Om övervåningen är klar om två år och du inte har slutbesked förstår jag inte hur det kan vara en del av din bostad som du hyr ut.

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du skriver att du plockar undan för att kringgå reglerna och då är de vars jobb det är att hålla koll på sånt här inte kloka i huvudet? De gör väl bara sitt jobb?🤔
Tror knappast det är handläggaren på kommunen som skrivit några lagar eller förordningar...
Nu får du nog läsa igen 😉 ,och Jo,dem är inte kloka.

Redigerat:
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
Farstatjej90
E erikjakan skrev:
Nu får du nog läsa igen 😉 ,och Jo,dem är om inte kloka.
Som du skriver tror jag inte det hjälper att läsa igen...🤔

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Som du skriver tror jag inte det hjälper att läsa igen...🤔
Menade mest att du syftade på fel person i ditt inlägg,😁

C
Z ZipLock skrev:
Övre plan är alltså inte klart? Var bor TS själv? I en av lägenheterna i bottenplan eller någon annanstans?
Det är nog det som är problemet. Svårt att säga att man har inneboende när man inte själv kan bo där...

• Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är nog det som är problemet. Svårt att säga att man har inneboende när man inte själv kan bo där...
Nej det är det inte, du får hyra ut den del som är klar om interimistiskt slutbesked på den delen finns.

• Gilla
Seve1979
  • Laddar…
C
E erikjakan skrev:
Nej det är det inte, du får hyra ut den del som är klar om interimistiskt slutbesked på den delen finns.
Jo, att hyra ut sutterängvåningen som helhet torde ju vara fritt fram, men nu handlade det ju om "uthyrningsdelen" där TS vill mena att den upplåts till en inneboende.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så i korthet har du hyrt ut en självständig lägenhet i suterrängvåningen utan att först ha fått ett bygglov för ändrad användning av denna del av din bostad till en självständig lägenhet? Du har tänkt att man kan kringgå bygglovskravet för att ta lägenheten i bruk genom att formellt kalla detta självständiga boende för "inneboende". Om detta är sakförhållandena så är det rätt kört för dig. Du behöver antingen bygglov för att ta lägenheten i bruk eller ha gjort en anmälan och fått slutbesked för att inreda en bygglovsbefriad komplementbostad i ditt enbostadshus. Läs mer om det senare här:

[länk]

Om istället det på riktigt är en inneboende som verkligen delar din bostads funktioner, t ex ett gemensamt kök, vardagsrum o s v så är ju handläggaren ute och cyklar.
Hej Clas, intressant reflektion. Jag laddar upp planlösningen som är helt enligt gällande bygglov och slutbesked. Den här tråden handlar om ungdomsdelen och Bio. Jag har läst på en del och var av uppfattningen att jag kan hyra ut vilken del som helst av min bostad utan några tillstånd. Det blir ju konstigt när ungdomsdelen är en boyta av huset. Jag kan alltså använda den för en familjemedlem men inte för en inneboende?

• Planlösning av en bostad med ungdomsrum, bio, gillestuga, garage och våtutrymmen, inklusive detaljer som yta och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pin skrev:
Om övervåningen är klar om två år och du inte har slutbesked förstår jag inte hur det kan vara en del av din bostad som du hyr ut.
Hej, jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Övervåningen hyrs inte ut. Det var bara ytterligare en anledning till att jag känner mig jagad av tillsynsmyndigheten. Mitt stora problem är att jag inte får ha en inneboende i del av sutterängvåningen.

C cpalm skrev:
Problemet är inte övervåningen. Det är i sutterängvåningen. Jag bor i huset.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Hej, jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Övervåningen hyrs inte ut. Det var bara ytterligare en anledning till att jag känner mig jagad av tillsynsmyndigheten. Mitt stora problem är att jag inte får ha en inneboende i del av sutterängvåningen.
Jo jag förstod att övervåningen inte är klar och att det är undervåningen du hyr ut. Vad jag inte förstår är var i huset du själv bor om du har inneboende, och om du har fått slutbesked på undervåningen men inte övervåningen.

C cpalm skrev:
Jo, att hyra ut sutterängvåningen som helhet torde ju vara fritt fram, men nu handlade det ju om "uthyrningsdelen" där TS vill mena att den upplåts till en inneboende.
Hej, jag lägger till planritningen som stämmer överens med bygglovet och slutbeskedet. Mitt problem är att jag inte får hyra ut ungdomsdelen och rummet som heter Bio.

• Planritning över hus med ungdomsrum, pentry, bio, garage, tvättstuga och spiraltrappa.
    Skapa konto
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad spelar det för roll om jag hyr ut hela sutterängvåningen eller delar av den?

LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag förstår inte vad som är problemet som du lyfter?

Har du alla papper i ordning eller inte?
Hyr du ut eller inte? Inneboende eller fristående bostad?
Får du hyra ut?
Får det vara bostad i källaren?
Får det vara ”rum där man vistas mer än tillfälligt”?
Uppfyller du alla tekniska egenskapskrav för bostad?
Hej Laszlo.
Vad behöver jag för papper?
Jag hyr ut en del av min bostad som är belägen i sutterängvåningen
Kommunen påstår nu att jag inte får hyra ut.
Om det får vara bostad i källaren är lite av frågeställningen. Jag har bygglov för hur sutterängvåningen är utformad.
Hur definieras ett rum som man får vistas i mer än tillfälligt? Det är en del av min bostad.
Bostad, det är en del av min bostad men med tillgång till eget kök och badrum. Se planlösningen.

• Planlösning av sutterängvåning med rum som gillestuga, garage, badrum, och ungdomsrum med pentry. Visar spiraltrappa och materialtjocklek.
    Skapa konto
H Hans G2 skrev:
Som jag tolkar dig hyr du ut 1-2 lägenheter för självständigt brukande i ditt hus utan att ha nödvändiga bygglov för detta. Att du kallar det inneboende spelar ingen roll, det är de faktiska förhållandet som gäller.

Utöver att du saknar bygglov låter det tveksamt om bostäderna uppfyller de krav som finns gällande exempelvis brandskydd, tillgänglighet, ljusinsläpp mm. Sen kan det mycket väl finnas begränsningar i detaljplanen för hur många lägenheter som får inredas, så att försöka söka lov för dem i efterhand kan bli utmanande.

Så bäst är om du slutar upp med uthyrningen.
Hej Hans. Detta med brandskydd är intressant. Hur kan en del av mitt hus behöva bättre brandskydd om jag hyr ut det eller om jag bor där själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.