Byggahus.se

Verisure Veryunsecure

1. M
    Medlem · 10 inlägg

MazeRob

Medlem
    Det börjar med att sonen väcker oss ca 01:30 av att han tycker det kommer rök bakom hans säng o luktar konstigt. Vi skyndar oss upp o konstaterar att det luktar märkligt.
    Skyndar mig ner i källarvåningen o öppnar dörren mot gymmet/garaget. Det väller ut rök.
    Stänger fort o skyndar mig ut och öppnar garagedörren (garage i hus) det väller ut svart tjock rök. Springer in för att se men röken gör att jag vänder. Frugan kommer med brandsläckare (hon har 112 i luren) hukar mig ned och ser att det brinner för fullt längst in. Springer in och tömmer brandsläckaren vänder hostar och har panik. Skyndar mig in igen för att hämta vattenslang. In igen för att hämta koppling. In igen för att koppla slangen på vattenkranen. In igen för att tillslut få släckt branden. Skyndar mig in igen för att slita ut hojen. Ser nu att grabbens fönster ovanför är öppet, skriker på gumman att springa upp o stänga fönstret. Hon får väldans hosta då det är på övervåningen. I det här läget kommer brandkåren. Dom ser till att allt är säkert och startar 2 stora fläktar för att vädra ut all rök.
    2 polisbilar 2 brandbilar o ambulans.
    Alla reagerar på varför inte våra rökdeckare från Verisure löst ut? Räddningsledaren tyckte vi skulle ringa Verisure och skälla ut dom. I polisanmälan från polisen står det ”rök i bostaden, räddningstjänsten startar fläktar för att ventilera ut” räddningsledaren till mig: du har förmodligen räddat huset. Svarade att du får tacka min son som var vaken.
    Frugan ringer på morgonen till Verisure och undrar om dom fått nått brandlarm? Näe har det larmat? NEJ det är det det inte har det har brunnit hemma hos oss. Hon ringer o kräver att nån ansvarig ringer oss, efter ytterligare samtal o evig väntan återkopplar dom 5 dagar senare och skickar ut en tekniker som säger att det inte är tillräckligt med sot i taket o dom slår ifrån sig totalt för deras saker fungerar. Han säger även felaktigt att det måste komma varm rök för att brandlarmet skall lösa ut!?! Röken som väller in i grabbens sovrum passerar hallen där rökdeckaren sitter o in i vårat sovrum där vår heltäckningsmatta o gardiner är förstörda av röken.

2. M
    Medlem · 10 inlägg

MazeRob

Medlem
    Vi kollar av med Verisure om hur dom kan kompensera oss. Hade inte grabben varit vaken hade förmodligen huset brunnit ner och ännu värre vi hade nog inte klarat oss då vi blivit medvetslösa av röken. Dom vill inte möta oss på nått plan. Han som titulera sig som nån höjdare på Verisure kunde ev bjuda på o skicka nån tekniker för att se om vi behöver komplettera med fler rökdetektorer för ca 1500:-styck o 20:- i månaden!?!
    Teknikern som installerade vårat larm sa att dom vi valde var fullt tillräckligt då dom är superkänsliga mot rök. Så installation för ca 7000:- och ca 550:- i månaden för falsk trygghet när våra liv var så nära att förloras. Tankarna går om vad som hänt om inte sonen varit vaken och stod på sig den natten.
    Höjdaren var dryg o frugan uppfattade det som han sket i om vi ville ta en annan larmfirma för han kände att dom var ändå störst i Sverige.
    Nu väljer vi att avsluta Verisure och tar en annan leverantör

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Jambalayaville · 119 inlägg

Jambalaya

Medlem
    Fanns det synlig rök där rökdetektorn sitter?
    Optiska rökdetektorer reagerar enbart på synlig rök då det krävs att tillräcklig mängd med rökpartiklar tränger in i rökdetektorns detektionskammare för att reflektera sensorns utsända ljus till den optiskasensorn genom labyrinten inne i kammaren.
    Finns det inte tillräckligt med rök som når detektorn så kommer den inte lösa ut.

Oavsett vilket larm man väljer så måste man inse att man kompromissar med säkerheten när man kompromissar med antalet detektorer, i idealfallet så larmar man upp precis allt men i verkligheten är de flesta av oss begränsade av pengar vilket gör att man måste hitta en balans mellan antalet detektorer och kostnaden.

Att däremot inte ha rökdetektorer i utrymmen som normalt är avskilda med stängda dörrar från utrymmen där rökdetektorn finns och som innehåller brandrisker är i mitt tycke mycket oklokt vilket ni tyvärr fått erfara.

Antagligen hade brandlarmet löst ut när branden spridit sig till bostaden och röken nått detektorn, vid det laget hade dock huset troligtvis inte gått att rädda.

Själv har jag rökdetektorer i samtliga rum då jag sett flera bränder och konsekvenserna av dessa är inget jag vill uppleva, så jag vill få indikation så fort som möjligt.

Jag har svårt att se vad det är som Verisure ska kompensera för utifrån er berättelse? Är detektorerna testade, fungerar de när de testas med rök eller inte? Vad orsakade branden?

Redigerat 11 jul 2020 21:55
  4. M
    Medlem · 10 inlägg

MazeRob

Medlem
    Röken var tydlig samt min fru fick kraftig hosta när hon var på övervåningen. Hela huset skall saneras från sot. Tyvärr har ingen oberoende firma testat rökdetektorerna. Alla dörrar var öppna och som verisures tekniker sa: deras innehåll i rökdetektorerna är samma som Clas Ohlsons.......Då borde dom lösa ut för hur lite som helst!
    Vi har
    Höjdaren svarade tvärtemot vad teknikern sa angående varm rök till rökdetektor

5. M
    Medlem · 10 inlägg

MazeRob

Medlem
    En annan sak är att verisures kameralarm inte reagerar på snabb temperaturhöjning.
    Då vi hade kameralarm i garaget ca 1,5m från branden. Saker runtom hade smällt. Tydligen tyckte inte Verisure den skulle bytas ut då den fungerar. Saneringsfirman har kasserat allt i garaget.
    Min nya leverantör ifrågasatte det då deras kameror känner av det. Så tydligen har inte Verisure den senaste tekniken!?!

6. J
    Medlem · Jambalayaville · 119 inlägg

Jambalaya

Medlem
    • Laddar…
  7. M
    Medlem · 10 inlägg

MazeRob

Medlem
    Dom pengarna jag betalar kräver jag att deras rökdetektorer fungerar. Falsk trygghet är = bluff-företag

8. S
    Medlem · Dalarna · 2 861 inlägg

SueCia

Medlem
    Du har nu fått erfara på ett väldigt tråkigt sätt att larm från Verisure endast är leksaksprodukter, och man får vara ganska tacksam om det ens fungerar.

Verisures larmtekniker kan inte mer om larm än kassörskan på Ica mer eller mindre. Det tråkiga i detta är att dom framställer sig själv, och sin produkt som att du får ett riktigt larm installerat av larmtekniker (riktiga larmtekniker skulle aldrig jobba för verisure) och vaggar in dig i en falsk trygghet, som dessutom i längden är mycket mycket dyrare än om du skaffat ett ordentligt larm från början.

Du borde rikta in dig på en riktig larmfirma (alltså inget av bluffbolagen som kommer hem och knackar på dörren). Det finns många elinstallationsföretag som har en eller flera certifierade larminstallatörer, det brukar vara det absolut bästa.

Sen riktar du in dig på t.ex SPC eller Galaxy, det kommer kosta mer att investera men efter ett par år har du sparat in den kostnaden samtidigt som du får ett riktigt larm.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · 10 inlägg

MazeRob

Medlem
    Kikar runt efter ett ”eget” larm som kopplas upp mot larmcentral. Friköpt och en månadsavgift på 80:- till larmcentralen. Undrar varför jag inte kikat efter det tidigare. Slutpengen blir betydligt billigare. Vad tror ni om Teletec Nookbox? Kom med förslag på bra larm. Kikat på Vanderbilt men som fler skrivit verkar det inte stå så mycket om dom.

10. J
    Medlem · Stockholm · 46 inlägg

JoBeVe

Medlem
    Rekommenderar Visonic PowerMaster10 från Protexus.se. hög kvalitet från ledande larmtillverkare, där du kan installera själv o vara uppkopplad mot valfri larmcentral (t ex fd Falck/numera Tempest). funkar betydligt bättre än t ex Sector larm, som gav falsklarm då och då. Kostade ca 15 kkr med massor av rökdekkare, sensorer, kamera etc plus ca 100kr/mån.

11. M
    Medlem · 10 inlägg

MazeRob

Medlem
    Ser att d flesta kör med 2-3G nätet som är påväg att fasas ut. Hittade flera på Larmhem som är kompatibla med 4g men alla är dessvärre slutsålda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.