Hej.
Fick problem förra veckan då vår radonfläkt löste ut JFB centralen. Drog på det lite då det stod massa hyllor i vägen men plockade ner den från väggen nu. Den sitter ca: 2m upp på väggen och rören kommer från taket.
När jag lossade sugröret från fläktenheten så var hela vertikala röret fyllt med vatten samt större delen av fläktenheten.
Har fläkten sugit upp vatten från under plattan eller vafan har hänt?
Fläkten ifråga är en Radonvac 230M http://www.rcv-energiteknik.se/sv/product/640/Radonsug-RadonVac-230-M-100-200-m2
(Kolla ockerpriset förövrigt).
Min andra fråga är: Vi tillträdde det här huset i september och radonsugen är relativt ny, finns det garanti på såna här jobb? Eller kan man nyttja dolda-fel-försäkringen?
Ingen lust att punga ut 15 000:- för en jävla plåtlåda med en styrning och en fläkt i iaf, så löser det sig inte på nåt annat sätt så blir det hembygge
.
Edit: Sitter 32mm rör till borrhålen och 50mm rör i "stammen" mellan rören så att säga.
Fick problem förra veckan då vår radonfläkt löste ut JFB centralen. Drog på det lite då det stod massa hyllor i vägen men plockade ner den från väggen nu. Den sitter ca: 2m upp på väggen och rören kommer från taket.
När jag lossade sugröret från fläktenheten så var hela vertikala röret fyllt med vatten samt större delen av fläktenheten.
Har fläkten sugit upp vatten från under plattan eller vafan har hänt?
Fläkten ifråga är en Radonvac 230M http://www.rcv-energiteknik.se/sv/product/640/Radonsug-RadonVac-230-M-100-200-m2
(Kolla ockerpriset förövrigt).
Min andra fråga är: Vi tillträdde det här huset i september och radonsugen är relativt ny, finns det garanti på såna här jobb? Eller kan man nyttja dolda-fel-försäkringen?
Ingen lust att punga ut 15 000:- för en jävla plåtlåda med en styrning och en fläkt i iaf, så löser det sig inte på nåt annat sätt så blir det hembygge
Edit: Sitter 32mm rör till borrhålen och 50mm rör i "stammen" mellan rören så att säga.
Kan ju uppdatera lite själv då efter paniken lagt sig och man undersökt lite mer.
Vattnet kommer från frånluftsröret så det verkar vara nåt skit på taket, blir upp och kolla imorgon.
Hursom så behöver jag en ny motor.
Någon som har nån idé? Verkar inte finnas i sverige iaf.
Vattnet kommer från frånluftsröret så det verkar vara nåt skit på taket, blir upp och kolla imorgon.
Hursom så behöver jag en ny motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har nån idé? Verkar inte finnas i sverige iaf.
Hej.
https://www.google.se/url?sa=t&sour...ggaMAA&usg=AFQjCNF1m5SzorQdh9_tWlrYuP6Lz43E8g
Sid 72 finns en likadan fläkt.
Det som är intressant om du ska byta ut den mot något annat är trycket i kanalen.
Här redovisar de att fläkten ger 45 inch h2o.
Det är inte det samma som Pa men det finns det säkert någon som har koll på. Orkar inte kolla nu.
Oavsett så går det ju byta ut mot en fläkt som ger motsvarande undertryck i sugkanalen.
Är ju bara trycket som är intressant. Flödet är ju obefintligt i radonsugar.
//
https://www.google.se/url?sa=t&sour...ggaMAA&usg=AFQjCNF1m5SzorQdh9_tWlrYuP6Lz43E8g
Sid 72 finns en likadan fläkt.
Det som är intressant om du ska byta ut den mot något annat är trycket i kanalen.
Här redovisar de att fläkten ger 45 inch h2o.
Det är inte det samma som Pa men det finns det säkert någon som har koll på. Orkar inte kolla nu.
Oavsett så går det ju byta ut mot en fläkt som ger motsvarande undertryck i sugkanalen.
Är ju bara trycket som är intressant. Flödet är ju obefintligt i radonsugar.
//
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Adress som står i foldern för att köpa ny fläkt: Farnell Electronic Components Limited (UK)
Tel: +44 113 279 0101
Fax: +44 113 387 5228
konverteringssida för inch h2o mot Pascal.= http://www.convertunits.com/from/inch+H2O/to/pascal
Jag hade satsat på ny reservdelsfläkt eller gjort om från små till stora rör.
Fantastiska Pa som den där lilla fläkten kommer upp i.
Tel: +44 113 279 0101
Fax: +44 113 387 5228
konverteringssida för inch h2o mot Pascal.= http://www.convertunits.com/from/inch+H2O/to/pascal
Jag hade satsat på ny reservdelsfläkt eller gjort om från små till stora rör.
Fantastiska Pa som den där lilla fläkten kommer upp i.
Tack för hjälpen Tjoa! Inväntar svar från lite försäkringsbolag för tillfället så jag avvaktar.
Det borde inte va så farligt att leva utan radonsug i någon månad väl?
Det borde inte va så farligt att leva utan radonsug i någon månad väl?
Hej. Ja har en exakt likadan ny fläkt.hör av dig om det är intressant . MvhM Magnus Larsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden