Hej forumet,
Mitt första inlägg här så jag hoppas det blir rätt.
Jag hyr ett hus sen en kort tid tillbaka och på vinden att en FTX - Heru 100 av någon modell.
Vi upptäckte nyligen att det blåser ut hyfsat kall luft ur ventilationen i huset. Nu när jag har börjat gräva lite djupare i det här, och läst lite manualer så inser jag att till/frånluften kanske är för kall?
På kontrollen kan jag avläsa att tilluften är 13-14 grader, och frånluften är också typ 13-14 grader. Innertemperaturen ”Givare placerad i rum” står just nu på 12 grader.
Eftersom jag är helt grön när det kommer till värme och ventilation, och dessutom ny när det kommer till hus har jag problem att lösa det här.
Några saker jag funderar på:
-Borde det kanske finnas en förvärmare/tilluftsvärmare? Jag hittar inget i kontrollen om det?
-Eftervärmaren är avstängd, är det rätt?
-Jag är rätt säker på att tilluftskanalen är ordentligt isolerad
- Kanske är det här inte ens ett problem, utan normalt? Det är bara det att det känns som att det drar kallt, och att det på alla bilder i manualen är temperaturer alltid ca 21 grader.
Tacksam för ALL hjälp jag kan få. Tänk på att jag är nybörjare så formulera er gärna som att ni förklarar för ett barn, eller en hund.
Mitt första inlägg här så jag hoppas det blir rätt.
Jag hyr ett hus sen en kort tid tillbaka och på vinden att en FTX - Heru 100 av någon modell.
Vi upptäckte nyligen att det blåser ut hyfsat kall luft ur ventilationen i huset. Nu när jag har börjat gräva lite djupare i det här, och läst lite manualer så inser jag att till/frånluften kanske är för kall?
På kontrollen kan jag avläsa att tilluften är 13-14 grader, och frånluften är också typ 13-14 grader. Innertemperaturen ”Givare placerad i rum” står just nu på 12 grader.
Eftersom jag är helt grön när det kommer till värme och ventilation, och dessutom ny när det kommer till hus har jag problem att lösa det här.
Några saker jag funderar på:
-Borde det kanske finnas en förvärmare/tilluftsvärmare? Jag hittar inget i kontrollen om det?
-Eftervärmaren är avstängd, är det rätt?
-Jag är rätt säker på att tilluftskanalen är ordentligt isolerad
- Kanske är det här inte ens ett problem, utan normalt? Det är bara det att det känns som att det drar kallt, och att det på alla bilder i manualen är temperaturer alltid ca 21 grader.
Tacksam för ALL hjälp jag kan få. Tänk på att jag är nybörjare så formulera er gärna som att ni förklarar för ett barn, eller en hund.
Hejsan
Vad har du för temperatur i huset? (Frånluft)
Om den är uppe och vänder på vinden är det rimligt att den tappar någon grad.
Frånluft och innertemperatur känns osannolika.
Att eftervärmen är avstängd är rimligt så länge aggregatet riskerar att frysa sönder.
Från mitt hus:
Vad har du för temperatur i huset? (Frånluft)
Om den är uppe och vänder på vinden är det rimligt att den tappar någon grad.
Frånluft och innertemperatur känns osannolika.
Att eftervärmen är avstängd är rimligt så länge aggregatet riskerar att frysa sönder.
Från mitt hus:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag vet tyvärr inte exakt vad vi har för temp i huset, men det är definitivt inte 14 grader. Som alla andra försöker vi spara kostnader och hålla det hyfsat kallt, men vi går inte runt och huttrar. Tofflor och kanske en tjockare tröja så funkar det bra.
Vi har en äldre Heru, se bild
Jag vet tyvärr inte exakt vad vi har för temp i huset, men det är definitivt inte 14 grader. Som alla andra försöker vi spara kostnader och hålla det hyfsat kallt, men vi går inte runt och huttrar. Tofflor och kanske en tjockare tröja så funkar det bra.
Vi har en äldre Heru, se bild
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Du ser ut att blåsa in 12 och från en frånluft på 14.
Har du servat aggregatet? Bytt filter, dammsugit vvx?
Har du servat aggregatet? Bytt filter, dammsugit vvx?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Du har ju en roterande värmeväxlare, denna kan med tiden bli smutsig och då få sämre verkningsgrad. Dammsug denna försiktigt (avstängd) så du kan säkerställa att man får bästa möjliga verkningsgrad
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle vara väldigt försiktigt med att dammsuga rotorn, risken är att man förstör ytan och sätter igen den genom att böja kanalerna då den består av väldigt tunna väggar. Talar av egen erfarenhet. =(
Plustecknet på fjärrkontrollen betyder väl att någon form av värmare går?
Går verkligen rotorn på riktigt?
När både frånluften och rotorn är så där kall misstänker jag att aggregatet tar tjuvluft någonstans.
Har ett Heru 100 S EC i mitt 80-tals hus med magert isolerade kanaler.
Går verkligen rotorn på riktigt?
När både frånluften och rotorn är så där kall misstänker jag att aggregatet tar tjuvluft någonstans.
Har ett Heru 100 S EC i mitt 80-tals hus med magert isolerade kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att det är dåligt isoleratO Odi et Amo skrev: