Hejsan,
Fortsätter än en gång på denna tråd... Nu med tilläggsfrågan om man kan automatisera varvtalet med hjälp av Home Assistant. Min fläkt styr idag temperatur i Orangeriet via manuell vridknapp. Nu har jag tröttnat på att akut-köra fläkten när solen driver upp temperaturen långt över 30 grader.
Via Home Assistant har jag temp-sensor i orangeriet samt tillgång till automatisering med flera olika villkor såsom klockslag, inne-temperatur, ute-temperatur etc.
Någon som har försökt kombinationen: Plejd - EC-fläkt - Home Assistant?

Har du Plejd inne i HA redan ?

Jag hade påbörjat integration med hjälp av: https://github.com/klali/ha-plejd
men min Raspberry Pi kändes mer och mer seg så jag tog ner min lilla experimentverkstad.

Jag har nu en gammal laptop (gratis UPS) som bas för Home Assistant - fungerar klockrent! När jag nu installerar om allt så såg jag att Plejd Gateway integrerar med Apple Homekit, Homey samt Google Home... enligt deras egen hemsida.
Därmed borde väl integrationen i Home Assistant vara mycket enklare!? Jag har dock inte kommit dit ännu.

Jag har inte själv kommit så långt men tittat på det. Det borde ju bara vara att koppla in valfri 0-10V dimmer. Jag kör z-wave så har kikat på qubino flush dimmer, fick intrycket att den gick styra både med potentiometer eller via kontroller, liknande borde ju fundera med Plejd. Borde ju inte vara så svårt att styra mot temperatur då.
Jag har min "grundstyrning" via fläktkåpan men skulle vilja ha styrförmåga även från hemautomationen, köra fläkten om det är varmare än x inne och svalare än y ute eller hög luftfuktighet, etc etc. Samtidigt som fläktknapparna ska ha möjlighet att ta kontrollen om det behövs. Även möjlighet att stänga av fläkten om brandlarmet går.

Måns, har du hunnit testa med Shelly'n?

Hej,
Buffar tråden med ytterligare en fråga. Jag tittar på att köpa en kanalfläkt:
Kanalfläkt Systemair K 100 XL Sileo

https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-systemair-k-100-xl-sileo#product-information

När jag kontaktar ventilation.se så säger dom att Plejd CTR-01 inte fungerar till denna fläkt och hänvisar till en fläkt som kostar det dubbla (bra service, men lite tråkigt med priset)

Vet ni någon annan plejdprodukt som fungerar med Systemair K 100 XL Sileo?

E Emil_77 skrev:
Det enda jag saknar i Plejd-systemet just nu är temperaturgivare för att kunna styra efter temperaturer. Samt integration till Ikeas belysningar så klart.
Har min ctr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.