3 486 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Festool frästillbehör
Har köpt en Festool 1010 EBQ handöverfräs inkl skena och blev lite förvånad att inget fanns något med för att sätta fast skenan i "arbetsstycket", är det Hålrads-set LR 32-SYS som krävs eller ? Pris?
Vilka tillbehör har du haft störst nytta av med din fräs? Vad rekommenderar du ?
Är en så länge inte intresserad av fräsbord även om jag förstår att det på andra inlägg att man kan göra mycket med ett sånt.. Jag är mer ute efter tillbehör till själva fräsen..
Jag är som sagt nybörjare med min fräs och efterlyser också lite enklare projekt så jag kan lära mig min fräs.. Har köpt några billiga fräs-set för att träna lite..
Finns det några bra sidor på nätet där de förklarar vad alla trilljoner tillbehör ska användas till.. ;D eller tips/övningar med fräsen?
Vilka tillbehör har du haft störst nytta av med din fräs? Vad rekommenderar du ?
Är en så länge inte intresserad av fräsbord även om jag förstår att det på andra inlägg att man kan göra mycket med ett sånt.. Jag är mer ute efter tillbehör till själva fräsen..
Jag är som sagt nybörjare med min fräs och efterlyser också lite enklare projekt så jag kan lära mig min fräs.. Har köpt några billiga fräs-set för att träna lite..
Finns det några bra sidor på nätet där de förklarar vad alla trilljoner tillbehör ska användas till.. ;D eller tips/övningar med fräsen?
Finns tvingar på denna sida:
http://217.7.135.83/festool.se/cat_...splay=y&title=Tillbehör för rälsstyrskena
Kanske kan vara nåt?
Hur verkar fräsen förrästen, jag funderar nämligen på att köpa en sån.
Vad fick du ge för den?
/Kristoffer
http://217.7.135.83/festool.se/cat_...splay=y&title=Tillbehör för rälsstyrskena
Kanske kan vara nåt?
Hur verkar fräsen förrästen, jag funderar nämligen på att köpa en sån.
Vad fick du ge för den?
/Kristoffer
Hej
Skaffa styranslag FS-OF (484143) med två stänger diam. 8 mm. De senare ingår i sidoanslaget. Vidare behöver Du sidostödet med skruv som skall levereras tillsammans med styranslaget. Med dessa detaljer kan fräsmaskinen skjutas fram på styrskenan.
Köp vidare en kopieringsring, exempelvis 13,8 mm, och en skruvmejsel för skruvarna. Välj lång klinga så har Du nytta av den den dag Du behöver byta lager i maskinen. Fräsar av förhoppningsvis god kvalitet har Du redan anskaffat, kolla tillåtet varvtal.
Du kan knappast fräsa lister med styrskenan. Till det arbetet krävs ett bord, titta på min tidigare tråd. Gör Dig ett sådant!
Under tiden jag skriver ser jag att Kristoffer har varit inne, och han nämner tvingar till skenan. Köp sådana, men Du kan också använda tunga vikter.
per
Skaffa styranslag FS-OF (484143) med två stänger diam. 8 mm. De senare ingår i sidoanslaget. Vidare behöver Du sidostödet med skruv som skall levereras tillsammans med styranslaget. Med dessa detaljer kan fräsmaskinen skjutas fram på styrskenan.
Köp vidare en kopieringsring, exempelvis 13,8 mm, och en skruvmejsel för skruvarna. Välj lång klinga så har Du nytta av den den dag Du behöver byta lager i maskinen. Fräsar av förhoppningsvis god kvalitet har Du redan anskaffat, kolla tillåtet varvtal.
Du kan knappast fräsa lister med styrskenan. Till det arbetet krävs ett bord, titta på min tidigare tråd. Gör Dig ett sådant!
Under tiden jag skriver ser jag att Kristoffer har varit inne, och han nämner tvingar till skenan. Köp sådana, men Du kan också använda tunga vikter.
per
tack för länken, du vet inget pris på tvingarna?KrSp skrev:
Fräsen i sig har gjort ett gott intryck på mig, jag har haft en Coltech förrut och den spelar ju inte i samma liga direkt
Det lilla jag testat med den så är den mycket tyst och stabil, enkelt att ställa in djup och nollställning osv. Den känns även lätt att arbeta med, tycker om maskinens utformning.
Jag köpte den på www.smsservice.se för 3043 exkl moms (OF 1010 EBQ-Set).
Snabbspännare FS-RAPID fungerar mycket bra och är snabbare än dom vanliga tvingarna.


Klicka här för att svara