Hej, jag håller på att bygga ett fritidshus och funderar nu lite på konstruktionen och materialet för imkanalen till köket. Den kommer att gå ut genom väggen, inte via taket. Som jag har förstått det, får det inte finnas något brännbart material närmare än 30 mm från röret. Huset kommer att levereras som en prefab stomme (klimatskal) med yttervägg/panel/vindduk färdig. Min största fundering är hur jag ska "täta" vindduken och ångspärren. Jag kommer att använda ett 125 mm rör. På ytterväggspanelen tänkte jag borra ett hål på 185 mm och låta det vara tomt. Sedan använda väggstos för genomföringar i vindduk och ångspärr, där dessa kommer att skäras 30 mm större än röret och tejpas/fästas mot väggstoset.

Tror du att detta kommer att fungera och bli godkänt?

Teknisk ritning av en ytterväggskonstruktion med detaljerade specifikationer av material och mått för vindskydd, ångspärr och mineralullisolerade reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar konstruktion av imkanal för köksfläkt genom yttervägg, inkluderar detaljer om håldiameter, brandisolering och väggstos för vindduk och ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Behöver du verkligen ha en brandskyddad kanal när du har ett brandspjäll?
Har du varit i kontakt med ansvarig sotare som ska godkänna kanalen innan den får tas i bruk?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.