Verktyg & Maskiner
Martin_Blomberg: [citat] Med en fungerande konkurreslagstiftning i landet skulle Festool ha åkt på kraftiga omsättningsböter....
ByggPutte: Köpte byggradio från Jula. Är väl byggd och smidig dock dyr och tycker inte mottagningen är den bästa. Mvh Putte
ByggPutte: Det finns ju styrhylsa att sätta i fräsen. Så att det löper fritt i sinkmallen. Så Du borde inte behöva köpa med kullager. Mvh Putte
geschwint: Jag har iofs hela tiden haft min fru med mig då hon sett de riktiga effekterna av dåliga verktyg (byte, besvikelse, tidsåtgång, dåligt material, tungt, trasigt då man mest behöver den, osv, osv). Att köpa ett bra verktyg kostar oftast mer initialt men betalar sig i längden bara man sköter den. Så om jag vill köpa ett verktyg som kostar lite så är det alltid ok med frugan, bara
Mikael_L: [citat] Fyra lägen räcker långt. Den slutliga strömmen styrs även med trådmatningshastigheten.
sandhall: Har både TS55:an och PS300 (och skena såklart). Köpte faktiskt till hållaren som passar till skenan samtidigt som jag köpte sticksågen men har i ärlighetens namn aldrig använt den. Skall jag såga längs skenan blir det med sänksågen. Valde dock inte sticksåg p.g.a. skenan, utan jag hade valt den ändå. Den som låg bäst i handen på mig helt enkelt (+ att den ligger i en systainer).
galento: [citat] Hej,har mailat dom men får nog testa telefonen istället.
hecke: Bauhaus har aluminiumprofiler i de dimensioner du söker. I alla fall i Västerås. Även K-rauta har ett mindre sortiment aluminiumprofiler.
loomisen: Självklart vet jag att jag kunde fått den billigare om jag beställt den. Men jag ville precis som du säger handla lokalt. Vill behålla min oas där jag får klämma och känna på maskinerna så mycket jag vill, vore tråkigt om han försvann.. Hade en tanke på att handla från tyskland när han inte hade nån Makita hemma men det här känns bättre. Men va faan 3900:- Det är ju bara att
KrSp: Hej I sommras så byggde jag ett arbetsbord med Festools MFT som förebild. (Kan beskådas här:http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/10#10) Nu under hösten så har jag byggt ett kombinerat fräs- och sticksågbord som jag kan koppla till arbetsbordet. Bifogar lite bilder för inspiration :) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] /Kristoffer
kilroy: Japp, dom är frilagda. Ok, det blir bilmaskin eller slägga.
gosh: Tack för svaren :) Jag såg ett bra erbjudande här på en engelsk sajt. Här är länken. http://www.maxtool.co.uk/cgi-bin/dbsearch.exe?mdb=/uk_tools.mdb,tbl=IC_ITEMS_SEARCH,template=/dw-uk4.htm,DBCOMP=ABS,ReturnMax=1,DB_ITEM=DC6KTJA Är det något som är värt och köpa in?
perkele: Jag sprättade Essvekartongerna efter att jag kollat med uthyraren vad de skulle ha för Essveskruven, 166kr inkl moms / 1000 st :o. Hoppas att de inte luras. Essves priser brukar annars få en att tro att skruvarna är av ädelmetall :-)
Tompa01: Tackar för att ni delar med er så att man undviker felköp. Det är ju typiskt att man sitter med gamla saker som hindrar att man köper det man tänkt. Men det får nog bli en vanlig slagborr. Borrhammaren får anstå tills vidare. Tompa
daer: Just denna går det inte, utan modellen större. Får att hålla ängar öppna är just det som fåren är bra på. De går av sig själv och gör ett mycket bättre jobb än jag skulle göra. Problemet är bara att underhållet på dem är i stort sätt konstant, det är alltid något som måste göras med dem. Det finns förståss också flera fördelar. bl.a. så får man en ny årsmodell
bax: Skränkmall, enligt min granne. jag antar att "kärt barn har många namn", det varierar säkert efter vilken landsände man huserar i. I mina trakter ett, på sin tid, oerhört viktigt verktyg för att justera skränkningen på timmersvansen. Minsta ojämnhet på skränkningen gjorde att svansen gick sämre att såga med = mindre dagsförtjänst = mindre bröd på bordet. Det ligger några gamla
pernitta: Hej! Tråden inleder med ett fräsförsök. Gav inget tycker jag. [bild] Då gillar jag mitt gamla anhåll bättre. Det är ju egentligen inget annan än en plankbit fastsatt med två tvingar. Utrymmet för fräsen kan anpassas, och spånorna kan lämna bordet, de sugs ner mot fräsen och ut genom spånsugaren. Fräsbordet finns sedan tidigare i Tips&Tricks. per
Mats: [citat] Oroa dig inte, den håller. Min har fått slita hund med både mutter och franskskruvdragning samt 6X100 mm skruv till bygget. Och där har det varit många tvärnyp utan minsta lilla problem. Ser ut som om jag har en ack som är på väg att trilla av pin nu så få se vad man kan hitta för alternativ till orginal där
Tedde: Lånade ut min mutterknackare till en kompis som provade den med rejäla doningar, den slog loss hans bultar utan problem!
ornet: :) Ännu bättre. Se dig som en god hantverkare Mickael;) Utan kunskap har du ingen nytta av verktygen. Tycker jag får lägga ned så mycket tid att sortera allt googelmtr så är tacksam för allt ni delar med er
Matss: Jag hade en gång samma problem (ingen svetsström) men då hjälpte det att putsa kolen och ytan dom ligger an mot...
Joggin: [citat] Då passar det ju bra att tipsa om den nya tvätten som lanseras inom kort. Den är något av det snyggaste i designväg jag sett. Dessutom ser de tekniska datan väldigt lovande ut. Sen passar det ju bra att de gamla modellerna brukar reas ut när de nya släpps.
Joukko: Det var ju skit också. :D Tack för hjälpen i alla fall. Jocke
Cinolin: Du har en snäll familj som vet vad pappa vill ha... :)
Johan Gunverth: De går ihop helt och hållet, men allt beror på hur noggrann du är när du gör kistan i kortändan.
Beppo: [citat] Anlita någon med kolsyra. Kolsyran fryser asfalten och spräcker den för att sedan blåsa loss den. kolsyran dunstar och sedan är det bara asfalten kvar att sopa upp. Kostar ca 1000kr timmen men ingen sanering är ju plussidan.
JanneT5: 90% av allt i verkstan är köpt på jula i Skara. Enda gången jag inte lyckats reklamera nått var när min fru städade bort kvittot :-[