Håller på och kollar lite på skruvdragare och tänkte ge mig en ordentlig present på den analkande 30-års dagen ;D ;D.

Vad jag ser så kommer det fler och fler maskiner med Litium batterier, men vad är fördelarna respektive nackdelarna med dessa?

Vad jag förstår:
- Längre laddningstid
+ Längre arbetstid

vad mer?

Lägre vikt. Ingen minneseffekt.

mvh

kent

screamin-daemon skrev:
Lägre vikt. Ingen minneseffekt.

mvh

kent
NiMH har ingen minneseffekt. Du tänker på NiCd. Dessa används fortfarande av fotografer till portabelblixtar eftersom de är de enda som kan släppa massiva mängder ström under bråkdelar av en sekund.
LiIon-batterier utmärker sig väl annars av att kunna expressladdas utan att ta skada långsiktigt.

Just det, jag tänkte på nicd ::)  

Li-ion självurladdas inte lika snabbt som nimh.

Nimh 30% per månad

Li-ion 5 % per månad

Mvh

Kent

Jag skulle helt klart rekommendera Li batterier, de har bättre effekt om man jämför med Ni-Mh, lägre vikt, tar inte längre tid att ladda. Det finns egentligen inte något som talar emot Li-Ion batteriet

Mikael_L
Fixare skrev:
Jag skulle helt klart rekommendera Li batterier, de har bättre effekt om man jämför med Ni-Mh, lägre vikt, tar inte längre tid att ladda. Det finns egentligen inte något som talar emot Li-Ion batteriet
Det skulle möjligen vara att det inte är säkert att tillverkarna har 100% koll på den nya tekniken än, vilket kan leda till sämre batteriladdare = sämre batterilivslängd.

OBS, jag försöker inte påstå att det är på det viset, utan bara hinta om ett möjligt problem. Li-Jon har ju använts rätt länge nu i bl.a. bärbara datorer, så de flesta barnsjukdomarna borde man kunna slippa.

Har själv satsat på en panasonic med li-ion och är hittills mer än nöjd.. Hörde något om att li-ion batterierna skulle vara lite känsligare mot kyla än ni-mh. Vet inte om det
är nåt stort problem eller om det bara påverkar prestandan marginellt
Har ännu inte haft behov av att använda den i kyla..

C
Inte heller att förglömma litihiumbatteriernas stora akilleshäl, nämligen att de kan börja brinna explosionsartat om de utsätts för misshandel. Med Li-ion skall visserligen risken vara mycket liten, men se vad som hände med sonys laptopbatterier.

Jag tror att det får bli en med Li batterier, då är bara frågan om vilken kompis som får följa med mig hem?

Någon som har tips om en bra maskin med Li-Batteri?

d-sajn skrev:
Jag tror att det får bli en med Li batterier, då är bara frågan om vilken kompis som får följa med mig hem?

Någon som har tips om en bra maskin med Li-Batteri?
Makita BDF440 vilken dag som helst =) Har efter några månaders glädjeyra upptäckt följande detaljer:

+ LED-belysningen är guld värd!
+ Vikt och formatet.
+ Bisarrt stark.

- Handtaget har rätt liten diameter, passar inte helt mina stora labbar. Inget direkt problem, mer en följdsak av att maskinen är så liten och nim.
- Omkopplaren för rotationsriktning sitter inte riktigt så klockrent som den gör på de lite större blåa Boscharna.
- Plastig chuck, men stabil.
- Ringen för att ställa momentet är lite infälld och svår att vrida på med handskar.

Summa summarum: En trevlig maskin som jag inte ångrar att jag köpte.

Helt rätt att Li batterier tål kyla betydligt sämre än Nimh batterier som är det vanliga idag. Inte så lyckat att ha liggande i bilen över natten och sen försöka använda. Har Bosch lilla blå 10,8V och om den legat i kyla över natten så är den i stort sett värdelös på morgonen om det är kallt. Dock laddas den ju upp otroligt snabbt och har två batterier så det brukar gå att lösa rätt enkelt ändå i praktiken. Men överlag så är jag supernöjd med den! Använder den 95% av gångerna även fast jag har både Festool C12a och en äldre blå bosch liggande.

Ni cd är i stort sett bara lågprismaskiner som har idag.

Finns det någon bra affär i Stockholmsområdet där man kan gå och klämma på de flesta bra maskiner och på så sätt jämföra dem med varandra.
ex:
Festool
Makita
Blå Bosch
Hitachi
Osv..

Hittar bara affärer som har ett, alternativt två kvalitetsmärken, men det är lite svårt att hitta någon favorit då.

Tar li-ion skada av kyla eller laddar de bara ur vid kall väderlek?
Jag undrar eftersom jag pysslar om en båt som står i ouppvärmt utrymme.

///J

Mikael_L
d-sajn skrev:
Finns det någon bra affär i Stockholmsområdet där man kan gå och klämma på de flesta bra maskiner och på så sätt jämföra dem med varandra.
ex:
Festool
Makita
Blå Bosch
Hitachi
Osv..

Hittar bara affärer som har ett, alternativt två kvalitetsmärken, men det är lite svårt att hitta någon favorit då.
Borde väl finnas något ställe i sthlm...

Om du är Uppsala ngn gång så har Uppsala Maskin & Verktyg; Festo, Bosch, Hitachi, Milwaukee och Dewalt i sitt sortiment. Dock har dom givetvis inte alla modeller hemma.

Mikael_L
Kom på att Flinks järn på LINDHAGENSGATAN 129 i sthlm har nog rätt många fabrikat, ring och kolla med dom vad dom för för fabrikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.