrum. Se planlösningen.
Hej Hans. Detta med brandskydd är intressant. Hur kan en del av mitt hus behöva bättre brandskydd om jag hyr ut det eller om jag bor där själv?H Hans G2 skrev:Som jag tolkar dig hyr du ut 1-2 lägenheter för självständigt brukande i ditt hus utan att ha nödvändiga bygglov för detta. Att du kallar det inneboende spelar ingen roll, det är de faktiska förhållandet som gäller.
Utöver att du saknar bygglov låter det tveksamt om bostäderna uppfyller de krav som finns gällande exempelvis brandskydd, tillgänglighet, ljusinsläpp mm. Sen kan det mycket väl finnas begränsningar i detaljplanen för hur många lägenheter som får inredas, så att försöka söka lov för dem i efterhand kan bli utmanande.
Så bäst är om du slutar upp med uthyrningen.