3 775 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Netgear Arlo och SMS/notifieringar
Skapar en ny tråd istället för att skriva i stora Arlo-tråden, då detta är en ganska specifik fråga.
Jag har sedan några år ett Arlo Pro-system, och är mycket nöjd. Dock så är det en sak jag inte lyckats lösa tillfredsställande.
När kamerorna känner rörelse får jag en notis. Problemet är bara att i min telefon (iPhone 8), kan man inte ställa in typ av ljud eller ljudnivå på Arlos notiser. Det innebär att jag ibland inte hör notisen. I början löste jag det genom att koppla mitt Arlo-system till IFTT, och via den appen gick det att lägga in så att jag förutom notisen även fick ett SMS skickat till mig via IFTT. Då kunde jag lägga in det som en kontakt i telefonen och lägga in en särskild SMS-signal för just den kontakten. I telefonen kan man då också välja något som heter Förbigång i nödsituation, vilket innebär att SMS från den kontakten "går igenom" även om man har Stör-ej-läge på.
Men sedan en tid så fungerar inte SMS längre i IFTT (åtminstone inte i Sverige), så frågan är hur jag gör nu. Det enda man kan välja i Arlos app är notiser eller e-mail, och dessa varnar inte tillräckligt bra för mina behov.
Är det någon som känner till ett sätt att få SMS skickat till sig när kamerorna registrerar rörelse?
Jag har sedan några år ett Arlo Pro-system, och är mycket nöjd. Dock så är det en sak jag inte lyckats lösa tillfredsställande.
När kamerorna känner rörelse får jag en notis. Problemet är bara att i min telefon (iPhone 8), kan man inte ställa in typ av ljud eller ljudnivå på Arlos notiser. Det innebär att jag ibland inte hör notisen. I början löste jag det genom att koppla mitt Arlo-system till IFTT, och via den appen gick det att lägga in så att jag förutom notisen även fick ett SMS skickat till mig via IFTT. Då kunde jag lägga in det som en kontakt i telefonen och lägga in en särskild SMS-signal för just den kontakten. I telefonen kan man då också välja något som heter Förbigång i nödsituation, vilket innebär att SMS från den kontakten "går igenom" även om man har Stör-ej-läge på.
Men sedan en tid så fungerar inte SMS längre i IFTT (åtminstone inte i Sverige), så frågan är hur jag gör nu. Det enda man kan välja i Arlos app är notiser eller e-mail, och dessa varnar inte tillräckligt bra för mina behov.
Är det någon som känner till ett sätt att få SMS skickat till sig när kamerorna registrerar rörelse?
Tyvärr inte. Jag har via IFTT lyckats ställa in så att jag blir uppringd via IFTT när det går ett larm. Men tyvärr kan jag inte lägga till IFTT som en kontakt. Om det hade gått att göra kunde jag lägga till den kontakten till mina favoriter, så hade det numret kunnat komma fram även om jag ställt in telefonen på stör ej.
Men eftersom numret som ringer mig vid larm inte kommer från en annan telefon, utan via IP-telefoni på något sätt, så går det inte att lägga till som en kontakt i telefonen.
Så tyvärr har jag inte lyckats få det att funka via sms än.
Men eftersom numret som ringer mig vid larm inte kommer från en annan telefon, utan via IP-telefoni på något sätt, så går det inte att lägga till som en kontakt i telefonen.
Så tyvärr har jag inte lyckats få det att funka via sms än.
Jag provar med pushover som gör det möjligt med andra notissignaler, det skall kunna fungera även med tystläge på iPhone men inte lyckats med det ännu. För min del tror jag ändå att det fungerar med pushover då jag sätter telefonen på flygplansläge men Wifii aktiverat så når notiserna fram. Pushover ger en mailadress då appen installeras. Kanske kan det vara något även för dig!
Jag är inte heller någon fan av betal/abbonemangstjänster, speciellt inte om det finns minst lika bra fria alternativ. Men för Pushover betalar man bara ett engångsbelopp på 5 USD för själva appen. Molntjänsten är gratis. Har använt pushover i många år för alla mina olika projekt och den funkar jättebra. Väl värd pengarna.S slugger75 skrev:
Klicka här för att svara