Byggahus.se

Skarva spiro

1. W
    Medlem · Västmanland · 165 inlägg

wintermania

Medlem
    Nu är det dags att börja montera ventilationen, det verkar finnas två skolor när det handlar om att skarva spirorör: Trycktäta popnitar eller plåtskruv, i båda fallen möjligen också några varv diffusionstät tejp över fogen.

Skruv känns absolut enklast att använda, men den försvårar kanske rengöringen något?

(Imkanalen är inte inblandad i detta skede utan det är vanlig från- och tilluft så sotaren behöver väl inte kontaktas förmodar jag?)

2. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Skruv är helt klart enklast att använda, ser du till att använda den kortaste varianten av "Wingspeed"/plåtskruv 9.5 mm kommer den inte sticka in mer än vad en popnit gör.
    Undvik att använda "montageskruv" som man ser snickare ibland göra, och ofta då dom som är typ 20mm långa :(

Använder du detaljer med gummitätning behövs ingen tejp normalt.

3. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Körde med gummitätade guld skarvar (de måste vara av guld för de är dyra ;) )

Då jag satt fast röret stenhårt och bara har såna skarvar uppe på kattvinden så skippade jag att nita dessa finns liksom ingen anledning alls. Vill man ta isär och rengöra (där man kommer åt) så tycker jag det är bättre att skippa nitarna/skruvarna.

4. FrittDrag_II

FrittDrag_II

Husägare
    Håller inte med v-g, tycker att du helt klart skall skruva/nita.
    Kör man in en rensviska i en kanal som inte är fäst kommer man trycka isär detaljer och sprio och blir inte glad av det.

5. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Fast då får du ju pressa ur röret ur patentbanden först ;) Jag kan garantera att rören sitter för att jag ska hänga i dem med hela kroppsvikten dock inte just på katt/krypvinden för där kommer man ju åt.

6. W
    Medlem · Västmanland · 165 inlägg

wintermania

Medlem
    Eftersom jag kommer att bygga in mina kanaler i ett snedtak så kommer jag att sätta ihop delarna rejält! Jag har ingen nittång så det blir nog skruv för min del, om jag hittar nån lämplig sort.

Tack alla för råden, forumet är verkligen helt ovärdeligt inför varje nytt byggmoment :D

7. FrittDrag_II

FrittDrag_II

Husägare
    Lindab har montageanvisningar som rekommenderar skruv m.m. MIS-PDF

v-g lägger du tid med att fästa alla kanaler med "pantband" hade det gått lika fort att skruva ihopa detaljerna enligt tillverkarnas rekommendationer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.