4 589 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Dåliga fläktar i Villavent VM2?
Hej!
Vill gärna höra om era erfarenheter om Villavent VM2 (Systemair). Jag stoppade in ett sådant aggregat i mars förra året. För en månad sedan så började frånluftsfläkten låta illa. Fick en ny nu i veckan och med den utbytt så kunde man höra missljud även från tilluftsfläkten. Dock inte så mycket missljud. Två dagar senare så skär lagringen i tilluftsfläkten!
Nu kommer det inte vara något problem att reklamera även den fläkten men detta bådar ju inte gott inför framtiden om jag skall behöva köpa nya fläktar ~vartannat år. Hur har ni det med era ftx-aggregat och fläktarna?
Vill gärna höra om era erfarenheter om Villavent VM2 (Systemair). Jag stoppade in ett sådant aggregat i mars förra året. För en månad sedan så började frånluftsfläkten låta illa. Fick en ny nu i veckan och med den utbytt så kunde man höra missljud även från tilluftsfläkten. Dock inte så mycket missljud. Två dagar senare så skär lagringen i tilluftsfläkten!
Nu kommer det inte vara något problem att reklamera även den fläkten men detta bådar ju inte gott inför framtiden om jag skall behöva köpa nya fläktar ~vartannat år. Hur har ni det med era ftx-aggregat och fläktarna?
Låter som ett måndagsexemplar, Systemair gör i allmänhet bra grejer, med rejäla komponenter.
Har du kollat när aggregatet är i drift så dina fläktar inte blir extremt varma? (alltså stäng först av strömmen och känn sedan på motor/fläkt)
Du har kollat så att du har rätt flöde på aggregat m.m. ?
Har du kollat när aggregatet är i drift så dina fläktar inte blir extremt varma? (alltså stäng först av strömmen och känn sedan på motor/fläkt)
Du har kollat så att du har rätt flöde på aggregat m.m. ?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Rätt flöde är det, injusterat vid driftsättning och inget ändrat efter det. Jag ska känna på fläktarna men höljet är i aluminium så det torde väl leda bort värmen effektivt? Får hoppas att jag bara fått ett måndagsex.
Systemair har visat på hög servicegrad och skickar nya fläktar på löpande band ;-)
Systemair har visat på hög servicegrad och skickar nya fläktar på löpande band ;-)
Fläktarna kyls av luftflödet genom aggregatet därför jag frågade om luftflödet var rätt.
Men verkar som sagt att det är ett måndagsex du fått ... hoppas det håller nu
Men verkar som sagt att det är ett måndagsex du fått ... hoppas det håller nu
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden