Den pannan ingick i en serie pannor som kom ca 1957 från exoverken, nuvarande euronom.

Jag tror att du har en bra höjd i brännkammaren, så du kan ta vilken brännare som helst, lite jobbig att aska ur och sota. Verkningsgraden är det nog inget fel på, men stilleståndsförlusterna är höga.

Du kan skruva loss hela härligheten som OB sitter i och ersätta den med en montageplåt där du borrar hål för skruvarna till pinnbultarna. De flesta brännare har dylika plåtar att köpa.

Men blir stilleståndsförlusterna lägre om man ansluter en välisolerad ack tack till pannan?

Tror inte du behöver va speciellt orolig för stilleståndsförlusterna.
Om panna står i kvällaren tex och du ändå ska ha lite värme där så kvittar det väl.

Jag skulle inte satsa pengar på någon tank om du inte är helt klar på vad du ska ha i framtiden så du planerar att använda den till tex pellets/sol.

Och i så fall se till att den är bra isolerad tex 90mm pur en vanlig 500 standard tank har inte mycket bättre isolering än din gamla panna och då har den större volym= större förluster.

Lägg inte mer pengar på installation av massa grejer till en gamal panna den dan pannan rasar är allt arbete bortkastat.

Nu är bionan monterad på denna pannan, det var som ni sa, mycket plats i brännarutrymmet. Jag funderade lite, eftersom jag inte haft hus innan så vet jag inte så mycket om eldning, vad ska min och max termostaterna stå på tex? Just nu så står min på 60 och max på 80. Ska jag ändra det eller låta det vara?

Angående pelletsförbrukning så tar den en 16kg säck på 2 dagar nu när vi satt på värmen, är det mycket eller lite?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.