Har beställt installation av ett ftx system till vårt hus ifrån 1966 men självdrag. Vi planerade att peta ner tilluft genom att använda den gamla rökkanalalen ifrån pannan som inte finns kvar. Vid demontering av kanalen på vinden så trillar hela installation ner nästan 70cm. Vad gör man nu??? Hur demonterar jag detta utan något gör sönder eller någon skadas?
Grabbarna som skulle dra in ventilation blev nog lite skrämda av situationen också kan jag gissa.
Tacksam för idéer och lösningar
Grabbarna som skulle dra in ventilation blev nog lite skrämda av situationen också kan jag gissa.
Tacksam för idéer och lösningar
Det där är ett cortenstålrör 3mm tjockt gods och ofta runt 3-4m långt / sektion. Så isolering runt och yttermantel.
Lär väga något hundratal kilo.
Demonteringsprocessen är vanligast att tigersåga hanterbara bitar eller anlita en kranbil.
Förstår inte hur du ska använda något av det där till ventilation och isåfall varför det ska demonteras isf.
Är väl bara att såga isär allt gammalt och köra till tippen och dra en ny kanal i schaktet som blir kvar.
Demonteringsprocessen är vanligast att tigersåga hanterbara bitar eller anlita en kranbil.
Förstår inte hur du ska använda något av det där till ventilation och isåfall varför det ska demonteras isf.
Är väl bara att såga isär allt gammalt och köra till tippen och dra en ny kanal i schaktet som blir kvar.
För egen del knackade jag upp ett hål på skorstenen på vinden och sågade av röret så det blev två delar. Sen såg jag till att få ut så mycket vermikulit som möjligt via källare och vind. Sen gick jag helt enkelt opp på vinden och lyfte röret rakt upp. När första delen var uppe skickade jag ner ett rep som fästes i del två innan den drogs upp. Sen åkte en spirokanal ner istället. Lite skitigt och bökigt men klart görbart.
Grannen körde kranbil när hans rök, det såg smidigare ut...
Det var ventilationsfirman som kalkylera med att återanvända pipan. Nu trillade den ner, och bör väl därför tas bort till förmån för ett nytt spirorör.V vinylskiva skrev:Det där är ett cortenstålrör 3mm tjockt gods och ofta runt 3-4m långt / sektion. Så isolering runt och yttermantel.
Kranbil hade varit trevligt. Vår skorsten är redan demonterad då vi bytte tak i höstas.. Så det blir tyvärr inget alternativ. Tack för tipsen , tänkte demontera själv så de kan bygga ventilation färdigt.H Hans G2 skrev:För egen del knackade jag upp ett hål på skorstenen på vinden och sågade av röret så det blev två delar. Sen såg jag till att få ut så mycket vermikulit som möjligt via källare och vind. Sen gick jag helt enkelt opp på vinden och lyfte röret rakt upp. När första delen var uppe skickade jag ner ett rep som fästes i del två innan den drogs upp. Sen åkte en spirokanal ner istället. Lite skitigt och bökigt men klart görbart.
Det låter rätt olämpligt att använda ett gammalt rökrör från en panna till uteluft med tanke på hur dom brukar se ut invändigt, rostig, sotig och eländig. Hoppas dom räknade med att trä ett spiro inuti kanalen.Skalmanskold skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Det krävs en saftig rengörning om inte annat mekaniskt och med vatten, förmodligen ingen bra lösning.V vinylskiva skrev:
Tack för all input.
Bifogar 3 bilder på min lösning av demonteringen.
Köpte ett handspel och firande bitarna. Ett invändigt draget lastband fick lyfta alltihopa till en lyftpunkt.
Borrade hål i biten ovanför och lyfte ner en bit i taget.
35 Kg stycket vägde bitarna och de var 3 till antalet i våran kåk.
Bifogar 3 bilder på min lösning av demonteringen.
Köpte ett handspel och firande bitarna. Ett invändigt draget lastband fick lyfta alltihopa till en lyftpunkt.
Borrade hål i biten ovanför och lyfte ner en bit i taget.
35 Kg stycket vägde bitarna och de var 3 till antalet i våran kåk.
Klicka här för att svara