22 801 läst ·
117 svar
23k läst
117 svar
Enligt kommunen får jag inte hyra ut en viss del av sutterängvåningen.
Nu stod det väl att man skulle få göra en ny bostad på enbostadsfastigheter. När du gör ytterligare en så är det inte längre en enbostadsfastighet.
(EDIT: Från första oktober: )T tripelj skrev:
Du får inreda en extra lägenhet i ett enbostadshus.
Sen går du också uppföra ett komplementbostadshus, så ja, garaget kan ändras till komplementbostadshus om det inte är större än 50 kvm och 4,5 m högt.
D v s till varje enbostadshus kan man få till två extra självständiga lägenheter bygglovsfritt.
Redigerat:
Jag bara läser det nya lagförslaget. Jag tolkar det som om man kan bygga ytterligare en bostad i en komplementbyggnadD Daniel 109 skrev:
Jag håller på att bygga ett nytt garage på 95 kvm med full sutterängvåning på ytterligare 95 kvm under garagetClaes Sörmland skrev:
Garaget var väl i samma byggnad ? krävs det inte att man uppför det som en separat byggnad för att kunna ha 2 extra självständiga bostäder?Claes Sörmland skrev:
Det krävs bygglov för att få in ännu en bostadslägenhet i ditt stora garage efter 1 oktober. Ett garage är ju inte ett enbostadshus utan en komplementbyggnad. Det är heller ingen ekonomibyggnad. Och då finns ju inget undantag för att inreda ännu en lägenhet där utan bygglov.T tripelj skrev:
Aha, vad är en ekonomibyggnad?Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Så länge som den bostaden i sig uppfyller byggnormerna för permanentboende lär du kunna hyra ut den och bostaden i huvudbyggnaden som separata enheter, ja. Sen får du kanske vara klok nog att annonsera dem som exempelvis 30 kvm boyta och 20 biyta snarare än 50 kvm boyta om de båda har ett fönsterlöst rum.T tripelj skrev:
Som det ser ut så har ju då den delen eget pentry och dush. Dvs den delar inte väsentliga funktioner med resten av huset. Hyr du ut den delen till en utomstående så räknas det inte som inneboende eftersom du måste dela väsentlig funktion för det (kök eller badrum)T tripelj skrev:Hej Clas, intressant reflektion. Jag laddar upp planlösningen som är helt enligt gällande bygglov och slutbesked. Den här tråden handlar om ungdomsdelen och Bio. Jag har läst på en del och var av uppfattningen att jag kan hyra ut vilken del som helst av min bostad utan några tillstånd. Det blir ju konstigt när ungdomsdelen är en boyta av huset. Jag kan alltså använda den för en familjemedlem men inte för en inneboende?
Och efterssom det då räknas som en separat bostad så måste du göra bygganmälan eller söka bygglov för att göra en separat bostad av den delen rent juridiskt.
Det finns en risk att du då måste ha två abonnemang för vatten/avlopp och sophämtning.
Om det ens är tillåtet att ha fristående bostäder i villor enligt detaljplanen.
Dvs som det ser ut så bryter du mot reglerna tyvärr.
"Tillsynskvinnorna"?T tripelj skrev:Det här handlar om hur överkörd och liten jag känner mig i ett ärende med tillsynsavdelningen i Järfälla kommun. Lite bakgrund: Jag blev anonymt anmäld 2022 där det påstods att jag hade 3 lägenheter i sutterängvåningen. Tillsynsavdelningen gjorde ett platsbesök och konstaterade att planlösningen inte stämde med godkänt slutbesked från 2018. Det visade sig att min kvalitetsansvariga hade använt fel ritningar i ansökan. Så det saknades ett badrum och kök. Badrummet kunde jag enkelt åtgärda med en bygganmälan i efterhand men matlagningsfunktionerna var jag tvungen att ta bort i denna del av sutterängvåningen. Vidare såg tillsynskvinnorna från kommunen att jag
Var det bara jag som som kände vibbarna redan här?
Som jag fattar det ja. Som jag förstår det så är det för att hyr ut den delen och den har eget pentry och duschmöjlighet och därmed skall räknas som en separat bostad vid händelse av uthyrning och då krävs det bygglov för detta.C cpalm skrev:
Sen kan det förvisso också vara så att detaljplanen för området säger att det bara får vara en bostad per fastighet vilket gör att du inte kan få bygglov ens om du söker. Det är så på en del ställen i Järfälla.
Huruvida det är så kan du se om du går in på järfällakartan och tittar på detaljplanerna som ligger där. Då kan du se vad som gäller för ditt område.