Är på väg att byta värmesystem i huset. Har i dagsläget direktverkande el men kommer installera något vattenburet system (håller på att gjuta igen torpargrunden med värmeslingor i gjutningen). Funderar på både pellets och bergvärme, men hör varningar från många håll att bristen på pellets kommer att göra uppvärmingen DYR i framtiden. Hur resonerar ni som valt pellets?
 
Huvudråvaran i pellets är skogsråvaror/restprodukter, och skog har vi gott om i Sverige.

Jag tror inte att pellets kommer att följa elprisets utveckling. Visst kommer det att påverkas av elpriset, eftersom el fortfarande används vid produktion av pellets.

Ökad efterfrågan kommer också att innebära att fler aktörer kliver in på marknaden. Så småningom kommer detta innebära ökad konkurrens.

Med vår elsituation, så är det bättre att använda elen till andra saker än uppvärmning.
 
En visionär spådom :-) :

Jag tror att uppvärmning med pellets är en mer ekonomiskt riktig satsning än elvärme även i framtiden. MEN vi kommer få ett allmänt energiunderskott när användningen de fossila energiråvarorna minskar eller upphör (av en eller annan anledning). Trycket på skog och biomassa kommer på lång sikt att bli mycket högre än idag, och räcker långt ifrån till för alla behov. Inte ens i Sverige vår stora skogsareal. Om vi skulle få för oss att köra alla bilar på inhemsk etanol skulle vår skogsareal inte klara av att producera tillräckliga mängder drivmedel ens om all avverkning gick till etanolproduktion. Samma sak med elproduktionen förstås, priserna lär fortsätt att stiga.

Jag tror alltså att det bli ökade kostnader för uppvärmning, drivmedel och elektricitet överlag, även om de relativa prisskillnaderna kanske består. Två olika processer kan bromsa eller hindra den utvecklingen som jag ser det - dels kraftigt utbyggda alternativa energikällor (sol, vind och vågor), dels en kommersiellt gångbar produktion av fissionskraft. Fusionskraften är dömd att gå i  graven under vår generation eftersom den efterlämnar så stora och enormt långsiktiga avfallsproblem. Vad gäller drivmedel verkar lösningen vara effektiva bränsleceller och hybridmotorer.

Ursäkta utvikningen :-)
 
Du skriver att du "funderar både på pellets och bergvärme". Sluta fundera på bergvärme så har du lösningen klar.

Jag läser lite mellan raderna att uppvärmingskostnaderna oroar dig lite och då kan väl knappast värmepump ett långsiktigt alternativ? Nog lär det vara billigare att elda skogmaterial än köpt el, eller hur?
 
pipewelder skrev:
Jag läser lite mellan raderna att uppvärmingskostnaderna oroar dig lite och då kan väl knappast värmepump ett långsiktigt alternativ? Nog lär det vara billigare att elda skogmaterial än köpt el, eller hur?
Det stämmer att jag är ute efter det billigaste uppvärmningsalternativet, men många säger att pelletskostnaden kommer att stiga drastiskt, och då kanske det inte är värt att satsa på?  :-? Pellets kräver ju en hel del merjobb och utrymme jämfört med bergvärme...
 
tuffatass skrev:
Det stämmer att jag är ute efter det billigaste uppvärmningsalternativet, men många säger att pelletskostnaden kommer att stiga drastiskt, och då kanske det inte är värt att satsa på?  :-? Pellets kräver ju en hel del merjobb och utrymme jämfört med bergvärme...
Har också hört detta förut. Det kom då direkt från VP-maffians högkvarter. När man började ifrågasätta argumenten så föll de pladask.....
 
toysoldier skrev:
Har också hört detta förut. Det kom då direkt från VP-maffians högkvarter. När man började ifrågasätta argumenten så föll de pladask.....
Ekonomi och värmepump - de två orden passar inte så bra ihop tillsammans enligt min mening.

Idag fick jag en broschyr från Nibe i postlådan. Propparna flög direkt men jag bläddrade ändå lite i den och bilderna visade lyckliga människor som sparar pengar varje dag. Mina tankar for till tidskrifter som ett visst religös samfund delar ut vid våra ytterdörrar...

Synd att den var av så glättat papper - duger knappt att tända brasan med ;-)
 
toysoldier skrev:
Har också hört detta förut. Det kom då direkt från VP-maffians högkvarter. När man började ifrågasätta argumenten så föll de pladask.....
Ja eller så kan man studera prisutvecklingen för pellets.....
I Danmark kostar pelletsen idag omräkanta SEK 2800kr/ton(vet ej om det är extremt dyrt eller normalpris)
http://www.fyrselv.dk/index.php?menupunkt=butikken&kategori=17&vareid=2776

Men rådet till tuffatas är att för inte speciellt många pengar mer investera i en brännare som även kan elda annat än pellets dvs spannmål.

Tex www.greenenergy.nu Farmjet från Ariterm eller Agrotex från Econet, finns ytterligare några.


Ps Etanol kan göras även på spannmål,sockerör, betor etc. Just nu forskas väl en del på enrgigrödor som kan utnyttja åkerarealen bättre för just energiproduktion än dagen befintliga grödor.

 
Jag som många andra har ju jätte svårt att kunna rekommendera typ bergvärme jämfört med ved och pellets.  Dyr installation, dessutom hög el förbrukning på vintern då pumparna inte hänger med och elpatroner får hjälpa till att värma vattnet.
Men visst, är man lat / arbetsskygg eller inte inte har tid att röra ett finger är ju en bergvärme anläggning eller el panna lika enkelt att sköta som en ordinär oljebrännare , dvs knapp nåt skötsel eller underhåll alls.
Men hur billigt är det??
Klart att om man är villig att göra en liten arbetsinsats så är jag helt övertygad om att förnybarar energi, tex Pellets och ved kommer vara mycket billigare i framtiden än el i denna röd gröna röra som regera Sverige idag och som kanske regerar även efter Söndag om inte folk tar sitt förnuft tillfånga.  
Oljan kommer ta slut och elen bli bara dyrare och dyrare

Beträffande röd/grön röran...... Detta är fakta !! Alla har inte fjärrvärme, eller kan åka tunnelbana till jobbet som vissa partier tycks tro.

// Skogsmulle i Texas
 
Jag installerade pelletsbrännare för tre år sedan. På de tre åren har pelletspriset hos den leverantör jag använt gått upp 7,6%. Hur mycket har elpriset under samma tid? Hur mycket har oljepriset stigit??
 
c_vette skrev:
Jag som många andra har ju jätte svårt att kunna rekommendera typ bergvärme jämfört med ved och pellets.  Dyr installation, dessutom hög el förbrukning på vintern då pumparna inte hänger med och elpatroner får hjälpa till att värma vattnet.
Men visst, är man lat / arbetsskygg eller inte inte har tid att röra ett finger är ju en bergvärme anläggning eller el panna lika enkelt att sköta som en ordinär oljebrännare , dvs knapp nåt skötsel eller underhåll alls.
Men hur billigt är det??
Klart att om man är villig att göra en liten arbetsinsats så är jag helt övertygad om att förnybarar energi, tex Pellets och ved kommer vara mycket billigare i framtiden än el i denna röd gröna röra som regera Sverige idag och som kanske regerar även efter Söndag om inte folk tar sitt förnuft tillfånga.  
Oljan kommer ta slut och elen bli bara dyrare och dyrare

Beträffande röd/grön röran...... Detta är fakta !! Alla har inte fjärrvärme, eller kan åka tunnelbana till jobbet som vissa partier tycks tro.

// Skogsmulle i Texas
Fredrik R (moderaterna) tycker det då är fel att det inte är skatt på pellets/ved då det är skatt på annat bränsle.. ::)
 
2an skrev:
Fredrik R (moderaterna) tycker det då är fel att det inte är skatt på pellets/ved då det är skatt på annat bränsle.. ::)

Du 2an har nog hört fel eller lobbar för vänster eller gröningarna.  Har precis kollat med Moderaterna och dom har ingen plan/tanke på att beskatta pellets, se nedan mailkonversation.

Från: xxxxxx.xxxxxx@telia.com
>Ärende: Fråga från moderat.se
>Till: Info@moderat.se
>
>Kopia:
>
>Hörde av någon att moderaterna vill sätta skatt på den förnyelsebara
>uppvärmningskällan Pellets. Är detta sant, och hur motiveras det i så
>fall i detta land där vi redan är beskattade till döds.



Hej och tack för din fråga till moderaterna. Nej, det är inte sant. Vi har inget förslag om att beskatte pellets.

Med vänlig hälsning,
Mikael Sandström

nya moderaterna
-------------------------------
Mikael Sandström, ekon. dr.
Handläggare näringspolitik
Moderaternas Riksdagskansli
mikael.sandstrom@moderat.se

NyaModeraterna Brevsvar skrev den 14 september 2006 klockan 12:53 +0000:
 
... "just nu" har vi inget förslag .... skulle det låta mer troligt ;)
gaia
 
Nästa programperiod, 2007-2013, kommer det att satsas enormt mycket EU-pengar på förnyelsebar energi via blan annat Landsbygdsprorammet (läs mer på Jordbruksverkets hemsida) där energiskog och andra förnyelsebara råvaror kommer stort, så det lär knappast saknas råvara i framtiden
 
Kickis skrev:
Nästa programperiod, 2007-2013, kommer det att satsas enormt mycket EU-pengar på förnyelsebar energi via blan annat Landsbygdsprorammet (läs mer på Jordbruksverkets hemsida) där energiskog och andra förnyelsebara råvaror kommer stort, så det lär knappast saknas råvara i framtiden
Det är väl just det som är problemet om biomassa som råvara till biobränsle slår, då lär det bli brist på råvara. Det alltså inte bara bränsle för uppvärmning som konkurrerar om råvaran.

Skulle vi idag byta ut alla bensin mot etanol skulle inte Sveriges åkerareal räcka till att täcka det behovet. Skogsråvara kan också användas till etanol.


En allt större användning av jordbrukets resurser för energiproduktion kan på sikt också få konsekvenser på matpriserna.

Jag tycker dock att det är en klart intressant utveckling med lokalt producerad energi för både hus och bil. Dock är råvaran den begränsning ett av de klurigare problemen.
Men nya grödor kan vara lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.