Eld skrev:
Jag tror att vi är långt efter.
Det verkar som om den stora eftersläpningen är mellan amatör/hobby och proffsen. Enligt en sajt så är både EU och USA på väg mot samma rekommendationer för yrkesmässigt bruk, men de riktvärden på luftvolym som fortfarande anges för amatörer är runt hälften av vad proffsen anses behöva.

Är det någon som kan förklara när man behöver luftmängd kontra lufthastighet. Min Festool-dammsugare fraktar undan allt damm som kommer från Festoolmaskinerna. Men den verkar ha hög lufthastighet som koncept.

Med grova spånsugslangar kan man väl knappast få någon fart på luften, men det blir nog mycket luft.. Eller?

sgryd>Mnjaa... jfr med en vattenkran som har ett visst tryck dvs en viss mängd vatten som kommer ut men den kanske bara sprutar 10 cm utåt, sätter du på en vattenslang så sprutar den kanske 10 meter när du trycker ihop mynningen. Detta är samma fast omvänt.

Finns beräkningar som man kan göra men till viss del har du rätt, det skall en sjujäkla spånsugsanläggning till för att motsvara sugkraften i en grovdammsugare av bra kvalitet, sen spelar transportsträckor, krökar etc stor roll med.

Själv har jag en hyfsad Luna spånsug av modell filtersäck i verkstaden men grovdammsugaren är mer användbar för mig än ett dåligt sug till alla maskiner... och ja där är några. Spånsugen är till den stora bandputsen och rikt/planen resten tar grovdammsugaren eller så sopar jag.

/Kent

Allt beror på hur stor yta som ska hållas ren från damm. Stor yta = stor luftmängd, liten yta = liten luftmängd. Spånsugar håller uppe lufthastigheten i rör och slangar genom att transportera mycket mer luft än en dammsugar klarar. Lufthastigheten ska tydligen vara minst 20 m/s för att det inte ska bli damm och spån kvar i rören.

sgryd skrev:
Är det någon som kan förklara när man behöver luftmängd kontra lufthastighet.
Ju tyngre stoft desto högre lufthastighet, annars riskerar partiklarna bli hängande i rörens/slangens vertikala partier. Rek. värdet för spån från metallbearbetning, t.ex. är 35 m/s eller mer. Vid lätta finkorniga partiklar typ slipdamm så gäller det omvända, då räcker 15 m/s men i gengäld så behöver man massor med volym. Det är lite olämpligt att jämföra med en vattestråle, eftersom undertryck inte funkar så. Ett utblås kan ha riktad verkan, men ett insug har i princip alltid ett sfäriskt upptagningsområde. Om du blåser med 1 Pa genom ett rör så har du rätt mycket av det kvar 1 dm utanför mynningen, men om du suger med 1 Pa istället så är tryckskillnaden 1 dm utanför mynningen knappt längre mätbar.

Eld skrev:
Spånsugar håller uppe lufthastigheten i rör och slangar genom att transportera mycket mer luft än en dammsugar klarar.
Men tryckfallet är fortfarande kritiskt.  En bra sug kanske klarar 3000 Pa direkt vid mynningen vid rent filter, en genomsnittlig sug når inte mer än 1500-2000 Pa. För 100-rör så är tryckfallet 70 Pa/m, och för slang ännu högre. När man sen räknat bort förlusten i filtret och vid maskinanslutningen så blir det inte mycket kvar. Och utan undertryck så blir det varken lufttransport eller lufthastighet oavsett vad sugens prestanda lovar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.