sandhall
sandhall: Verktyg med mjukstart står inte högt i kurs där vad jag förstår. :)
2 svar · 2,8k läst
E
Eld: Finns det inte bandsågblad med hårdmetalltänder?
3 svar · 3,9k läst
N
nomis: "Lite större fräsar..." Lite luddigt ja. Om man fräser spår eller kör med stora avrundningsfräsar i hårda träslag, så "sackar" maskinen naturligtvis. Men genom att ta det lugnt och köra i flera omgångar går det bra ändå. Det jag menade var att om man skall ha fräsen för att fräsa in elrör i väggar, eller köra fingerskarvs- eller kontraprofilsfräsar, så är den för liten.
6 svar · 2,6k läst
T
toax: Är det någon som har köpt Alpha tools handöverfräs inklusive Alpha tools bord? Hur monteras fräsen i bordet? jag tar gärna emot en bild som visar hur det skall monteras.
0 svar · 3,7k läst
Snailman
Snailman: Ett alternativ till byggel är ju, om nätdistributören tillåter det, att sätta elskåpet på stolpar med ev. ett litet tak, sedan när väggen är uppe kan skåpet monteras på rätta stället. Om de inte tillåter ovanstånde, måste det ju då väggen är uppe, kunna gå att montera elskåpet där och sedan anmäla till nätbolaget. man sätter då en handske 16A bredvid elskåpet för
7 svar · 5,0k läst
K
Kalle_F: Jag har också hitachin, är hittils nöjd med den men har bara använt den några timmar än så länge. Första rejäla prövning blir till sommaren när det ska byggas gäststuga :)
34 svar · 10,6k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Den tar 60X265mm med en träskoning på anhållet som är 20mm tjock. Utan skoning tar den 52X300mm. Enligt handboken. Måttade lite på klingans frigång och en tjocklek på 66-67 skulle inte vara omöjligt som Du säger kta. Mvh Putte
6 svar · 1,6k läst
·
S
Styx: [citat] Lite därför jag tänker mig att den jag refererade till i första inlägget kunde gå fint :-/
13 svar · 26,3k läst
F
Fehnik: Ge mig! 8-)
2 svar · 2,9k läst
hecke
hecke: Jag vet inte mer än vad som står på länken om detta smörjmedel. Har sett liknande smörjmedel lite varstans. Jag har istället bra erfarenhet av att använda vanligt bilvax för att minska friktionen på sågbord resp. hemmagjord sågskena av parkett.
1 svar · 1,5k läst
Larsa
Larsa: Jag har en B&D elhyvel jag köpte för ca 17 år sedan (!!!) Den har varit suverän, men börjar sjunga på sista versen. De nya hyvlar jag tittat på är så tunga och klumpiga, och så verkar de flesta vara svåra att komma "intill" med (de har så mycker överhäng på sidorna). Är det någon som har tips på ngn mellanklassmodell som är smidig att jobba med?
9 svar · 6,1k läst
J
jomany: Hittade till slut lite anvisningar i "handboken" Maken till usel skrift har jag sällan sett. Festool utgår väl ifrån att hantverkare varken kan eller behöver läsa på. Synd att de glömt den skara understimulerade akademiker, i vilken jag ingår, som måste läsa på. Nu skall det ut och fräsas.... ///j
3 svar · 1,6k läst
pernitta
pernitta: Hej! I ingressen visas hur viss sticksåg monteras under bord. Går det att göra på samma sätt med andra sågar? [bild] Senaste versionen av Festool, PS 300 EQ - inga problem. Glidplattan kan demonteras och montering kan ske med 6 skruv. [bild] DeWalt 333K-QS har fyra skruvar som förmodligen kan bytas not längre och montage bör vara möjligt. [bild] Bosch GST 135 CE har stålplåt som
2 svar · 13,6k läst
Kemi
Kemi: [citat] Skrev lite fel pris ;D Min kostade 1595:- på K-Rauuta i Luleå. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det förra. Hehe
4 svar · 3,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag var och kikade där idag, imorgon är jag tyvärr ännu längre bort än du är, 100 mil. ;) Dom säljer bort demomaskiner, blåa bosch och dewalt, för 50% av nypriset. Maskinerna är tydligen (ibland?) demade på byggen och liknande, vissa var rejält dammiga och sågspåniga :) , andra var helt rena och fina, som att dom bara stått i en butik, typ. Några var tom i obrutna
25 svar · 14,5k läst
M
Martin_Blomberg: Här är snöslungan som klarar det mesta: http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_14249994.asp
14 svar · 30,4k läst
Stormen
Stormen: Köpte en best tools i somras, en flipp-bar gir/klyvsåg. Man får vad man betalar för 2500kr på kampanjpris.  Visst är ett riktigt klyvbord mycket bättre eftersom man har möjligeten till att skjuta hela bordet motklingan vilket gör stor skillnad när man ska kapa skivor mm. Men bordet fungerar för mig för det lilla jag sågar trotts att man måste provkapa några bitar först innan man
21 svar · 9,3k läst
H
hugogilius: jag har sencos kit köpte i våras. funkar skitbra! kostade3900+ för en pro18 slang o kompessor o litta t dyckert.problemet är att du måste skaffa en låda till pumpen för det sticker ut en massa grejor på den !
5 svar · 3,2k läst
screamin-daemon
screamin-daemon: Anledningen till att jag vill ha bosch är pga. jag kan köpa dem billigt. Kanske det blir en Bosch 36 v lithium ion istället mvh kent
5 svar · 2,3k läst
H
hugogilius: spara på krutet köp dig några kakelborr 6 8 10 mm finns i kit bla på biltema detta duger om teglet inte e för hårt bränt!! eller köp dig en elborrhammare good luck!
2 svar · 3,5k läst
pernitta
pernitta: Hej. På möbler och träbåtar behöver man ibland ta bort en plugg täckande skruv utan att omgivande virke skadas. Som Kent i Snickarboden säger, kan det vara extra besvärligt, om limmet är vattenfast, typ PU. [bild] I tidigare tråd sattes pluggen på plats, och det såg ut så här. [bild] Denna gång gäller det att avlägsna pluggen. Rikta in cylinderborret noggrant över pluggen och
0 svar · 6,2k läst
pernitta
pernitta: Tack Mathias, nu när jag vet vilken skruv engelsmannen pratar om tycker jag att valet är dåligt. Själv skulle jag använda en fingängad 5 mm, den drar sig fint ner i hålet. per
15 svar · 8,0k läst
teed
teed: Hittade svaret själv  :) Det skall vara samma som DW9091. http://www.batteries.com/productprofile.asp?appid=350893 Batteriet jag har heter PS140. Men jag har en fråga till, är DW9091 det vanliga 14,4v batterie som sitter på Dewalts XRP 14,4v tex DC948KB? mvh Tobbe
1 svar · 3,7k läst
B
Bergabo: På deras startsida står: "Företag som vill bli kund hos oss och få tillgång till våra priser vänligen ta kontakt via vår e-postadress eller per telefon enligt nedan. Därefter får ni era inloggningsuppgifter." På sidan Bakgrund och filosofi står att man började komsumentinriktat men nu vänder sig till proffs.
8 svar · 5,6k läst
pernitta
pernitta: Hej Kent! Jag förstod inte att det handlade om korta ändträ. Det framgick inte av Din beskrivning. Själv skulle jag varken använda släde eller kullager för att fräsa ändträ, där litar jag på anhållet, u.f.a. styrkant finns och att påskjutning sker med passbit. Styrskena, den är inget man dyrkar, den anskaffar man när man inser att den ger raka snitt, med Festools såg, fräs och
19 svar · 7,0k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Det sluliga svaret direkt från Bacho själva: "Dessa tänger tillhörde serien "Handfast" som tillverkades mellan 1978-1983. Det var en lågprisserie för "gör det självare" som lanserades som en test kan man säga."
7 svar · 2,0k läst
Z
zankan: och vips så vart diskussionen dyrare än deponin :-)
5 svar · 15,6k läst
ByggPutte
ByggPutte: Tror att det fanns att köpa till till dom äldre dustcontrol dammsugarna. Mvh Putte
3 svar · 4,1k läst
O
obo: ppalm! Ser i den länken bilder på ELU MOF 177 och klonen DW 625, även klonad och såld som CMT, Trend T10 eller T11 och Würth OF 1850. Jag vet inte om dessa skiljer sig åt vad beträffar delar eller byggkvalitet. Själv har jag Würthvarianten, och den ger ett gediget intryck in- och utvändigt. Ärligt talat tycker jag inte dessa liknar B&D KW850E mer än två människor som båda har
13 svar · 7,2k läst
Pingler
Pingler: Ja båda varianterna finns som sagt. Men som gammal Hilti-nötare måste jag ändå säga att Festool C12 är betydligt trevligare att arbeta med. En orsak tror jag är att den är så kort. Avståndet mellan handen och bitsen är mindre än på andra dragare. Ger grym kontroll. Och man kommer in i trånga utrymmen (utan att behöva sätta på vinkelchucken). Fast bäst är ändå de snabba
52 svar · 10,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.